اخبار   
 

 بدترین شاخص‌‌های مصرف انرژی، مربوط به بخش ساختمان است

معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) با بیان این که در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران یک‌ونیم برابر معیارهای جهانی است و بیش‌ترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، به تشریح فعالیت سامانه‌ی مدیریت انرژی در ساختمان‌ها پرداخت ...

بدترین شاخص‌‌های مصرف انرژی، مربوط به بخش ساختمان است
■ تشریح کارهای سامانه‌ی مدیریت انرژی در ساختمان‌ها


معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) با بیان این که در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران یک‌ونیم برابر معیارهای جهانی است و بیش‌ترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، به تشریح فعالیت سامانه‌ی مدیریت انرژی در ساختمان‌ها پرداخت.

امیر دودابی نژاد در گفت‌وگو با «صما»،گفت : در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران ۱.۵ برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، به همین دلیل می‌توان گفت که ایران پتانسیل بالایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد.

دودابی نژاد با بیان این‌که تعمیرکاران وسایل انرژی‌بر خانگی می‌توانند در ارائه مشاوره‌های صحیح به مردم نقش مهمی را ایفا کنند، اظهار کرد: بخش ساختمان حدود یک‌ سوم و بخش‌‌های صنعت و حمل و نقل هر کدام حدود یک چهارم مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و ترتیب مصرف غیر بهینه انرژی در بخش ‌های مختلف کشور نیز به همین ترتیب است.

وی ادامه داد: عمده مصرف انرژی کشور و همچنین بدترین شاخص ‌های مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان است.

بخش ساختمان ؛ اولویت صرفه‌‌جویی مصرف انرژی

معاون آموزش و بهینه‌ سازی مصرف انرژی سابا تصریح کرد: به علت تعرفه اندک حامل‌ های انرژی، استاندارد نبودن ساخت و ساز و عدم نظارت کافی توسط مراجع ذی‌ربط شاخص مصرف انرژی ساختمان کشور چند برابر متوسط جهانی بوده و به همین ترتیب بیشترین پتانسیل و اولویت صرفه‌ جویی مصرف انرژی مربوط به این بخش است.

وی افزود: گذشته از مشکل نرخ انرژی در کشور، صنعت ساختمان از جمله بخش‌هایی است که در بهره‌وری انرژی با مشکل کارگزار- کارفرما مواجه می‌شود، به گونه‌ای که سازنده یا مالک ساختمان لزوماً استفاده کننده از آن و پرداخت کننده هزینه انرژی نیست و ترجیح می‌دهد تا حد امکان هزینه ساخت و ساز را کاهش دهد، حتی اگر منجر به افزایش مصرف و بهای انرژی در طول دوره عمر ساختمان شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط قانون گذاری، تدوین استاندارد و نظارت بر حسن اجرای آن اهمیت می‌یابد، ادامه داد: فصل پنجم قانون اصلاح الگوی مصرف که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به بخش ساختمان اختصاص پیدا کرده و بر اساس ماده ۱۸ قانون وزارت راه و شهرسازی موظف شده است ظرف یک سال آیین نامه ‌های صرفه جویی انرژی در ساختمان را به تصویب هیات محترم وزیران برساند.

دودابی ‌نژاد تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۳ همین قانون شهرداری‌‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی مسئولیت اجرای این فصل از قانون را برعهده دارند، اما با گذشت بیش از پنج سال از تصویب قانون هنوز آیین نامه اجرایی مذکور تصویب نشده و متاسفانه نظارت کافی بر حسن اجرای این قانون و حتی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که سال‌ها ست مصوب و ابلاغ شده است وجود ندارد.

example-image

تشریح فعالیت سامانه مدیریت انرژی در ساختمان‌ها

دودابی نژاد در مورد برنامه‌های سابا گفت:چندی پیش سه برنامه، استقرار مدیریت انرژی در ساختمان، ایجاد دفاتر خدمات انرژی وتدوین استاندارد BMSتقدیم هئیت دولت شده است.

مدیر دفتر مطالعات و بهره‌وری انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در تعریف مدیریت انرژی گفت: این سیستم ساختاری است که در یک سازمان استقرار می‌یابد و با طرح ریزی، پایش و اصلاح برنامه‌های انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت می‌کند.

وی افزود: استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمان‌های بزرگ ، نیازمند ایجاد شبکه ای از کارشناسان، مسئولان و مدیران انرژی در همه ساختمان‌ها و سازمان های مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.

به گفته دودابی نژاد، سامانه مدیریت انرژی ساختمان‌های اداری سیستمی مدیریتی‌ است که مناسب‌تر است بر مبنای یک زیرساخت نرم افزاری جامع ساخته شود. در این سیستم باید ارتباط کامل بین مسئولان انرژی ساختمان ها، مدیران انرژی سازمان ها و کمیته های عالی انرژی در هر سازمان برقرار باشد.

این مقام مسئول افزود: پس از ایجاد یک سیستم مدیریتی استاندارد با دسترسی های مختلف، وظیفه دیگر سامانه مورد نظر، ارائه گزارش های فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و در نهایت ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.

وی در مورد سامانه BMS نیز گفت: این یک سامانه فرا وزارتخانه‌ای است که زیرسیستم های مختلفی همانند سیستم های مدیریت روشنایی، سیستم مدیریت و کنترل تردد و دسترسی، سیستم مدیریت و هوشمندسازی موتورخانه ها و … را شامل می شود و نمی توان وزارتخانه یا سازمان خاصی را به عنوان متولی آن معرفی کرد. که از جمله مزایای آن می توان به تطابق، سازگاری و عدم وابستگی به فروشنده، توسعه پذیری و جهت دهی به موسسه ها و شرکت ها برای بومی سازی و توسعه این فناوری ها اشاره کرد.

این کارشناس انرژی در مورد خدمات دفاتر انرژی نیز خاطرنشان کرد: ارائه کالاها و خدمات استاندارد به مردم از وظایف این دفاتر است .

رچسب انرژی ساختمان متولی ندارد اما همه احساس تولی‌گری دارندب

معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) در ادامه گفت: با اجرای استانداردها و نصب برچسب انرژی ساختمان می‌توان تا حد بسیار زیادی میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش داد. با اجرایی شدن برچسب انرژی در ساختمان‌های مختلف به تدریج این برچسب به عنوان یکی از اسناد مهم خانه برای خریدار و فروشنده شناخته خواهد شد. در واقع در آینده ساختمانی که برچسب نداشته باشد، خرید و فروش نخواهد شد.

دودابی نژاد با ابزار تاسف از غیر عملیاتی شدن برچسب انرژی گفت: برچسب انرژی متولی ندارد اما همه احساس تولی‌گری در این مورد را دارند و متاسفانه در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان جایی برای این مورد در نظر گرفته نشده است .

وی با بیان این مطلب که ساختمان دولتی در حال حاضر شروع به بهینه سازی مصرف انرژی کردند گفت:در مراحل بعد دانشگاه ها ، مدارس و دیگر بخش ها جز اولویت ها هستند .

این مسئول در خاتمه گفت:بهینه سازی مصرف انرژی یک مسئله ملی و حیاتی است و نیازمند اجرای آیین نامه های تصویب شده ،اجرای مشوق و آگاهی دهی است.

یادآور می‌شود، دومین همایش «اجرای قوانین انرژی در ساختمان» در تاریخ ۱۰ و۱۱ آبان ماه سال جاری به همت مجتمع رسانه‌ای ساختمان(مرکز همایش‌های صما) با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

  منبع : وبگاه صما
  15:35   چهارشنبه 7 مهر 1395  
 نظرات