اخبار   
 

 مهندس ناظر مقصر اصلی حادثه ریزش ساختمان در بلوار فردوس

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 5 در مورد حادثه گودبرداری غیراصولی بلوار فردوس که منجر به مرگ دو کودک و یک سالمند شد، مهندس ناظر را مقصرحادثه دانست...

حسین سلوک با تائید خبر حادثه بلوار فردوس به خبرنگار مهر گفت: اخطارهای لازم در این زمینه داده شده بود اما مهندس ناظر در این زمینه سهل انگاری کرده است.
وی ادامه داد: نظارتها و تذکرات لازم ازسوی شهرداری داده شده بود، اما مهندس ناظر در ارائه گزارشهایش کوتاهی داشته است.
سلوک با بیان اینکه توقف عملیات گود برداری بر اساس اصول خاصی است گفت: به طور معمول عملیات گودبرداری به سرعت انجام می شود و توقف آن در مواقعی خطرناکتر است.
حبیب الله سامانیان، شهردار ناحیه 4 منطقه 5 نیزدر این رابطه گفت: شهرداری تعهدهای لازم را همواره اخذ می کند و در این مورد هم علاوه بر تعهدات در تاریخ های 24 و 25 بهمن سال گذشته در مورد ایجاد سازه نگهبان اخطار داده شده بود.
وی افزود: البته مالک سپرهای خاکی در کناره های دیوار و ساختمانهای مجاور ایجاد کرد که من احساس می کنم، این سپر را بدون رعایت نکات ایمنی نازک کرده اند.
سامانیان تصریح کرد: با توجه به اخطارهای داده شده، صد در صد ناظر ساختمان قصور کرده است و شهرداری هم پیگیری قانونی و امور لازم قضایی را انجام خواهد داد.
  منبع : خبرگزاری مهر
  12:23   دوشنبه 19 اردیبهشت 1390  
 نظرات    
 
