اخبار   
 

 پاسخ وزیر مسکن به یک سوال

وزیرمسکن و شهرسازی پس از یک روز پرکار از بازید پروژههای مسکن مهر استان که ظاهرا نشان پیشرفت چشم گیر اجرای مسکن مهر در این استان داشت در جلسه شورای مسکن...

سمیه فتحی: وزیرمسکن و شهرسازی پس از یک روز پرکار از بازید پروژههای مسکن مهر استان که ظاهرا نشان پیشرفت چشم گیر اجرای مسکن مهر در این استان داشت در جلسه شورای مسکن استان زنجان که به گفته او اولین استان در پیشرفت پرو‍‍‍ژه های مسکن مهر در کشور است به نکاتی جالبی از فرمان های امام خمینی (ره ) در جهت خانه دار شدن مردم اشاره داشت و گفت: حضرت امام خمینی (ره)، در فرمان تاسیس حساب 100 دستور دادند که برای تامین مسکن مردم واحدهای مسکونی ارزان قیمت و مقاوم بسازید و نباید از مردم ریالی بابت زمین اخذ کنید. کسانی که زمین های بزرگ دارند باید در اختیار این طرح قرار دهند . آب و برق و سایر هزینه ها را دولت تقبل کند.
طرح مسکن مهر در راستای گفتمان امام (ره) است
نیکزاد پس از بیان این فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه روند جاری در طرح مسکن مهر در راستای گفتمان امام خمینی (ره) است، افزود: اکنون با بستری که در مسکن مهر فراهم کرده ایم در اندیشه صاحبخانه شدن عموم مردم هستیم.
به اعتقاد وزیر مسکن وشهرسازی دولت دهم ، اگر در راستای گفتمان امام خمینی (ره ) ، خدمت به مردم و کمک به فرهنگ، اقتصاد، سیاست و امنیت حرکت کنیم عاشق کاری که انجام می دهیم خواهیم شد که بر اساس آن رفع مشکلات مسکن، اشتغال و توسعه اقتصاد را فراتر از وظایف اداری خودمان در نظر می گیریم.
نیکزاد خطاب به اعضای شورای مسکن زنجان با قاطیعت اعلام کرد که همه در این مکان دور هم جمع شده ایم که مشکل اساسی مردم را در خانه دار شدن رفع کنیم. در همین استان زنجان در حال حاضر 33 هزار نفر به طور مستقیم با بخش مسکن اشتغال دارند که با ساخت واحدهای در دست اجرا در مسکن مهر در حدود 3 هزار و 850 میلیارد ریال گردش مالی آن است.
امتیازی برای خودمان نمی خواهیم
او به اعضای شورای شهر این استان تاکید کرد که آقایان و خانمها توجه داشته باشید به جز شما که در این ساعت در این جلسه حضور دارید قرار نیست افراد دیگر در داخل و خارج از این استان بیایند و معضل مسکن ، مدیریت شهری و اشتغال شهرتان را رسیدگی و رفع کنند.
نیکزاد افزود: از همه شما از استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی زنجان از بانکهای عامل استان، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و اصحاب رسانه و به ویژه استاندار زنجان تشکر می کنم اما این نکته را ضروری می دانم که به شما گوشزد کنم اگر همه شما که به جزوی از خانواده مسکن کشور هستید اگر به همدیگر کمک نکنیم مشکل مسکن حل شدنی نیست. باید همه در سالی که همت و کار مضاعف نام گذاری شده است دست به دست هم دهیم تا مشکل مسکن کشور رفع شود. مسوولان دولت اعم از وزارت مسکن وشهرسازی، وزارت تعاون ، استانداری ها، شهرداری ها و سایر نهادها در مسکن مهر هدفشان تنها تامین مسکن مردم است و هیچ امتیازی برای خود نمی خواهند.
چرا گنجشک لانه دارد اما من خانه ندارم؟
وزیر مسکن وشهرسازی با اشاره به اینکه رفع مشکل مردمی که خانه ندارند آنقدر موضوع شیرینی است که اگر هر کسی که جای من مسوول باشد این مساله را درک می کند، گفت: دربازید یکی از مناطق هرمزگان آقای ذوالقدر نماینده مجلس به من گفت که یکی از مردم نیازمند شهر به من گفته است: " ذوالقدر! گنجشک لانه دارد اما من چرا خانه ندارم" . این نماینده مجلس گفت، در آن زمان به هر شکل فکر کردم نتوانستم جوابی به آن مرد دهم که چطور باید خانه دار شود. ولی امروز که مسکن مهر آمده است از شما تشکر دارم که باعث شدید بتوانم به آن فرد کمک کنم.
