اخبار   
 

 شمال ایران ویلا می‌شود؛ غارهای سمی و بیابان عربستان مرکز ژئوتوریسم!

درشرایطی که عربستان در پی عرضه طبیعت فقیر خود به گردشگران طبیعت دوست جهان است، درایران، ژئوپارک قشم درجنوب کشور، درمعرض انواع تهدیدهاست...

شمال ایران ویلا می‌شود؛ غارهای سمی و بیابان عربستان مرکز ژئوتوریسم!



درشرایطی که عربستان در پی عرضه طبیعت فقیر خود به گردشگران طبیعت دوست جهان است، درایران، ژئوپارک قشم درجنوب کشور، درمعرض انواع تهدیدهاست و اندک جنگل باقی مانده درشمال نیز همچنان عرصه تاخت و تاز بساز بفروش‌ها است.







خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ درشرایطی که درهمسایگی ما عربستان سعودی همچنان به تلاش‌هایش برای معرفی و حفاظت و نیز درآمد زایی از طبیعت فقیر خود ادامه می‌دهد.دریک سوی دیگردرکشور ما ایران ، منطقه ژئوپارک قشم درجنوب کشور، درمعرض انواع تهدیدهاست و نوار نازک جنگلی در شمال نیز که از مهم‌ترین منابع اکولوژیک و جاذبه‌های گردشگری کشوراست، عرصه تاخت وتاز بساز بفروش‌ها شده و همچنان این روند مهلک ادامه دارد.



به گزارش عرب نیوز همزمان با افزایش علاقه و آگاهی درباره اکولوژی و منابع طبیعی، ژئوتوریسم به عنوان یک سبک طبیعت گردی دوستدار محیط زیست درجهان رو به رشد است به حدی که عربستان نیز با استفاده از این فرصت درصدد برآمده تا صنعت ژئوتوریسم را در بیابان های تفتیده خود توسعه دهد.



طبق همین گزارش مقامات گردشگری و آثارباستانی عربستان اخیرا اعلام کردند که قصد دارند با اجرای پروژه‌های گسترده زمین‌شناختی و بررسی و تهیه فهرستی از سایت‌های ژئولوژیک زیر نظر مقامات گردشگری این کشور و با ارائه و تدوین فرمول جامعی درتوسعه این نوع گردشگری ،گام بزرگی در راستای شناسایی و اجرای پروژه‌های ژئوتوریستی بردارند.



در گزارش عرب نیوز تاکید شده است که ژئوتوریسم نوعی گردشگری پایدار براساس شناخت ویژگی‌های زمین شناختی و جغرافیایی هر محل استوار است که شامل شناخت وضعیت زمین ،اشکال سنگ و صخره‌ها، محیط زیست، گونه‌های گیاهی و منابع آب و نیز فرهنگ و زیبایی شناسی و میراث فرهنگی و همه مختصات مرتبط با سکنه بومی آن است.



همچنین یادآور شده است که درصنعت گردشگری آینده، این سبک ازتوریسم بارشد قدرتمندی در سطح جهانی مواجه است و عربستان درصدد بهره گیری از تجربه‌های جهانی وبین‌المللی دراین زمینه است تا از این طریق بتواند صنعت گردشگری خود را با کمترین فشار بر طبیعت رشد و توسعه دهد. پیش از این نیزمقامات گردشگری عربستان خبر از بهره برداری‌های توریستی از غارهای سمی عربستان داده بودند.



به گزارش chn به نقل از عرب نیوز "عبدالعزیز بن لعبون" استاد زمین شناسی در دانشگاه "شاه سعود" درگفتگو با آژانس خبری سعودی گفته است: «غارهای بیابانی سراسر کشور سعودی به منظور بهره برداری در صنعت گردشگری، دردست مطالعه و بررسی قرار گرفته است.»



درهمین حال یک گروه از عکاسان که ازاین منطقه و غارهای آن دیدن کرده‎اند، ناچار به توقف در ورودی غار شدند. طبق همین گزارش ورود به این غاربه دلیل فشار گازهای سمی که از آن متصاعد می‎شود و نیز به دلیل نبود هرگونه اکسیژن برای تنفس بسیار خطرناک است.



این درحالی است که عربستان با توجه به مراسم پرسود سالانه حج یکی از بزرگ‌ترین مقصدهای گردشگری مذهبی جهان نیز هست.عربستان سعودی کشوری گرم و خشک و از نظر میراث تاریخی - به جز مکه و مدینه - و از نظر چشم اندازهای طبیعی بشدت فقیر است. با این حال در سال‎های اخیر تلاش گسترده‎ای را برای حداکثر بهره برداری ازهمین میزان اندک سرمایه‎های طبیعی برای توسعه توریسم غیر مذهبی آغاز کرده است.



درشرایطی که درهمسایگی ما عربستان سعودی همچنان به تلاش‌هایش برای معرفی و حفاظت و نیز درآمد زایی از طبیعت فقیر خود ادامه می‌دهد.دریک سوی دیگردرکشور ما ایران ، منطقه ژئوپارک قشم درجنوب کشور، درمعرض انواع تهدیدهاست و نوار نازک جنگلی در شمال نیز که از مهم‌ترین منابع اکولوژیک و جاذبه‌های گردشگری کشوراست، عرصه تاخت وتاز بساز بفروش‌ها شده و همچنان این روند مهلک ادامه دارد.



به گفته کارشناسان محیط زیست ، شمال ایران ( یعنی مجموع استان های گیلان، مازندران و گلستان) چیزی معادل یک بیست و ششم کل مساحت ایران را در بر می گیرد. به عبارت ساده تر، به مثابه باغچه ای 10 متری برای یک خانه 260 متری است! واقعاً حفظ یک باغچه 10 متری در خانه ای با این متراژ، اینقدر دشوار و حفظ آن تا بدین حد مشکل است؟ ما دیگر جنگل به مفهوم آشیان حیات وحش و به مفهوم کلاسیک اش ،در شمال ایران نداریم.



اخیرا یکی از فعالان حوزه محیط زیست نسبت به برخی تحرکات در منطقه محافظت شده میانکاله هشدار داده و متذکر شده است که مبادا این منطقه نیز سرنوشت مناطقی چون کلاردشت را پیدا کند. آنچه این فعال محیط زیست را نگران کرده ،چند ویلایی است که به تازگی در این منطقه ساخته شده و ظاهراً خبر از کلید خوردن روند ساخت و ساز در میانکاله را می دهد.



به گفته حسین سلامت، دل همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش، در این چند ماهه کمی قرار گرفته که لااقل کار حفاظت از محیط زیست دست کاردان افتاده و با روی کار آمدن دولت جدید و تیم تازه در سازمان حفاظت از محیط زیست می‌توان خوشبین بود. اما سخن از هجمه پول و سرمایه و طینت تمامیت خواهی است. خوشبین بودن به بخش دولتی و دل خوش بودن به درایت و دلسوزی خانم ابتکار، چاره‌ساز این مرده ریگ به جا مانده از طبیعت ناسور ما- بخصوص در شمال ایران- و با این حجم بالای تخریب نخواهد بود.



منبع: www.chn.ir


  منبع : ارسال شده توسط احسان درفشی
  08:56   شنبه 24 خرداد 1393  
 نظرات    
 
علی عسکری 11:31 یکشنبه 25 خرداد 1393
1
 علی عسکری
جالب بود.مطلب بالا رو تو سایت های اجتماعی به اشتراک گذاشتم.پیشنهاد میکنم هرکس می تونه به اشتراک بگذاره.