مجید منصوری 14:33 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390
11
 مجید منصوری
با عرض تاسف و اندوه چند باره از تکرار حوادث مشابه
ولی چند نکته به نظر میرسد که یادآور میشوم
1- شخص ذیصلاحی که تذکر داده به چه شخصی بوده ( مهندس ناظر - کارفرما - پیمانکار .....)
2- مگر میشود گزارشی را در آن واحد ارائه داد ؟ یا ساختمانی رادر این مرحله تعطیل کرد!
3-چنانچه مهاربندیهای لازم که با نظر و طراحی محاسب در نظرگرفته میشود مناسب نبوده بنابراین مقصر محاسب میباشد و چنانچه روش اجرا اشتباه بوده ناظر مقصر میباشد.
در هر صورت کارشناسان از بخش سازمان نظام مهندسی یا کارشناسان خبره دادگستری و .... میتوانند اظهار نظر کنند. و این امر مسئولیت را ازدوش شهرداری که ناظرین را بعنوان اشخاص ذیصلاح در امر نظارت بر ساخت و ساز معرفی و همکاری دارند نمی کاهد.
علیرضا احمدی 17:38 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390
8
 علیرضا احمدی
مرسی آقای منصوری
مصطفی کاظمی اصل 19:32 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390
6
 مصطفی  کاظمی اصل
وظیفه مهندس ناظر ، نظارت بر اجرای پی وسازه است و طراحی و اجرای سازه نگهبان و روشهای گودبرداری، قراداد جداگانه ای دارد و که هزینه های انرا کارفرما بایستی بپردازد و با متخصصین این موضوع عقد قرارداد بنماید .این موضوع در قانون مغفول مانده است و هر زمان حادثه ای اتفاق می افتد تمام گناهان به دوش مهندس ناظر می افتد و این درست نیست و قانون بایستی بازنگری شود.
امیر محفوظپور 20:34 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390
6
 امیر محفوظپور
با عرض تاسف
آیا مدیر روابط عمومی صلاحیت مقصر شناختن کسی را دارد ؟
پس نقش پیمانکار در این حادثه چه می شود؟
چرا همیشه در برخورد اول با حوادث مهندس ناظر را مقصر می دانند؟
و خیلی چراهای دیگر؟
محسن حبیبی کیاابادی 00:49 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390
6
 محسن حبیبی کیاابادی
همیشه ما دنبال مقصر بعد از حادثه میگردیم باید مقصر ریشه یابی بشه تا دیگه شاهد این مسائل نباشیم
سعید برادران همتی 08:14 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390
7
 سعید برادران همتی
نظر به اینکه گودبرداری فنی تخصصی است به نظر می رسد بهتر باشد پروانه ای برای گودبرداری با نظارت و طراحی متخصص مربوطه انجام پذیرد و پس از گودبرداری اصولی پروانه ساخت صادر و مهندس ناظر مسئولیت نظارت را برعهده گیرد
سینا اکبری 16:47 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390
6
 سینا اکبری
واقعا تاسف بار است که بخاطر بیدقتی ناظر و البته پیمانکار 3 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده اند.البته در کشور ما چیز تازه ای نیست و با این مدیریتی که داریم باز هم شاهد این گونه حوادث خواهیم بود
مژگان فدایی 19:13 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390
8
 مژگان  فدایی
واقعا خبرتأسف باری بود,آیاپیداکردن مقصر کافیه؟!توی حوادثی مثل این حادثه افراد خاطی , شناسایی میشن اما این خطاهاواتفاقات همچنان ادامه داره ومتأسفانه قربانی هم به دنبال داره ,اشکال در کجاست!!!!؟
سهراب فیض زاده 23:33 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390
6
 سهراب فیض زاده
دیواری کوتاهتر از دیوار مهندس ناظر نیست . کاری میکنند که افراد ذیصلاح بدلیل ترس از مقصر شدن میدان نظارت را ترک کنند.
حسین هاشمی 15:06 چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390
6
 حسین هاشمی
باسلام
به نظربنده ریشه عدم نظارت کافی(به لحاظ زمانی ونظارت درطول مدت اجرا) برروی ساختمان توسط مهندسین ناظر،‌ حق الزحمه فوق العاده اندکی است که برای چنین امرمهمی (نظارت براجرای ساختمان) توسط مراجع ذیصلاح درنظرگرفته شده است. ب
طورنمونه مثالی عرض کنم؛‌
جهت خریدوفروش ملک توسط بنگاههای معاملات املاک ، حق الزحمه انتقال یا خریدوفروش برابر1% رقم ارزش ملک است و بطور انصاف این رقم با رقم نظارت بر ساختمان مثلاً دررده "د" اگربیشترنباشدحداقل برابری میکند. این درحالیست که میزان حجم این دو پروسه (کارمهندس ناظرVS کاربنگاه معاملاتی) اصلاً قابل قیاس نیست!
رضا صیادفر 17:16 چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390
6
 رضا صیادفر
من هم مهندس ناظر هستم و دارای 10 پروژه در حال اجرا هستم.
آیا می دانید همکاران ما در تهران برگه مهندسی را در اختیار دفتردار بی سواد تازه به دوران رسیده می گذارند اصلا سیکل هم ندارند .قبلا پیک موتوری بودند. بعد هم میرود مثل کبک سرش را زیر برف می کند.
انشاالله که مهندسین اینچنینی سریعا از جامعه مهندسی حذف شوند.به امید آنروز
مهدی فولادگر 21:50 چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390
7
 مهدی فولادگر
من از سال81 نظارت را بوسیدم گذاشتم کنار چون به قول یکی از استادایمان " اشتباهات مهندسین روی خاک و اشتباهات پزشکان زیر خاک است " و این درحالی است که یک پزشک برای ویزیت اول از شما پول میگیره آزمایش مینویسه بعد شما نوبت میگیرید دوباره پول می دید جواب آزمایش را نشون دکتر میدید بعد چندتا قرص میده میگه 10 روز دیگه بیا نوبت بگیر یک ویزیت دیگه بده ببینمت بعدم عمل جراحی و خلاصه طرف میمیره میگند عمرش به دنیا نبوده خدا بیامرزدش ولی وای به روزی که یک ستون نیم سانت کج بشه بقال سر کوچه میپرسه " ببخشید ! این مهندسش کیه ؟ ؟ ! ! "
نازنین دانشمند 09:32 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
6
 نازنین  دانشمند
جای تاسف داره امیدوارم دیگر شاهد این قبیل اتفاقات در هیچ کجای کشورمان نباشیم
سید محمود حسینی 00:19 آدینه 23 اردیبهشت 1390
1
 سید محمود حسینی
با تاسف عمیق وطلب مغفرت برای درگذشتگان