اخبار   
 

 صدور خدمات نظام مهندسی ساختمان به عراق

جلسه کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی در محل دفتر دستیار ویژه وزارت امورخارجه با حضور سید مرتضی سیف زاده رئیس کارگروه صادرات...

جلسه کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی در محل دفتر دستیار ویژه وزارت امورخارجه با حضور سید مرتضی سیف زاده رئیس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان، سید احمد لطفی‌زاده کارشناس ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و حسن کاظمی قمی دستیار ویژه اقتصادی وزارت امور خارجه تشکیل شد.

 

دراین جلسه مهندس سیف زاده ضمن تشکر از برگزاری جلسه، و ارائه گزارش های لازم مبنی بر ایجاد کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، نسبت به معرفی توانمندیهای تخصصی بیش از 250،000 مهندس در سراسر کشور در 7 رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک را اعلام نمود. سپس لطفی زاده در رابطه با قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان، پروانه‌های اشتغال و خدمات مهندسی از قبیل( طراحی، نظارت و اجرا) توضیحات تکمیلی را ارائه نموده و حمایت وزارت محترم امور خارجه را در این زمینه خواستار شدند.

 

همچنین در این جلسه کاظمی قمی ضمن ارائه گزارشی از سرمایه گذاری دولت در کشور عراق گفت: شرکت بلند پایه موفق به عقد قراردارد برای ساخت دو استادیوم ورزشی به ظرفیت 000 ،20 و 000 ،60 نفر شده است. دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: شرکت کیسون بحث مربوط به اقدامات اخذ قرارداد ساخت مسکن به میزان 3 میلیارد دلار را در کشور عراق در حال پیگیری است. همچنین ایشان به موارد مشابه اشاره نمودند و تأکید داشتند که فرصت بسیار مناسبی برای ساخت مسکن برای آن کشورها و پروژه های عمرانی در سوریه می باشد.

 

گفتنی است توافقات انجام شده به شرح ذیل می باشد:

 

1- سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به ایجاد دفتر نمایندگی با حمایت وزارت امور خارجه در کشور عراق اقدام نماید.

 

2- وزارت امور خارجه لیست اشخاص حقیقی و حقوقی اتباع عراق را که علاقمند به مشارکت با طرحهای ایرانی هستند را به این دفتر ارائه خواهند نمود.

 

3- وزارت امور خارجه حمایت از فعالیت دفتر مذکور را در دراز مدت تأئید می نماید و معرفی کردن موردی به وزارت خانه های دولت عراق را انجام خواهد داد.

 

4- نسبت به فرصت هایی که در کشور عراق وجود دارد از قبیل موارد ذیل اقدامات عاجل صورت پذیرد.

- ایجاد واحدهای مسکونی ارزان قیمت ( مشابه مسکن مهر) در سراسر کشور

- ایجاد واحدهای مسکونی کارمندان وزارت خانه های مختلف در چند شهرمهم عراق

- ایجاد شهرک های صنعتی در نواحی کردستان ، بغداد و بصره

- ایجاد کارخانجات صنعتی در زمینه های ترانسفورماتور، کابل سازی، مواد شوینده، تولید لاستیک و ....

 

5- پیشنهاد گردید همکاری لازم در زمینه ایجاد «صندوق حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی» که سرمایه آن از طریق صندوق توسعه ملی قابل تأمین است از سوی وزارت امور خارجه صورت پذیرد.

  منبع : شاسا
  13:22   سه شنبه 21 شهریور 1391  
 نظرات    
 
یونس نعمتی زرگران 19:19 سه شنبه 21 شهریور 1391
0
 یونس نعمتی زرگران
سلام ممنون
مرتضی ایمانی 04:03 شنبه 25 شهریور 1391
0
 مرتضی ایمانی
وضعیت خدمات مهندسی در کشور خودمون که تعریف چندانی ندارد ، شاید در عراق عملکردش بهتر باشد . شاید . . . البته امیدوارم که بهتر باشد .
م افتخاری 11:36 شنبه 25 شهریور 1391
0
 م افتخاری
انشاء الله که خوبست ...
لیلا براریان 16:41 شنبه 25 شهریور 1391
0
 لیلا براریان
سلام خسته نباشید منم با صحبت جناب مهندس ایمانی موافقم