اخبار   
 

 دربرابر تخریب بناهای تاریخی کاری ازدست میراث فرهنگی برنمی‌آید

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی در مقابل تخریب بناهای تاریخی تنها می تواند به مراجع قضایی شکایت کند...

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،‌ 'حمید بقایی' روز شنبه در نشستی خبری اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در مقابل تخریب ها تنها می تواند به مراجع قضایی شکایت کند که در ارتباط با مواردی که تخریب صورت گرفته، این کار انجام شده است.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، بناها و خانه های تاریخی را ثبت می کند اما موظف به خرید آنها نیست، از طرف دیگر، بودجه ای نیز برای این کار ندارد؛ این سازمان تنها آثاری را خریداری می کند که ارزش نفیسی داشته باشند.
رییس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: مسوول میراث فرهنگی کشور تنها دولت نیست بلکه همه مردم در مورد این آثار وظایفی دارند؛ از طرف دیگر باید ضوابط شهری نیز رعایت شود تا با کمک رسانه ها بتوان از این شرایط بیرون رفت. بقایی متذکر شد: دیوان عدالت اداری حکم می دهد و خانه های تاریخی تخریب می شود و کاری هم از دست سازمان میراث فرهنگی برنمی ‌آید.
وی افزود: قانونی در دیوان عدالت اداری وجود دارد که اگر دستگاهی آن را رعایت نکند، برای مسوول آن دستگاه انفصال از خدمت می زنند.
وی در مورد تغییر کاربری بناهای تاریخی نیز گفت: خرید و فروش بناهای تاریخی دارای مالک شخصی، و تغییر کاربری آنها به شرط رعایت ضوابط و عدم تخریب بنا از نظر سازمان میراث فرهنگی مانعی ندارد.
بقایی افزود: سازمان میراث فرهنگی حتی هزینه ای برای تغییر کاربری از مالک بناها نمی گیرد و در واقع تغییرکاربری ها برای تشویق سرمایه گذاران رایگان صورت می گیرد. به گفته بقایی، بناهای تاریخی برای اهداف فرهنگی همچون تبدیل به اقامتگاه، رستوران، آموزشگاه، سفره خانه و هتل موزه می توانند تغییر کاربری دهند.
بر اساس این گزارش، معاون رییس جمهور در این نشست درباره بازار تهران،‌ لغو روادید، فروش اشیای تاریخی، منشور کورش، واگذاری موزه ها به بخش خصوصی، برقراری پرواز ایران مصر، دعوت از خبرنگاران خارجی برای سفر به ایران، افزایش تعداد مسافران نوروز 90 نیز توضیحاتی به خبرنگاران داد.
**بازار تهران
بقایی در مورد تخریب ها و ساخت و سازهای صورت گرفته در بازار تهران گفت: اگر این اقدامات با همین روند پیش برود تا 10 سال آینده دیگر بازار تهرانی وجود نخواهد داشت. وی با بیان اینکه تمام ارگانها و سازمان های مربوط همچون شهرداری در این زمینه باید با سازمان میراث فرهنگی همکاری کنند،‌ افزود: سازمان میراث فرهنگی حدود یک سال پیش قراردادی برای مرمت بازار تهران با مدیریت شهرداری تهران به امضا رساند،‌ اما تاکنون اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.
بقایی اظهار داشت: در این قرارداد مقرر شده بود که گروهی از مرمت گران را سازمان میراث فرهنگی به شهرداری تهران معرفی کند تا با هزینه شهرداری مرمت های لازم و اصولی در بازار تهران صورت بگیرد که تاکنون بدون پاسخ باقی مانده است.
  منبع : ایرنا
  18:55   دوشنبه 20 دی 1389  
 نظرات