اخبار   
 

 پی‌گیری و تلاش برای بازگرداندنِ ۵هزار هکتار جنگل هیرکانی

یک روز پس از آن که گزارش مربوط به واگذاری ۵هزار هکتار جنگل بکر هیرکانی در جنوب ساری در منطقه‌ی آقمشهد با عنوان «دستگاه قضایی جنگل هیرکانی را نجات می‌دهد؟» در روزنامه‌ی «همشهری» منتشر شد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از پی‌گیری این سازمان برای حل این معضل خبر داد ...

پی‌گیری و تلاش برای بازگرداندنِ ۵هزار هکتار جنگل هیرکانی

یک روز پس از آن که گزارش مربوط به واگذاری ۵هزار هکتار جنگل بکر هیرکانی در جنوب ساری در منطقه‌ی آقمشهد با عنوان «دستگاه قضایی جنگل هیرکانی را نجات می‌دهد؟» در روزنامه‌ی «همشهری» منتشر شد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از پی‌گیری این سازمان برای حل این معضل خبر داد و گفت: بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری، سازمان جنگل‌ها خود را ملزم به حفاظت از عرصه‌های جنگلی می‌داند و برای بازگرداندن این بخش از جنگل که جزو انفال است، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد. مهندس خداکرم جلالی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به رأی دیوان‌عالی کشور مبنی بر واگذاری ۵هزار هکتار جنگل در منطقه آقمشهد ساری افزود: براساس تفاهمنامه فی‌مابین سازمان جنگل‌ها و اداره اوقاف و نیز با عنایت به نگاه مثبت مسئولان قوه قضاییه، امیدواریم بتوانیم حقوق دولت را تأمین کنیم.

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم از اعاده دادرسی در مراجع قضایی خبر داد و به همشهری گفت: انتظار ما آن بود که سازمان اوقاف براساس تفاهمنامه‌ای که در سال۸۴ با سازمان جنگل‌ها و مراتع امضا کرده، مانع از این واگذاری می‌شد زیرا در آن تفاهمنامه با اوقاف توافق کردیم که عرصه‌های جنگلی، موقوفه تلقی نمی‌شوند برهمین اساس با ارسال نامه‌ای به اوقاف مراتب نارضایتی خود را به این سازمان اعلام کردیم و مسئولان اوقاف برای حل معضل قول مساعد داده و این موضوع در حال پیگیری است.

منصور با اشاره به اینکه طرح این دعوی مربوط به قبل از تفاهمنامه و پیش از سال۸۴ است، تصریح کرد: موقوفات ذیل دو دسته عام و خاص تقسیم‌بندی می‌شوند. موقوفات عام در اختیار سازمان اوقاف است و مشکلات در چارچوب تفاهمنامه حل می‌شود اما درخصوص موقوفات خاص که متولی دارد باید رضایت متولی تأمین شود. اراضی جنگلی آقمشهد هم متولی خاص دارد که طرح دعوی کرده و تا رأی دیوان عالی کشور پیش رفته است.

فرجام‌خواهی از دادگاه

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها درباره جنگل از نگاه فقهی گفت: علاوه بر فتاوی مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری مبنی بر وقف نبودن جنگل‌ها، بنا به تبصره۶ قانون الحاقی اوقاف، جنگل‌ها و مراتع قابلیت وقف ندارند، مگر آنهایی که قبل از اسفند۶۵ احیا شده باشند. طبق این تبصره، جنگل‌های آقمشهد وقف نیست زیرا این عرصه‌ها، جنگل طبیعی و بکر است و هیچ‌گونه سابقه عملیات احیایی در این عرصه‌ها وجود ندارد.

example-image

منصور در عین حال از تقاضای فرجام‌خواهی خبر داد و افزود: به استناد ماده ۴۷۷قانون دادرسی کیفری از دادگاه فرجام‌خواهی کردیم که انتظار داریم این فرجام‌خواهی پذیرفته شود.مهندس عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم به همشهری گفت: بنا به دستور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، موضوع واگذاری ۵هزار هکتار جنگل در منطقه آقمشهد ساری را با جدیت پیگیری می‌کنیم و خوشبختانه طی گفت‌وگو‌هایی که با دستگاه قضایی در سطح ملی داشته‌ایم، امید به حل این معضل دوچندان شده و انتظار می‌رود به‌زودی این معضل برطرف شود.

چشم امید به رییس شورای حفظ حقوق بیت‌المال

بنا به اعلام مسئولان منابع طبیعی استان مازندران، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری اعتراضی را مبنی بر وقف‌بودن ۵هزار هکتار جنگل در منطقه آقمشهد واقع در جنوب ساری به کمیسیون ماده واحده تقدیم کرد. اما قاضی عضو این کمیسیون، با توجه به جنگلی بودن عرصه مورد نظر، رأی به ملی بودن این اراضی داد.

شعب دادگاه بدوی و تجدیدنظر هم رأی قاضی کمیسیون ماده واحده مبنی بر ملی بودن عرصه را تأیید کردند. در پی آن، با فرجام‌خواهی اداره اوقاف از دیوان‌عالی کشور، دیوان‌عالی ضمن نقض دادنامه‌های قاضی عضو کمیسیون ماده واحده و دادگاه بدوی و تجدیدنظر رأی به وقفی‌بودن اراضی جنگلی داد. اکنون اداره کل منابع طبیعی با ارسال نامه‌ای به ایشان خواستار اعمال ماده ۴۷۷ شده است. براساس این ماده، رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال می‌تواند با استفاده از اختیاراتی که از سوی ریاست محترم قوه قضاییه به وی تفویض شده، دادنامه دیوان‌عالی کشور را نقض کند. علاوه بر این، سازمان اوقاف برای حل این معضل قول مساعد داده است.

  منبع : وبگاه همشهری‌آنلاین
  12:49   دوشنبه 25 مرداد 1395  
 نظرات