نیکزاد برای چندمین بار به اعضای شورای مسکن زنجان تاکید کرد: بدانید ما به خدا وشما امید بسته ایم . و مردم هم به من وشما امید دارند. کار شما قانونی و در راستای آن خوب است اما وظیفه شما فراتر از قانون است. پس همت کنید تا مشکلات مردم رفع شود.
استاندار زنجان: تا پایان سال 90 همه صاحبخانه می شوند
اما پیش از وزیر مسکن وشهرسازی استاندار زنجان در حضور وزیر مسکن وشهرسازی قول داد که تا پایان سال 90 حتی یک نفر هم فاقد مسکن چه در مسکن مهر و چه در مسکن روستایی نخواهیم داشت.
عبدالحمید رئوفی نژاد با اشاره به اینکه با 11 هزار نفر واجد شرایط مسکن مهر استان زنجان توانسته عملکرد خوبی تا به امروز از خود نشان دهد، گفت: در حال حاضر در مسکن مهر و روستایی اولین استان در جذب اعتبارات هستیم که این نشان از پیشرفت این پروژه در استان دارد. او ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر هزینه مسکن از سبد خانوار در کشور حذف شود، گفت: اکنون مشکلی برای متقتضیان مسکن مهر و واگذاری زمین نداریم. و در اینده نیز هر تعداد متقاضی که داشته باشیم زمین واگذار خواهیم کرد. امروز نیز وزیر مسکن از مجتمع 160 واحدی مهر ابهر (شماره یک)، مجتمع 44 واحدی مسکونی مهر هیدج، 64 واحدی میلاد ، پروژه آماده سازی 2300 واحدی فرهنگ، مجتمع 285 واحدی مهر شماره 12 ، پروژه 76 واحدی مسکن مهر دانشور 2 و بافت فرسوده بخشی از استان از جمله طرح های زنجان بودند که وزیر مسکن از آن ها بازدید کرد.
نماینده زنجان:باورت نمی شود نیکزاد وزیر دولت است
در ادامه این جلسه سعدالله نصیری نماینده مجلس زنجان هم با تاکید براینکه وزیر مسکن وزیر پرکاری است که وقت انجام کارهای سیاسی را ندارد، گفت: وقتی با او در بازدیدهای استانی برخورد می کنی باورت نمی شود وزیر دولت است.
نصیری با بیان اینکه از چاپلوسی تنفر دارد افزود: به عنوان استاد دانشگاه از اعضای شورای مسکن درخواست می کنم وظایفی که بر دوش دارید سریع تر انجام دهید اگر قرار است کاری را یک هفته انجام دهید چرا پنج روزه تمام نمی کنید که علاقه مسوولان بالا دستتان به شما بیشتر شود.
او ادامه داد: وقتی دانشجو بودم تکالیف که استادم می داد سریع انجام می دادم و این مساله باعث علاقه استادم از من به فزندش بیشتر شود. اگر شما هم این کار انجام دهید و علاقه انسانها به هم بیشتر شود خدا هم به شما بیشتر علاقمند خواهد شد.
مدیر کل سازمان مسکن زنجان:رتبه اول را داریم
مدیرکل سازمان مسکن و شهرسازی استان زنجان هم که 11 ماه است عهده دار این مسئولیت شده در این بازدید در تشریح روند اجرایی پروژه های مسکن مهر استان ، گفت : با اختصاص زمین به همه 11 هزار واجد شرایط طرح ، قرارداد ساخت برای 9 هزار و 881 واحد منعقد و پروانه ساخت برای 4 هزار و 800 واحد اخذ شده است .
وی افزود : از این تعداد اسکلت سقف و پی سازی 3 هزار و 374 واحد به اتمام رسیده و با سفت کاری 2100 واحد ، 672 واحد مسکونی به مرحله نازک کاری کامل رسیده اند. بر اساس این گزارش ، به صورت میانگین روزانه 1339 نفر در پروژه های مسکن مهر استان اشتغال مستقیم داشتند و به عنوان مثال در یکی از پروژه های 285 واحدی استان در مهرماه سال گذشته برای 5300 نفر ، آبان ماه برای 5760 نفر ، آذر ماه 6360 نفر ، دی ماه 8757 نفر ، بهمن ماه 9 هزار نفر و اسفند ماه برای 8940 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.
