اخبار   
 

 مرگ تدریجی شرکت‌های مشاور و پیمانکار

ضرر و زیان ناشی از نابودی بخش مشاور و پیمانکار، چیزی نیست که در کوتاه مدت جبران شود. نیروی متخصصی که به خارج رفته، بازگرداندنش ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد...

ضرر و زیان ناشی از نابودی بخش مشاور و پیمانکار، چیزی نیست که در کوتاه مدت جبران شود. نیروی متخصصی که به خارج رفته، بازگرداندنش ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد. بنا بر این تا دیر نشده باید کاری کرد. این بر مسئولان و بزرگان نظام است که تا دیر نشده، "الاهم و فی الاهم" کنند و کاری را که برای منافع اصلی کشور درست است انجام دهند. در این راه ما هم پشتیبان آن ها خواهیم بود.

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان سایت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

یکی از آثار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و سوء مدیریت ها، تعطیلی پروژه های عمرانی، عدم شروع کارهای تازه و عدم پرداخت مطالبات شرکت های پیمانکاری و مشاوری بوده است. در مورد بدهی دولت به مشاوران و پیمانکاران آمار و ارقام مختلفی ارایه می شود. به عنوان نمونه، رییس یکی از سندیکاهای پیمانکاری رقم بدهی دولت به بخش خصوصی را ۵۵ هزار میلیارد تومان ذکر کرده است. به هرحال بدهی دولت به بخش خصوصی هر رقمی باشد، فرقی نمی کند و همگان می دانند که این رقم، رقم بالایی است. بنا بر این مشاوران و پیمکانکاران به دلیل عدم دریافت مطالباتشان، در پرداخت حقوق و مزایای نیروهایشان دچار مشکل شده اند و ماه هاست با مشکل پرداخت حقوق و مزایا دست و پنجه نرم می کنند.

نگارنده که خود در یکی از شرکت های مشاوری کار می کند و از حقوق بگیران بخش تخصصی مشاور است، از شهریور ماه سال گذشته از نزدیک این مشکل را لمس نموده است. شرکت های مشاوری و پیمانکاری از طرفی به دلیل عدم دریافت مطالبات و از طرف دیگر به دلیل نگرفتن کار جدید راه حل را در یکی از موارد زیر دیده اند:

۱- تعدیل نیرو، هم نیروهای متخصص و هم نیروهای عادی.

۲- کاهش حقوق و مزایای کارکنان.

۳- پرداخت حقوق کارکنان با تاخیرات چند ماهه.

۴- دادن مرخصی بدون حقوق چند ماهه به کارکنان و دادن وعده آینده و گفتن این که "فعلا برو، هر وقت وضع بهتر شد، خبرت می کنیم."

۵- فروش اموال و ماشین آلات برای پرداخت حقوق معوقه کارکنان.

۶- تعطیل شدن بسیاری از شرکت های مشاور و پیمانکار.


موارد فوق علاوه بر تحمیل مشکل به صاحبان شرکت ها، کارکنان را نیز دچار مشکل کرده است. مشکلات ایجاد شده برای کارکنان اعم از نیروهای متخصص و عادی موارد زیر می باشد:

۱- بیکاری نیروهای اخراج شده.

۲- عدم تعادل میان دخل و خرج نیروها با توجه به افزایش چندین برابری قیمت ها و کاهش درآمدهای آن ها.

۳- بی انگیزگی و بی رغبتی کارکنان، اعم از کارکنان متخصص و عادی به ادامه کار در وضعیت کنونی.

۴- شدت گرفتن مهاجرت نیروهای متخصص و ماهر به خارج از کشور. کما این که چندین نفر از همکاران نگارنده این یادداشت، در آرزوی یافتن کار، به کشورهای مختلف مهاجرت کرده اند. کسانی که با هزینه این ملت درس خوانده اند و سال ها در شرکت های مشاور و پیمکانکار، کار کرده اند و تجربه اندوخته اند، از روی ناچاری، جلای وطن می کنند. کشورهای میزبان هم بدون صرف هزینه و به اصطلاح "مفت و مجانی" آن ها را صاحب می شوند.


