اخبار   
 

 تلنگری کافی است تا قیمت‌ها دوباره افزایش یابدارزان شدن قیمت مسکن چاره کار نیست

یک کار شناس مسکن با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن پس از افزایش سرسام آور آن به گونه‌ای کاذب است، تصریح کرد: تلنگری کافی است تا قیمت‌ها مجددا افزایش یابد...

یک کار شناس مسکن با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن پس از افزایش سرسام آور آن به گونه‌ای کاذب است، تصریح کرد: تلنگری کافی است تا قیمت‌ها مجددا افزایش یابد.
شهریار شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهم‌ترین مشکل بخش مسکن در شرایط کنونی را عدم اعتماد مردم به این بخش و سرمایه‌گذاری نکردن در آن اعلام و اظهار کرد: افرادی که قصد خرید خانه دارند، به دلیل وجود رکود در بازار تمایل به ارزان تر خریدن دارند و مالکانی که قصد فروش دارند نیز املاک خود را به قیمت فعلی بازار عرضه نمی‌کنند.
به گفته او عده‌ای ازمالکان منتظر بالا رفتن قیمت‌ها می‌مانند، اما آن دسته از مالکان بدهکار مجبورند املاک خود را به قیمت پایین‌تر فروش برسانند.
وی با بیان اینکه برای ورود مردم به این بخش باید امنیت اقتصادی ایجاد شود، تصریح کرد: از آنجا که مشخص نیست در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در این بخش مقرون به صرفه است یا با شکست روبه‌رو می‌شود، لذا سرمایه‌داران و سازندگان اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش نمی‌کنند.
شقاقی با اشاره به اینکه به دلیل وجود رکود، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش با شکست روبه‌رو می‌شود، گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر مردم به سودهای کلان 100 تا 150 درصدی عادت کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی پرداخت تسهیلات می‌تواند راهگشا باشد؟ اظهار کرد: پرداخت تسهیلات ممکن است تورم را در پی داشته باشد و در نتیجه افراد با قیمت‌های بالاتری برای خرید روبه‌رو شوند، اما اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم که پرداخت تسهیلات منجر به افزایش تورم نمی‌شود یا رشد چندان چشمگیری را ایجاد نمی‌کند، آنگاه پرداخت تسهیلات می‌تواند مشکل را حل کند.
او در پاسخ به این سوال که با فرض بروز تورم حاصل از افزایش تسهیلات مسکن به منظور خروج از رکود، آیا پرداخت تسهیلات جدید در ارجحیت قرار دارد؟ خاطرنشان کرد: به طور قطع پرداخت تسهیلات به قشر آسیب پذیر جامعه کمک می‌کند و هر چه میزان این تسهیلات بیشتر باشد، به نفع آنان خواهد بود.
وی با بیان این‌که قیمت مسکن در کشور ما با درآمد مردم تناسب ندارد، تاکید کرد: اگر دولت قصد دارد به اقشار آسیب‌پذیر کمک و آنها را تقویت کند، باید بانک‌ها تسهیلات تا 90 درصد ارزش ملک، دوره بازگشت طولانی و سود پایین پرداخت کنند. به واقع چاره کار، ارزان شدن قیمت مسکن نیست، بلکه بانک‌ها باید با حمایت از مردم قدرت خرید را برای آنان ایجاد کنند.
این کارشناس با اشاره به اینکه تسهیلاتی که دولت در اختیار دهک‌های بالا قرار می‌دهد، در مقابل هزینه‌های آنها بسیار ناچیز است، درباره دلایل ایجاد رکود جهانی در بازار مسکن خاطرنشان کرد: بخش مسکن در دنیا در رکود عجیبی فرو رفته است و دلیل آن به مشکلاتی بر می گردد که بانک‌ها ایجاد کرده‌اند؛ به طوری که مردم توان بازپرداخت تسهیلاتی را که دریافت کرده بودند، نداشتند؛ بنابراین بانک‌ها اقدام به حراج ملک‌هایی کردند که از مردم گرفته بودند و در این شرایط عرضه با افزایش و تقاضا با کاهش رو به رو شد و در نتیجه رکود در بازار به وجود آمد.
وی با اشاره به این‌که این مساله در کشور ما تشدید شده است، گفت: تورم بالا در کشور باعث شده که مردم توان خرید نداشته باشند و در نتیجه تقاضا کاهش یافته و قیمت‌ها نیز افت ‌کرده است، اما در این شرایط مالکان حاضر به فروش املاک خود با قیمت پایین‌تر نیستند.
  منبع : ایسنا
  10:29   یکشنبه 3 مرداد 1389  
 نظرات