دستورات مکتوب سعیدی کیا وزیر سابق را اجرا می کنم
مدیرکل اداره تعاون استان زنجان هم در حاشیه بازدید وزیر با اشاره به روند کند فعالیت تعاونی هایی که از سالیان قبل خارج از طرح مسکن مهر ، بالغ بر 4 هزار واحد مسکونی را با پیشرفت فیزیکی 50 تا 60 درصد برای اعضای خود در دست ساخت دارند ، گفت : در راسای گسیل همه اعتبارات بانکی به طرح مسکن مهر روند ساخت واحدها با مشکل مواجه شده که وزیر در پاسخ گفت : از بانک توسعه تعاون تسهیلات بگیرید.
همچنین مدیرکل تعاون از وزیر مسکن بازهم تقاضای رسیدگی به مشکل تعاونی علوم پزشکی کرد و گفت: علی رغم اینکه رئیس جمعور قول مساعد دادند و آقای سغیدی کیا هم دستور مکتوب داده بود اما کاری انجام نشد. نیکزاد خطاب به او گفت: من که می دانم باید چکاری انجام دهم پس چرا این هم تاکید می کنید. از روزی هم که در وزارت مسکن مستقر شده ام گفته ام تمام دستورات مکتوب جناب آقای سعیدی کیا مورد تایید من است و اجرا می کنم.
باباپور مدیر کل بنیاد مسکن زنجان در خصوص مقاوم سازی مسکن روستایی هم گفت: مطابق برنامه پنج ساله چهارم توسعه، سالانه 200هزار واحد مسکونی در سطح کشور در حال مقاوم سازی است که سهم استان زنجان از شروع طرح در سال 85 تا کنون 27هزار و 213 واحد است. در سال 84 تعداد 11 هزار 549 واحد مسکن روستایی معادل 14درصد مقاوم بودند که این رقم در سال 88 به 29 هزار 340 واحد مقاوم، معادل 36 درصد رسیده است.
وی همچنین در خصوص تسهیلات پرداختی سال 87 گفت: کل سهمیه استان از اعتبار سال 87 برای 4 هزار و 813 واحد بود که 5 هزارو 171 متقاضی به بانک معرفی و 4 هزار 620 نفر معدل 96 درصد عقد قرارداد کرده اند. به گفته او سهم سال 88 استان را 5 هزار و 500 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد حدود 1592 واحد به بانک مسکن معرفی و 189 پرونده معادل 3 درصد انعقاد قرار داد شده اند.
اکنون بهترین زمان برای خانه دار شدن است
همچنین وزیر مسکن وشهرسازی در حاشیه بازدید از پروژههای مسکن مهر استان زنجان به خبرنگاران گفت: با تاکید بر اینکه هم اکنون بهترین زمان برای خانه دار شدن مردم است تصریح کرد: دولت زمین را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار میدهد و از سوی دیگر میزان تسهیلات قرض الحسنه طرح مسکن مهر به حدی افزایش یافته که 80 درصد ساخت یک آپارتمان مسکونی با متراژ در حد الگوی مصرف را پوشش می دهد، استانداران نیز در هر استان همکاری لازم را برای تسریع در امور مربوط به این طرح و تامین فضاهای لازم برای زندگی در پروژه های مسکن مهر را دارند همچنین شهرداری ها نیز در صدور پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی مهر تخفیف قائل شدند و نظام مهندسی نیز با اخذ هزینه تعیین شده اقدام به نظارت و ساخت این واحدها می کنند .
وی با اقدامات وزاری صنایع و معادن و بازرگانی اشاره کرد و ادامه داد : خوشبختانه قیمت مصالح ساختمانی از سوی دو وزارتخانه یاد شده تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دارد تا متقاضیان ساخت واحدهای مسکونی با مشکل گرانی مصالح روبه روی نشوند .
وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با مکانیزم به کار گرفته شده و اهتمامی که مجموعه دولت که در راس آن رئیس جمهور قرار دارد ، هم اکنون بهترین فرصت برای جبران عقب ماندگی ها در بخش مسکن است .وی به حضور جدی انبوه سازان در ساخت واحدهای مسکونی مهر سراسر کشور اشاره کرد و افزود: انعقاد قرارداد سه جانبه برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی با انبوه سازان نشان دهنده اعتماد آنها به دولت و حضور فعال این قشر در ساخت واحدهای مسکونی مهر است.