مشکلات دیگری هم وجود دارد که ذکر همه آن ها در این یادداشت کوتاه نمی گنجد. به عنوان مثال، نیرویی که اخراج شده و درآمد دیگری هم ندارد و فشار مخارج خود و خانواده، بر گرده اش سنگینی می کند، ممکن است خدای ناکرده برای کسب درآمد و گذراندن زندگی، دست به هر کاری بزند.

ضرر و زیان ناشی از نابودی بخش مشاور و پیمانکار، چیزی نیست که در کوتاه مدت جبران شود. نیروی متخصصی که به خارج رفته، بازگرداندنش ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد. شرکت مشاور یا پیمانکاری که بعد از سال ها کار کردن و کسب تجربه، نیروهایش را از دست داده یا تعطیل شده، تا دوباره، به شکل اولیه برگردد سال ها زمان می برد. کارگر ماهر آرماتوربند، قالب بند، بتن کار،....و مکانیک ماشین آلات سنگینی که کارش را از دست داده و برای گذراندن زندگی به شغل های کاذب روی آورده، دیگر رمقی برای بازگشت به کار تخصصی ندارد، نه انگیزه ای دارد و نه اعتمادی. از همه این ها گذشته زندگی از هم پاشیده برخی زوج ها، به دلیل مشکلات مالی، با هیچ چیز جبران نخواهد کرد.

بنا بر این تا دیر نشده باید کاری کرد. این بر مسئولان و بزرگان نظام است که تا دیر نشده، "الاهم و فی الاهم" کنند و کاری را که برای منافع اصلی کشور درست است انجام دهند. در این راه ما هم پشتیبان آن ها خواهیم بود.
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشارفیلا
  07:10   دوشنبه 16 دی 1392  
 نظرات    
 
هاشم کالیفرنیا 00:02 چهارشنبه 18 دی 1392
1
 هاشم کالیفرنیا
به به. بالاخره دیدیم که یک نفر پیدا شد که شترمرغ نیست.میدونی شترمرغ بودن و رفیقای آمریکاییم وقتی استفاده میکنن که یک نفر فقط میخواد به دیگران بقبولونه که هیچ مشکلی وجود نداره و جالب اینجاست که در همین گیر و دار قبولوندن به بقیه خودش هم دست آخر باورش میشه.منم چند وقت پیش گوشه اشاره ای به این مهم داشتم اما نمیدانم مسئول سایت منتشر نکرد نمیدونم والا. بابا تورو هر کی میپرستی بیا تو این سایت فیلتر کردن و بردار بابا خسته شدیم از بس تو این زندان(استعاره ایران) همه چیز و میخوان کاور کنن.حداقل در جمع خصوصی ما مهندسا این کارو نکنید. بابا کودک 6 ساله که نیستیم.!!! دست آخر هم از شما امیر پاشای عزیز متشکرم که گوشزد کردی و مطلبت منتشر شد. شایدم جنابعالی لابی کلفت داری.
هاشم کالیفرنیا 00:15 چهارشنبه 18 دی 1392
1
 هاشم کالیفرنیا
مطلب دیگه اینکه شاید واسه هیش کی مهم هم نباشه اما در راستای این متن منتشره بود گفتم بگم.آقا از من میشنوین فقط بزنین به چاک که هر ساعت وایسادن در اینجا به حساب که بهش وطن میگفتن و دیگه نیست. (باور کنید)، مساوی با از دست دادن یک سال از عمر شریفمونه.بنده فرصت رفتن و دارم (کانادا) چون هم فرانسه مسلطم وهم انگلیسی.اما داشتم بسیاری دوست و رفیق که همه دلشون لک میزنه واسه فرار. به همین دلیل الن دارم تیمی از مهندسای با سواد و با کلاس از دوستام جمع آوری میکنم که همه دست کم مهندسن و راغب به صورت کاملا مطمئن واسه سفر به کشور فخیم کانادا.و به امید حضرت حق قراره با هم بزنیم به چاک. به سلامتی آزادی تمامی زندانیان، بیش بادددددددددددددددددددددددددد.هر کس زندانی را آزاد کند دارای اجری غیر قابل محاسبه در پیشگاه حضرت حق است. پس برادر تنها به فکر خودت نباش به فکر دیگران هم باش.این زمزمه ای هست که همیشه در گوشم هست. باور کنید. حالا همتون و به همون خدای بزرگ می سپارم و آرزوی بهترینها رو دارم واستون.
امیر یاشار فیلا 00:54 چهارشنبه 18 دی 1392
1
 امیر یاشار فیلا

