اخبار   
 

 جا‌به‌جایی پایتخت از افزایش حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: جا‌به‌جایی پایتخت می‌تواند جلوی افزایش حاشیه‌نشینی را بگیرد...

محمدرضا حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره افزایش معضل حاشیه‌نشینی در اطراف پایتخت، اظهار داشت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است ولی واقعیت این است که ما به دنبال این هستیم که حاشیه‌نشینی را سامان دهیم در صورتی که کسی نمی‌پرسد دلیل ایجاد این سکونتگاه‌ها اطراف پایتخت چیست.
وی افزود: چه جاذبه‌ای در کلانشهرها و شهرهای دیگر وجود دارد که بسیاری از افراد از شهرهای کوچک خود مهاجرت می‌کنند و به دلیل گرانی مسکن و اجاره‌بها به حواشی شهر روی می‌آورند.
حسین‌نژاد تصریح کرد: یکی از جاذبه‌های ورود مردم به شهرهای بزرگ از جمله تهران بحث اشتغال است؛ در چند سال اخیر سعی شد تا شعاع 150 کیلومتری کلانشهرها، مکان‌های صنعتی شکل نگیرد اگرچه این امر تصمیم خوبی است ولی جاذبه‌های دیگری در تهران وجود دارد که باعث افزایش حاشیه نشینی می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از خدمات مانند مراکز آموزشی، دانشگاهی و درمانی باعث شده انگیزه مهاجرت از شهرهای کوچک به کلانشهرها افزایش پیدا کند؛ در صورتی که اگر این جاذبه‌ها را با یک طرح آمایش کشوری روی صنعت و موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم و سعی کنیم مانند موازنه عمل کنیم می‌توانیم از افزایش حاشیه‌نشینی جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در همه موارد باید به این جنبه‌های تشویقی برسیم، تصریح کرد: در کنار انجام این امور می‌توان بحث تغییر پایتخت را مطرح کرد؛‌در تاریخ، شهرهایی مانند اصفهان و تبریز زمانی که پایتخت شدند گسترش پیدا کردند در حال حاضر سالهای سال است پایتخت کشور را ثابت نگه داشته‌ایم.
وی افزود: اگر بخواهیم یک موازنه دیگر به وجود آید می‌توان به جابجایی پایخت روی آورد. اگرچه این امر راه‌حل سختی است و موانع بسیاری دارد ولی یکی از راه‌هایی است که می‌توان برای جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی به کار برد.
عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انجام این اقدامات به عهده دولت است ولی مدیریت شهری به دلیل اینکه محصول مهاجرت را مدیریت می‌کند کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.
وی ادامه داد: مدیریت شهری تنها می‌تواند تاوان شهرنشینی را افزایش دهد یعنی قیمت زندگی کردن در شهر را از طریق افزایش عوارض نوسازی بالا ببرد تا مردم تشویق شوند در شهرهایی که قیمت پایین‌تری دارند زندگی کنند.
  منبع : خبرگزاری فارس
  09:54   سه شنبه 28 دی 1389  
 نظرات