اخبار   
 

 اعمال نرخ تورم در عوارض ساخت‌وساز سال 90

در صورت تصویب شورای شهر تهران، عوارض ساخت و ساز از سال آینده بر اساس نرخ تورم محاسبه خواهد شد...

همچنان که زمان بررسی بودجه دستگاه‌های مختلف فرا می‌رسد، شهرداری تهران نیز در تلاش است تا با استفاده از بازبینی برخی از ضوابط و قوانین کسری درآمدهای خود را جبران کند. البته در سال‌های گذشته نیز مدیریت شهری تهران در تلاش برای افزایش این عوارض بود، اما امسال این تصمیم با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای شهرداری، مسوولان تهران را در اصلاح نرخ عوارض ساخت و ساز مصمم‌تر کرده است.
مدیران شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 86 تاکنون نرخ عوارض ساخت‌وساز تغییر نکرده است، معتقدند که باید امسال این نرخ‌ها بازبینی و به واقعیت نزدیک شود.
در واقع در سال 85 که نرخ تورم 5/13 درصد برآورد می‌شد، قرار بود نرخ عوارض ساخت و ساز بر اساس دفترچه معاملات ملکی و با احتساب سقف تورم محاسبه و هر سال این عوارض بر اساس نرخ تورم افزایش یابد. اما مسوولان شهرداری می‌گویند: نرخ عوارض ساخت و ساز نه تنها طی این سال‌ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است، بلکه همان سقف 5/13 درصد نیز تاکنون اعمال نشده و در نتیجه عوارض ساخت بسیار کمتر از میزان واقعی آن از شهروندان دریافت شده است. حالا شورای شهر تهران در نظر دارد تا بر اساس طرحی که از شهرداری دریافت کرده است، در نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز تجدید نظر کند.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز در این مورد با تاکید بر اینکه معمولا تا پایان بهمن ماه هر سال برای تعیین نرخ‌های سال بعد عوارض فرصت ارائه لایحه وجود دارد، گفت: شهرداری تهران در لایحه افزایش نرخ عوارض مازاد تراکم تاکید کرده که از سال 85 به بعد این نرخ‌ها هیچ تغییری نداشته و لازم است تغییری در آن رخ دهد و در سال 90 اضافه تراکم بر اساس طرح تفصیلی با نرخ‌های جدید محاسبه شوند.
البته به گفته حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران عوارض مازاد تراکم نیز مشمول قوانین عوارض ساخت و ساز می‌شود و به همان نسبت در بودجه سال آینده تغییر می‌کند.
پورزرندی به دنیای اقتصاد گفت: این افزایش قرار نیست که برابر با نرخ تورم روز باشد، اما تلاش شهرداری این است تا دست کم نرخ تورم سال 85، یعنی افزایش 5/13 درصدی برای عوارض ساخت و ساز اعمال شود.
  منبع : دنیای اقتصاد
  11:26   سه شنبه 28 دی 1389  
 نظرات