جناب مهندس نخعی،
سپاس‌گزارم از شما بابت توجه و اظهار نظرتان.
البته نام من «امیر یاشار» است؛
و باور کنید هیچ‌گونه لابی یا نفوذی (چه نازک، چه کلفت) ندارم.
این مطلب را در جایی خواندم، دیدم نکات خوبی دارد، برای بخش اخبار فرستادم.
دوستانِ دست‌اندرکار هم لطف کردند و آن را بازنشر کردند.
امیدوارم هرجای این سیاره که هستید یا خواهید بود، اوضاع بر وفق مرادتان باشد.
هاشم کالیفرنیا 01:34 چهارشنبه 18 دی 1392
1
 هاشم کالیفرنیا
Thank you so much. You so do Mr FILA..باور کنین که بنده قبلا که به این مهم اشاره ای داشتم اما منعکس نشده بود. و من نیز در مجموع از اینکه اوضاع بدین گونه است اصلا راضی نبوده و نیستم. اما چه کنیم که متاسفانه به این وضع گرفتاریم. به هر حال هر انسان عاقل و فهیمی دوست داره که حداقل در کنار پدر و مادرش زندگی کنه و خود رو از نعمت مهم پدر و مادر محروم نکنه. اما چی بگم که هر چه بگویم کم است. ببینید اوضاع و احوال به چنان فاجعه ای رسیده که آدم در کمال ناباوری دست به ترک پدر و مادر خود میزنه حالا بماند وطن و بقیه مسائل. نمیدونم ایشالا که ی زمانی مردم ایران همه چیزو اصلاح کنن اونوقت همین سرمایه ها که جنابعالی صحبت از دست دادنشونو داشتی، برگردن و به اون حالت بازگشت سرمایه برسیم. به هر حال ابتدا به ساکن بایستی اون حالت شتر مرغه رو که قبلا گفتم و نداشته باشیم.
هاشم کالیفرنیا 01:37 چهارشنبه 18 دی 1392
1
 هاشم کالیفرنیا
بزار ی آمار از کانادا هم به جنابعالی بدم که طبق گزارشات تا سال 2010 بیش از 44 هزار نفر در کانادا زبان اولشونو فارسی اعلام نموده اند.
بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا تصور کن تو می تونی بشی تعبیر این رویا.
نیما محسون 21:24 آدینه 20 دی 1392
0
 نیما محسون
آقای مهندس فیلا، دستت درد نکنه، جانا سخن از عمق درون ما میگوئی، متاسفانه واقعیتهای گفته شده با این بی انضباطی های کلان و همه جانبه ای که انجام شده، حداقل حالا حالاها درست شدنی نیستند و معلوم نیست سرنوشت سیل بیکار نفرات متخصص پیمانکاران و مشاوران چه خواهد شد.برای آقای مهندس نخعی هم آرزوی موفقیت دارم.
امیر یاشار فیلا 10:24 شنبه 21 دی 1392
0
 امیر یاشار فیلا

از خواندنِ تک‌تکِ دیدگاه‌های دوستان و همکاران، بهره‌ها بردم.
به نوبه‌ی خودم، از پدیدآورنده‌ی این نوشتار و از همه‌ی دوستانی که به این مطلب توجهی ویژه مبذول داشتند، تشکر می‌کنم.