اخبار   
 

 انتقال آب کارون به زاینده‌رود صحت ندارد

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ رودخانه‌ای فدای رودخانه دیگر نمی‌شود، گفت...

انتقال آب کارون به زاینده‌رود صحت ندارد/ نگران تالاب گاوخونی هستیم

سازمان محیط زیست در مورد بهشت آباد اظهار‌نظری نکرده است

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ رودخانه‌ای فدای رودخانه دیگر نمی‌شود، گفت: زاینده‌رود از قرن‌ها و سال‌های پیش رودخانه بوده و مدت‌هاست که خشک شده است و نباید این شائبه پیش بیاید که آب زاینده‌رود از کارون سرچشمه می‌گیرد.

به‌گزارش ایمنا معصومه ابتکار در حاشیه همایش مدیریت منابع و مصارف آب با تکیه بر توسعه پایدار در منطقه البرز مرکزی، درباره طرح بهشت‌آباد، گفت: سازمان محیط زیست درباره این طرح اظهارنظری نکرده و گزارشی هم به ما ارسال نشده است. وی درباره انتقال آب کارون به زاینده‌رود، بیان داشت: انتقال آب رودخانه کارون به زاینده‌رود صحت ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مسئول منابع آب کشور وزارت نیرو است و ما به‌عنوان سازمان حفاظت محیط زیست بر آثار زیست‌محیطی طرح‌ها نظارت می‌کنیم؛ لذا تحت هیچ شرایطی انتقال آبی که بخواهد به رودخانه کارون یا هر رودخانه دیگر لطمه بزند، مورد تایید نیست.

وی تصریح کرد: زاینده‌رود از قرن‌ها و سال‌های پیش رودخانه بوده و مدت‌هاست که خشک شده است و نباید این شائبه پیش بیاید که آب زاینده‌رود از کارون سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی برداشت‌ها از خشک شدن رودخانه زاینده‌رود کارشناسی و علمی نیست، تاکید کرد: سرچشمه رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری است و رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود هر کدام حق‌آبه خودشان را دارند.

ابتکار با بیان اینکه پس از مدت‌ها حق‌آبه رودخانه زاینده‌رود را دادیم، افزود: این حق‌آبه نباید خدشه‌دار شود چراکه این یک رودخانه تاریخی است و یک رودخانه نباید فدای رودخانه دیگر شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به همه رودخانه‌های کشور علاقه‌مندیم، گفت: رودخانه زاینده‌رود باید زنده بماند که برای این منظور باید کارهای مختلفی ازجمله اصلاح الگوی کشاورزی اصفهان و اطراف آن و همچنین مدیریت مصرف آب انجام شود.

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به تالاب گاوخونی، گفت: ما نگران تالاب گاوخونی هستیم و این تالاب برای ما ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشاورزی باید در منطقه اصفهان انجام شود که این کار مورد تایید وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری اصفهان قرار گرفته است.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  10:00   چهارشنبه 28 آبان 1393  
 نظرات    
 
مطلب کیانی زاد 13:14 آدینه 30 آبان 1393
0
 مطلب کیانی زاد
جک نگو مومن ...
اگه طرح بهشت آباد اجرا بشه چندتا از سر چشمه های کارون آبشون سر از اصفهان در میاره ؛ بهشت آباد و مناطق اطرافش محل زندگی آبا و اجدادی من هستند و به خوبی می دونم که رودخونه های اونجا از کجا سر چشمه می گیرند و به کجا می ریزند ...
سروش احمدی 21:12 آدینه 30 آبان 1393
1
 سروش احمدی
باسلام و احترام،
احتمالاً ایشان از حوضه های آبریز رودخانه های زاینده رود و کارون و همچنین اهداف اجرای تونلهای اول و دوم و سد و تونل سوم کوهرنگ اخبار کافی دریافت نکرده اند.
از تیم محترم مدیریت سایت انتظار می رود که بهنگام نقل قول اخبار و روایات، به سطح معلومات و تخصص مخاطبین خود نیز توجه داشته باشند.
لینک زیر را ملاحظه فرمائید.
ممنونم

علیرضا شهنام نیا 17:52 آدینه 7 آذر 1393
1
 علیرضا شهنام نیا
 با سپاس از مطلب بجای مهندس احمدی   همه ما می دانیم که برخی از همسایگان اصفهان علی رغم برداشت بی رویه از مرز استانی ،هوچی کری را پیشدستانه گرفته اند  وگرنه تا قبل از 85 که مجوزات شبانه دولت بی تدبیر انجام نگرفته بود و خشکسالی نیز بود و حق آبه شرق اصفهان رعایت می شد. ضمنا طرح های انتقال آب به یزد و کرمان و کاشان و صنعت نیز که به دست خود اصفهانی ها انجام گرفت تیشه به ریشه زد .