  منبع : خبر آنلاین
  14:04   یکشنبه 19 اردیبهشت 1389  
 نظرات    
 
مجتبی اصغری 16:25 دوشنبه 20 اردیبهشت 1389
5
 مجتبی اصغری
جناب مهندس این همه اطلاع رسانی از طرح مسکن مهر به نظر من عجیب میاد
شما هر روز چند تا خبر از مسکن مهر میگذارید خود همین این ذهنیت را ایجاد میکنه که اگه این طرح تموم شه تمام مشکلات عالم برای مسکن دار شدن تمام میشه
به نظرم هم شما و هم مسئولین دست از لفراط گرایی بردارید
به این طرح هم مثل بقیه طرح ها که البته دارای نقاط ضعف و مثبت بسیاری هم هست نگاه کنید
اینکه یکطرفه در همه رسانه های دولتی و حتی به تازگی در وبسایت شما که یک رسانه غیر دولتی به نظر میرسد تنها به نقاط مثبت یک طرح نگریسته شود و از پتانسیل علمی کاربران جهت بحث و بررسی جنبه های این طرح استفاده شود نشان از یکطرفه بودن فعالیت های iiiiwe میباشد
که امیدوارم با درایت جنابعالی و مدیریت سایت این نقیصه رفع گردد
فواد فضیله 18:43 دوشنبه 20 اردیبهشت 1389
7
 فواد فضیله
جناب آقای مهندس اصغری ضمن تشکر از شما باید عرض کنم پروژه مسکن مهر رویداد بزرگی در کشور ماست و وظیفه سایت iiiwe که یک سایت در زمینه صنعت ساختمان است اطلاع رسانی در مورد این طرح عظیم است. توجه داشته باشید که همین پروژه در سطح کشور بسیاری از فعالان صنعت ساختمان را به خود مشغول کرده است. شما اگر تصور می کنید افراطی در این زمینه صورت گرفته می توانید دیدگاه خود را مطرح کنید تا در سایت درج شود. فراموش نکنید طرح مسکن مهر حرکتی است که در کشور در جریان است. با تشکر
محمدرضا جمشیدیان 21:08 دوشنبه 20 اردیبهشت 1389
7
 محمدرضا جمشیدیان
دوست عزیزم آقای مهندس اصغری
سلام گرم من را بپذیرید.
سایت iiiwe.com در زمینه صنعت ساختمان مشغول به فعالیت است و مسکن مهر رویداد بزرگی در همین زمینه است. لذا طبیعی است که اخبار آن توسط سایت منعکس شود.
لطفاً توجه فرمائید که انتشار این اخبار توسط این سایت به معنی تائید آن نیست و قصدی مبنی بر نشان دادن "حل تمام مشکلات مسکن با اجرای این طرح" را دنبال نمی کنیم.
سایت iiiwe.com تا امروز کلیه مباحث انتقادی به مسکن مهر یا سایر موارد دولتی که منبع معتبری داشته اند را ارائه کرده است که نمونه آن را در لینک های زیر می توانید پیدا کنید.
http://www.iiiwe.com/news/public/performance_of_ng_inister
http://www.iiiwe.com/news/public/maskan_mehr_structure
http://www.iiiwe.com/news/public/khalt_government_housing_construction
http://www.iiiwe.com/news/public/reduce_fever_after_patient_death
http://www.iiiwe.com/news/civil/opening_early_train_disasters
http://www.iiiwe.com/news/public/housing_minister_sorry
http://www.iiiwe.com/news/public/exit-5_million_from_the_capital
http://www.iiiwe.com/news/public/tehran_freeway_opened_again_promised_paradise_postponed

لذا اگر در زمینه مسکن مهر انتقادی دارید سایت iiiwe.com با افتخار آن را منعکس خواهد کرد.
"دولتی بودن" اصلاً به گروه نرم افزاری سازه و وبسایت iiiwe.com نمی چسبد. این مطلب را بارها در گذشته اثبات نموده ایم.
به هر حال حضور دوستانی مانند شما که ما را زیر سوال می برند برای ما مغتنم است زیرا باعث روشن شدن ابهامات می گردد. دیدگاه انتقادی شما را گرامی می داریم. انتظار ما فعالیت بیش از پیش جنابعالی در این سایت و در این زمینه است.
ارادتمند
محمدرضا جمشیدیان