اخبار   
 

 رشد 42 درصدی ساخت و ساز در تهران

در شهر تهران تعداد ساختمان‌هایی که کلنگ احداث آنها طی سه ماه اول سال جاری زمین زده شده، 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. این نرخ رشد که بعد از افزایش 77 درصدی ساخت‌وسازهای مسکونی در فروردین 89، به‌وجود آمده از نگاه معاون...

در شهر تهران تعداد ساختمان‌هایی که کلنگ احداث آنها طی سه ماه اول سال جاری زمین زده شده، 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. این نرخ رشد که بعد از افزایش 77 درصدی ساخت‌وسازهای مسکونی در فروردین 89، به‌وجود آمده از نگاه معاون شهردار تهران این‌گونه تعبیر شده که رکود مسکن دست‌کم در تهران به پایان رسیده است.از ابتدای سال جاری تا 19 خردادماه 23 هزار و 225 واحد مسکونی در پایتخت احداث شده که این رقم در بهار سال گذشته 16 هزار و 327 واحد بوده است.
«دنیای‌اقتصاد» از بهار ساختمانی در پایتخت گزارش می‌دهد
رشد 42 درصدی ساخت‌وساز در تهران
سازمان نوسازی شهرداری پیش‌بینی کرد: رونق نسبی طی ماه‌های آتی گروه مسکن- سحر باباخانی: در شهر تهران تعداد ساختمان‌هایی که کلنگ احداث آنها طی سه ماه اول سال جاری زمین زده شده، 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.
این نرخ رشد که بعد از افزایش 77 درصدی ساخت‌وسازهای مسکونی در فروردین 89، به‌وجود آمده از نگاه معاون شهردار تهران این‌گونه تعبیر شده که رکود مسکن دست‌کم در تهران به پایان رسیده است.
از ابتدای سال جاری تا 19 خردادماه 23 هزار و 225 واحد مسکونی در پایتخت احداث شده که این رقم در بهار سال گذشته 16 هزار و 327 واحد بوده است.
از سوی دیگر طی دو ماه و نیم اخیر، اقبال انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده پایتخت با افزایش 72 درصدی مواجه شده به‌طوری‌که برای ساخت نزدیک به 3 هزار و 800 واحد مسکونی در بافت‌‌های فرسوده تهران، پروانه صادر شده است.
رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: انبوه‌سازان به‌خاطر تسهیلات تشویقی که از محل عوارض صدور پروانه در نیمه اول امسال در اختیار آنها گذاشته شده و همچنین به دلیل تسهیلاتی که بانک‌ها از محل خط اعتباری مسکن‌مهر به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص می‌دهند، کشش زیادی به فعالیت در محله‌های قدیمی و فرسوده تهران پیدا کرده‌اند.
گزارش دنیای‌اقتصاد از تازه‌ترین آمارهای مربوط به صدور پروانه ساختمانی در تهران، حاکی است، از ابتدای فروردین‌ امسال تا 19 خرداد ماه، در مجموع ساخت 3 هزار و 791 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تهران آغاز شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 2 هزارو 200 فقره بوده است.
اطلاعات سازمان نوسازی شهرداری تهران همچنین از نسبت 19 درصدی سهم ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده نسبت به ساخت در خارج از این بافت‌ها حکایت دارد. براساس این گزارش، ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران در فروردین، اردیبهشت و 19 روز اول خرداد امسال به ترتیب 77 درصد، 54 درصد و 71 درصد رشد داشته است.
در گزارش سازمان نوسازی شهر تهران، تصریح شده است، در 80 روز اول امسال آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های مناطق نشان می‌دهد سطح کل زیربنای ساختمان‌ها 2 میلیون و 100 هزار متر مربع بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این رقم 53 درصد افزایش یافته است. سازمان نوسازی پیش‌بینی کرده است: رونق نسبی در بخش ساخت‌وساز طی ماه‌های آتی رخ خواهد داد.
