اخبار   
 

 10 ایده تحقیقاتی که زندگی را متحول می کنند

پروژه های علمی که در سرتاسر جهان به واسطه تلاش محققان در هر لحظه یک پله به جلو رانده می شوند، نتیجه ایده هایی هستند که هر یک به نوعی می توانند زندگی بشر را متحول سازند...

به گزارش خبرگزاری مهر، هرچه سالها می گذرند، داستانهایی که در گذشته علمی تخیلی به شمار می رفتند، رنگی واقعی تر به خود می گیرند و تخیلات و تصورات بسیاری از نویسندگان این نوع از داستانها، به ایده پردازانی تبدیل می شوند که رویاهایشان روز به روز به حقیقت نزدیکتر شده و به ابداعی تبدیل می شوند که می تواند زندگی انسانهای امروز را متحول سازند.

در ادامه 10 نمونه از چنین ایده هایی که در دانشگاه های مختلف در دست تکمیل شدن و تبدیل شدن به واقعیت قرار دارند معرفی خواهند شد:

پوشش نامرئی کننده

دانشگاه بیرمنگام یکی از دانشگاه هایی است که بر روی ساخت پوششهای نامرئی کننده با استفاده از متامواد تمرکز کرده است. دانشمندان این دانشگاه در حال حاضر می توانند اجسام کوچک را با استفاده از متامواد کوچکی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند، نامرئی کنند. انتظار می رود این متامواد طی دهه های آینده ابعاد بزرگتری به خود بگیرند و برای پنهان کردن اجسام بزرگتری از قبیل سلاح ها و تجهیزات نظامی به کار گرفته شوند.

لذت خواندن نسخ خطی

به لطف فناوری دیجیتال، تا کنون محققان در نقاط مختلف جهان اقدام به دیجیتالی کردن نسخ خطی و قدیمی کرده اند، یکی از این پروژه ها توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام گرفته است که طی این پروژه دستنوشته ها و آثار "جین آستن" به صورت دیجیتالی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. به گفته محققان آکسفورد، این منبع جدید و غنی از نسخ خطی می تواند زمینه ای جدید و قابل دسترس را برای ارائه آنلاین دست نوشته های نویسندگان مشهور جهان فراهم آورد.

روباتها دوست جدید انسانها

دانشمندان در تلاشند روباتهایی را با قابلیت ایجاد حافظه و مشارکت در تعاملات اجتماعی ابداع کنند که در این صورت انسان در آینده برای یافتن همدم و دوست به حیوانات خانگی نیازی نخواهد داشت. محققان دانشگاه پلیماوث یکی از گروه های فعال در زمینه ساخت چنین روبات هوشمندی هستند، روباتی که می تواند در زمینه های مختلف، از جمله کمک به بیماران کودک و بزرگسال برای تسریع روند بهبودی به کار گرفته شود.

خونسازی

خون، یا همان رود زندگی، یکی از کمیاب ترین منابعی است که به مشکلی مرگبار برای حال حاضر و آینده نزدیک تبدیل شده است، به ویژه برای بیمارانی که از گروه خونی نادر و کمیابی برخوردارند.

از این رو نیاز به جایگزینی کم هزینه و قابل دسترس برای این منبع ارزشمند باعث شده تا دانشمندان در تلاش باشند تا طرح ساخت کارخانه ای برای تولید خون مصنوعی را به حقیقت تبدیل کنند. محققان امپریال کالج لندن یکی از گروه هایی هستند که برای ایجاد چنین کارخانه ای عملکرد بسیار موفقیت آمیزی داشته اند. این محققان با شبیه سازی عملکرد مغز استخوان توانسته اند کارخانه ای کوچک برای تولید خون به وجود بیاورند.

خزه های دریایی جایگزین نمک

نمک، که بسیاری آن را سم سفید نیز نامیده اند توسط گروهی از متخصصان تغذیه خطرناک خوانده می شود. از این رو محققان دانشگاه شفیلد برای یافتن جایگزین کم خطرتر نمک، بر روی خزه های دریایی مطالعه کرده اند. با وجود اینکه در حال حاضر جایگزینهای متعددی برای نمک وجود دارند، بسیاری از این جایگزینها با استفاده از کلراید پتاسیم ساخته شده اند که برای استفاده در بسیاری از غذاها نامناسب بوده و طعم بدی از خود در دهان به جا می گذارند. از این رو محققان در نظر دارند از بقایای نوعی خزه دریایی که مانند نمک طعم شوری دارد، حساسیت زا نیست، گیاهی است و درصد سدیم آن 3.5 درصد است به عنوان جایگزینی مناسب برای نمک استفاده کنند.

