اخبار   
 

 رایزنی در وزارت کشور برای ابقای شهرری

چمران: استقلال شهرری، گامی در جهت تخریب پایتخت است مینا یوسفی- اعضای شورای شهر تهران در تلاشند از طریق رایزنی با مراجع مختلف، از استقلال شهرری از تهران و به تعبیر رییس شورا از «چند پارچه شدن پایتخت» جلوگیری کنند. استقلالی که به اعتقاد مهدی چمران نه‌تنها از نظر مطالعات شهری اشکال دارد، بلکه موجب ابجاد ناهماهنگی در اداره پایتخت نیز می‌شود...

محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه از آغاز مذاکره با وزارت کشور خبر داد و به دنیای‌اقتصاد گفت: به تازگی شورای شهر تهران پیشنهادی را به وزارت کشور و مجلس ارائه کرده است که براساس آن فرمانداری‌های شمیرانات، لواسان و شهرری در فرمانداری کل استان تهران ادغام می‌شوند.
به گفته وی، این تصمیم اخیرا در جلسه‌ای غیررسمی از سوی اکثریت اعضای شورا اتخاذ شده و برای بررسی به وزارت کشور پیشنهاد شده است. عضو شورای شهر تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: قرار است یکی از اعضای شورای شهر تهران بر اساس این پیشنهاد مذاکراتی را با وزارت کشور آغاز کند. نجفی البته در عین حال به تمایل دولت به جداکردن شهرری از تهران نیز اشاره و تصریح کرد: هرچند به نظر نمی‌رسد که در این مورد با وزارت کشور به تفاهم برسیم، اما به هر حال شورای شهر تهران نظر کارشناسی خود را در مورد موضوع شهرری مطرح می‌کند.
وی از سوی دیگر به انجام مذاکراتی از سوی مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس با جدا شدن شهرری از تهران مخالفند، اظهار امیدواری کرد که پیشنهاد ادغام فرمانداری‌های شمیرانات، لواسان و شهرری با فرمانداری تهران به جای استقلال این بخش‌ها مورد قبول واقع شود. نجفی با این توضیحات در عین حال تاکید کرد که تلاش شورای شهر تهران برای ابقای شهرری در پایتخت فقط برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم شهرری و پیدایش مدیریت چندگانه در پایتخت است.
به گفته اعضای شورای شهر تهران در حال حاضر بودجه‌ای از سوی شورای شهر هر سال برای شهرری اختصاص داده می‌شود که بسیار بیشتر از میزان درآمدهای این منطقه از تهران است، بنابراین با جداشدن شهرری از تهران و قطع دسترسی آن به بودجه شهر تهران مردم منطقه متحمل هزینه‌های سنگین خواهند شد و از سوی دیگر ارائه خدمات شهری در شهرری نیز با کیفیت پایینی صورت خواهد گرفت.
به گزارش دنیای‌اقتصاد ، پیشنهاد ادغام فرمانداری شهرری در فرمانداری تهران در حالی از سوی شورای شهر تهران مطرح می‌شود که به تازگی طرح استقلال شهرری از تهران از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است و زمزمه‌هایی در مورد اجرای این طرح نیز در دولت شنیده می‌شود.
بر اساس این پیشنهاد قرار است شهرری از تهران جدا شده و دارای شهرداری و شورای شهر جداگانه شود. پیشنهاد دهندگان طرح استقلال شهرری از تهران معتقدند در حال حاضر به علت جدابودن فرمانداری شهرری از فرمانداری تهران تصمیماتی که در شورای شهر تهران گرفته می‌شود گاهی در بررسی نهایی در فرمانداری شهرری پذیرفته نمی‌شود. این در حالی است که ممکن است چنین طرحی در فرمانداری تهران تایید شده باشد که در نهایت این به مشکل جدا بودن فرمانداری شهرری از تهران برمی‌گردد که طرح‌های شهرداری تهران را برای این منطقه از تهران با مشکل مواجه می‌کند.
به اعتقاد این افراد در این شرایط جدا شدن شهرری از تهران و تاسیس شهرداری و شورای شهر جداگانه برای آن راهی است برای پایان دادن به مشکلات ناشی از فرمانداری‌های چندگانه، اما از سوی دیگر اعضای شورای شهر تهران با تاکید بر حفظ منافع مردم شهرری و لزوم وجود مدیریت یکپارچه شهری در مقابل، پیشنهاد ادغام فرمانداری‌های جداگانه در فرمانداری تهران را مطرح کرده‌اند.
چمران: اشکال علمی دارد
به اعتقاد مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران استقلال شهرری از تهران در واقع گامی در جهت تخریب پایتخت است که از نظر علمی نمی‌تواند درست باشد. وی با تاکید بر لزوم یکپارچه شدن فرمانداری‌های تهران، به دنیای‌اقتصاد گفت: ممکن است شهرری از نظر کنترلی نیازمند داشتن دستگاه‌های جداگانه انتظامی باشد اما به طور قطع این بخش از تهران از نظر اداری و سیستمی باید هماهنگ با تهران و دارای یک فرمانداری مشترک با آن باشد وی در این مورد به سابقه جدایی چهار دانگه از تهران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر نمایندگان چهاردانگه به خاطر وجود مشکلات ناشی از جدا شدن این منطقه از تهران تقاضای الحاق مجدد به پایتخت را دارند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:02   سه شنبه 13 مهر 1389  
 نظرات