از سوی دیگر سطح کل زیربنای ساختمان‌هایی که در بهار امسال در بافت‌های فرسوده احداث شده 246 هزار متر مربع بوده که 80 درصد رشد را نشان می‌دهد. سازمان نوسازی شهر تهران در این باره تحلیل کرده است که هم‌اکنون ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده با ضریب فزاینده نسبت به ساخت‌وساز درکل شهر در حال افزایش است.
رکود را پشت‌سر گذاشتیم
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره شد 42 درصدی ساخت‌وساز طی بهار امسال به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به دنبال سیاست‌های جدید دولت در زمینه تولید و عرضه مسکن، همکاری و توجه شورای شهر به لوایح مربوط به ساخت‌وساز و تصویب بسته‌‌های تشویقی و توجه ویژه شهرداری با ارائه بسته تشویقی نوسازی برای بافت‌های فرسوده، شاهد رونق ساخت و ساز در بهار سال 89 بوده‌ایم.
به اعتقاد وی، امسال نسبت به سال گذشته سال بهتری برای ساخت و ساز در بازار مسکن است، ولی این رونق به معنای گران شدن مسکن نیست، بلکه به معنای افزایش تقاضا برای ساخت‌وساز و تعدیل قیمت‌ها است.وی در ادامه یادآور شد: مردم و سازندگان نیز در بهار سال 89 از ساخت‌وساز مسکن استقبال خوبی داشته‌اند و به همین دلیل شهرداری نیز بازار ساخت‌وساز را مورد توجه ویژه قرار خواهد داد.
معصومی همچنین با اشاره به این مطلب که نمی‌توان طبق فرمول علمی دقیقی میزان خروج از رکود و جبران کمبودهای گذشته را ارزیابی و اعلام کرد، گفت: تنها مطلبی که در حال حاضر می‌توان بر آن صحه گذاشت این است که دست کم در تهران، مسکن از رکود خارج شده و تغییرات مثبت زیادی در آن دیده می‌شود.
پاسخ انبوه‌سازان به حمایت‌ها
رییس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز با تایید آغاز رونق ساخت و افزایش صدور پروانه‌‌های ساختمانی به «دنیای اقتصاد» گفت: با در نظر گرفتن بسته تشویقی نوسازی بافت‌‌های فرسوده مانند یک طبقه تراکم رایگان، پروانه رایگان، ارائه وام 10 میلیونی ودیعه مسکن در صورت تجمیع پلاک‌ها و صدور پروانه‌‌های اضافه اشکوب با حمایت دولت و در قالب طرح مسکن مهر می‌توان آمار رشد 42 درصدی رشد ساخت‌وساز در تهران را تایید کرد.
ایرج رهبر، در ادامه با اشاره به استقبال انبوه‌سازان از بازار ساخت‌وساز گفت: اکثر انبوه‌سازان در بهار 89 به جای شخصی‌سازی، ترجیح می‌دهند با مشارکت در زمین‌‌های تحت تملک شهرداری و با استفاده از تسهیلاتی چون وام ساخت، تراکم و پروانه رایگان در نوسازی بافت‌‌های فرسوده مشارکت داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد: با در نظر گرفتن مشکلات موجود برای ساخت تاسیسات اولیه مسکن مهر، سازندگان و انبوه‌سازان ترجیح می‌دهند با مشارکت در نوسازی بافت‌‌های فرسوده که دارای همه امکانات تاسیساتی مانند آب، برق، گاز و... است، مناطق فرسوده تهران را مورد ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری قرار دهند و در واقع سازندگان بیشتر به سمت این طرح جذب شده‌اند.
رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در ادامه یادآور شد: با در نظر گرفتن کمبود‌‌های مسکن ظرف 2 سال گذشته نمی توان گفت کلیه این کمبودها در سال 89 جبران می‌شود؛ ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت یک میلیون واحد مسکونی شروع شده و ظرف یک تا 2 سال آینده به اتمام برسد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:25   چهارشنبه 26 خرداد 1389  
 نظرات