اخبار   
 

 پیشنهاد الزام نصب سلول‌های خورشیدی در پروانه‌ی جدید ساختمان‌ها

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در استان نصب و استفاده از سلول‌های خورشیدی در نقشه‌های ساختمانی را اجباری خواهیم کرد و در غیر اینصورت پایان‌کار نمی‌دهیم...




به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد‌حسن واحدی ظهر امروز در نشست اعضای کمیسیون انرژی استان که در شرکت برق منطقه‌ای خراسان در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایران با اینکه کشور پرمصرفی بوده اما در استفاده از انرژی‌های نو به صورت جدی وارد نشده است.



وی افزود: آموزه‌های دینی در همه ابعاد زندگی صرفه‌جویی را مطرح می‌کند.



معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اگر فردی حقیقی یا حقوقی صرفه‌جویی را ملاک کارهایش قرار ندهد مورد محبت خداوند نیست.



وی گفت: در استان خراسان رضوی با پیگیری‌های کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و شرکت برق منطقه‌ای خراسان تفاهمنامه‌ای امضا شده و در خروجی این تفاهمنامه برنامه عملیاتی شدن نصب کانال‌های خورشیدی طبق ماده 69 قانون مورد توجه قرار گرفته است.



واحدی افزود: در نظر داریم در راستای عملیاتی شدن نصب کانال‌های خورشیدی رسماً به دستگاه‌های اجرایی استان، نهادهای عمومی، نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و خانگی با اولویت ادارات این طرح را ابلاغ کنیم.



وی با اشاره به اینکه این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود وگرنه دچار مشکل خواهیم شد، گفت: از طریق رسانه‌ها این فرهنگ‌سازی باید برای مردم ایجاد شود.



معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: مصوبه مجلس و دولت و تفاهمنامه‌ای که در استان منعقد شد باید تکرار شود تا به عادت تبدیل گردد و عادت نیز به فرهنگ مبدل شود.



وی تصریح کرد: ما با روند رشد جمعیت مواجه‌ایم و با محدودیت منابعی که داریم باید حداکثر استفاده را از داده‌های خداوندی داشته باشیم.



واحدی با اشاره به اینکه این طرح باید در کمیته 4 نفره نظام مهندسی در دستور کار قرار گیرد، افزود: برای ساختمان‌ها در قالب برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی و لحاظ آن در پروانه ساخت این امر باید اجباری شود.



وی تصریح کرد: در سطح استان خراسان رضوی نصب و استفاده از سلول‌های خورشیدی در نقشه‌های ساختمانی باید اجباری شود و در غیر این صورت پایان‌کار داده نخواهد شد.



معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه کمیسیون انرژی استان زیرمجموعه کارگروه امور زیربنایی استان است، گفت: مسئولیت و دبیری این کمیسیون با استانداری بوده اما از این پس دبیری این کمیسیون به عهده شرکت برق منطقه‌ای خراسان خواهد بود.



وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 هزار مگاوات تولید انرژی داریم که یک‌هزار مگاوات آن صادر می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر افزایش تعرفه‌ها را نیز در دستور کار داریم و افزایش هزینه‌ها را نیز خواهیم داشت.



این مسئول ادامه داد: بهره‌گیری از این سیستم و سامانه‌ها می‌تواند مشکل اعتبارات را برای ما آسان کند.



واحدی تصریح کرد: در نظر داریم برنامه عملیاتی ماده 69 را در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت اجرایی کنیم.



معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی افزود: در این برنامه باید مجریان صاحب صلاحیت مشخص باشند و شرکت‌های صاحب صلاحیت نیز در قالب این برنامه حضور داشته باشند.



وی گفت: برای عملیاتی کردن این پکیج در شرکت برق و در سایت آن باید ثبت‌نام اولیه صورت بگیرد.



معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شرکت برق منطقه‌ای خراسان باید کارگزار متخصص این پکیج را در اختیار بگیرد، گفت: نکته کلیدی در این برنامه نیاز به کارگزار متخصص است.



واحدی افزود: این برنامه برای روستاها نیز باید عملیاتی شود و شهر مقدس مشهد در اولویت این طرح بوده به دلیل اینکه بیشترین انرژی در استان در شهر مشهد مصرف می‌شود.



وی گفت: اگر این 10 میلیارد تومان جذب شود می‌توانیم اعتبارات تکمیلی را در راستای ادامه این طرح نیز دریافت کنیم.




  منبع : ارسال شده توسط امیریاشارفیلا
  08:00   یکشنبه 24 آذر 1392  
 نظرات    
 
بهنام هروی 14:08 دوشنبه 25 آذر 1392
0
 بهنام هروی
مهندس واحدی از اون مدیراییه که به درد کشور میخوره
خدا حفظش کنه