هوش مصنوعی ویژه پزشکان

پزشکان متخصص در کنار مشغله زیادی که دارند باید اطلاعات پزشکی خود را درباره انواع داروها و درمانهای جدید به روز نگه دارند تا بتوانند در زمان مناسب از آنها برای درمان بیماری های مختلف استفاده کنند، البته این کار خود می تواند برای پزشکان دردسرساز باشد و تصمیم گیری درباره درمانی خاص را دشوارتر کند.

از این رو دانشمندان دانشگاه آکسفورد در پروژه ای به نام CREDO در تلاش برای تکمیل نرم افزاری هستند که می تواند از تشخیصهای پزشکی برای تعیین شرایط بیمار استفاده کرده و درمان متناسب با بیماری را به وی پیشنهاد دهد، البته پزشک می تواند از این نرم افزار تنها به عنوان نیروی کمکی استفاده کرده و در صورت نامناسب دیدن درمان پیشنهاد شده، آن را رد کند.

شیوه های جدید ردیابی و درمان سرطان

محققان دانشگاه یورک در حال مطالعه بر روی شیوه هایی هستند که می توانند با کمک نمونه برداری از خون سرطان ریه را در ابتدایی ترین مراحل شناسایی کند. در صورت موفقیت این شیوه می توان از آن برای تشخیص بیماری در افرادی استفاده کرد که خود از بیماری که در بدن دارند بی اطلاعند تا با تشخیص زودهنگام درمان بیماری را ساده تر یا تاثیرگذارتر کنند. همچنین می توان با کمک این شیوه افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند را شناسایی کرد.

در این میان گروهی از دانشمندان دانشگاه کاونتری الگوریتمی را ارائه کرده اند که می تواند احتمال حضور افراد در تست آزمایش سرطان سینه را پیش بینی کند، از نتایج به دست آمده از این الگوریتم می توان در تشویق و آموزش به افرادی که از حضور در چنین تستهایی سرباز می زنند، و در نهایت نجات جان تعداد بیشتری از مبتلایان به این بیماری استفاده کرد.

اولین لوزالمعده مصنوعی جهان

ساخت این لوزالمعده تا به امروز بیست سال از عمر مطالعاتی محققان دانشگاه دی مونت فورت را در انحصار خود در آورده است. تلاش این محققان برای ساخت اولین لوزالمعده مصنوعی و از بین بردن نیاز به تزریق در بیماران دیابتی در سال 2011 یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک شد، زیرا آنها توانستند اولین نمونه از این لوزالمعده را برای استفاده در آزمایشهای پیش بالینی ارائه کنند.

 ساخت اندامهای جایگزین برای انسان

10 درصد از 10 هزار انسانی که در انتظار دریافت پیوند عضو به سر می برند به دلیل کمبود منابع اندامهای اهدایی جان خود را از دست می دهند. این وضعیت در صورتی که پروژه محققان دانشگاه کالیفرنیا با موفقیت مواجه شود تغییر خواهد کرد. تا کنون از سلولهای بنیادین، نانو مواد و نانو ترکیبها برای رشد موفقیت آمیز اندامهایی از قبیل عروق قلب، بینی، گوش و نای استفاده شده است که از بعضی از آنها در عملهای پیوند نیز استفاده شده است.

ورزشهای مجازی تعاملی

ابداع بازی های تعاملی، به ویژه بازی های ورزشی تعاملی در بهبود سلامت افراد تاثیری قابل ملاحظه ای داشته و دارد. محققان دانشگاه "تی ساید" به منظور نمایش دادن این تاثیر بر روی 50 داوطلب مرد که از سلامت فیزیکی مناسبی برخوردار نبودند مطالعه کرده و آنها را در بازی های تعامل ریانه ای مانند بوکس که در آن فرد در برابر یک بوکسور مجازی قرار گرفته و باید در برابر ضرباتش واکنش نشان دهد، شرکت دادند. نتایج این مطالعه نشان داد حضور در چنین تمرینهای شدید و سریعی می تواند برای سلامت انسان بسیار سودمند واقع شود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  10:57   دوشنبه 2 آبان 1390  
 نظرات    
 
فریحان حامدیزدان 22:16 دوشنبه 2 آبان 1390
1
 فریحان حامدیزدان
با تشکر جالب بود