اخبار   
 

 تشکیل کمیته معماری مساجد

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر ساخت مساجد مبتنی بر اصول مهندسی و معماری اسلامی ـ ایرانی گفت: مساجد در فرهنگ و مذهب ما از شان و منزلت ویژه‌ای برخوردارند و از این رو در طرح‌ها و صدور مجوزهای مربوط به نمای مساجد، رعایت اصول مهندسی و معماری اسلامی ایرانی مورد توجه قرار دارد...

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر ساخت مساجد مبتنی بر اصول مهندسی و معماری اسلامی ـ ایرانی گفت: مساجد در فرهنگ و مذهب ما از شان و منزلت ویژه‌ای برخوردارند و از این رو در طرح‌ها و صدور مجوزهای مربوط به نمای مساجد، رعایت اصول مهندسی و معماری اسلامی ایرانی مورد توجه قرار دارد.
دکتر محمد باقر خسروی با بیان اینکه «نما» یکی از مباحث مهم در حوزه شهرسازی و معماری است که برای آن مصوبات گوناگونی نیز پیش بینی شده است، افزود: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که در آن به چگونگی استفاده از نما و رعایت الگوی مصرف تاکید شده است، ساختمان‌های با سطح اشغال شیشه بالای 40 درصد، مشمول جریمه می‌شوند.
وی افزود: شهرداری تهران بر رعایت اصول معماری، برای ساخت شهری مبتنی بر اصول معماری ایرانی و اسلامی، تاکید دارد و با جدیت مبحث "نما " را دنبال می‌کند.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در ادامه در مورد طرح‌ها و صدور مجوزهای مربوط به نمای مساجد نیز گفت: مساجد در فرهنگ و مذهب ما از شان و منزلت ویژه‌ای برخوردارند و نباید به سادگی از کنار "معماری" آنها گذشت و بارها شاهد بوده‌ایم که به دلیل رعایت نشدن اصول طراحی و معماری، کاربری‌های مسجد به گونه‌ای کنار هم چیده شده که به هیچ وجه در شان مسجد و مسلمانان نبوده است.
خسروی خاطر نشان کرد: کمیته معماری مساجد با هدف ساماندهی معماری و طراحی مساجد و تطبیق آن با اصول معماری ایرانی ـ اسلامی تشکیل شده و می‌تواند نویدی باشد، بر این نکته که از این پس، شاهد ساخت مساجدی خواهیم بود که مطابق اصول مهندسی و معماری اسلامی ایرانی و در شان ایران اسلامی و مسلمان ساخته شده‌اند.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه، کارشناسان این کمیته باید بررسی‌های جامع و کاملی را درباره درخواست احداث یک مسجد داشته باشند و درعین حال تلاش می‌شود تا رسیدگی به این پرونده‌ها در اسرع وقت انجام شود.
  منبع : آرونا
  13:13   شنبه 16 مرداد 1389  
 نظرات