اخبار   
 

 تولید جایگزین پلاستیک با پسماند ماهی

پژوهشگران دانشگاه ساسکس بریتانیا از تولید ماده‌ای نوین از پسماند ماهی خبر داده‌اند، که می‌تواند جایگزین پلاستیک شود. سازگاری با محیط زیست و انعطاف بالا از برتری‌ها و ویژگی‌های این ماده است. به گزارش «اینترستینگ انجینیرینگ»، این ماده‌ی تازه‌ی جایگزین پلاستیک تنها در کم‌تر از شش هفته تجزیه می‌شود و از همین رو، آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌زند ...

تولید جایگزین پلاستیک با پسماند ماهی

پژوهشگران دانشگاه ساسکس بریتانیا از تولید ماده‌ای نوین از پسماند ماهی خبر داده‌اند، که می‌تواند جایگزین پلاستیک شود. سازگاری با محیط زیست و انعطاف بالا از برتری‌ها و ویژگی‌های این ماده است. به گزارش «اینترستینگ انجینیرینگ»، این ماده‌ی تازه‌ی جایگزین پلاستیک تنها در کم‌تر از شش هفته تجزیه می‌شود و از همین رو، آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌زند. برای تولید این ماده جدید که ماریناتکس نام گرفته، تنها از روده ماهی ، پوست و فلس آن استفاده شده است. آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد می توان این ماده را به راحتی جایگزین پلاستیک های یک بار مصرف کرد.

هر سال تنها در انگلیس ۵۰ میلیون تن پسماند ماهی تولید می شود و لذا ماده اولیه کافی برای تولید پلاستیک سازگار با محیط زیست ماریناتکس در دسترس است. پژوهندگان برای پیوند دادن بخش های مختلف پسماند ماهی به یکدیگر و دستیابی به پلاستیک سازگار با محیط زیست، از ماده ای آلی به نام اگار استفاده کرده است که عصاره خشک شده نوعی جلبک قرمز محسوب می شود که در صورت حل شدن در آب جوش و سرد شدن مجدد به صورت ژل درآمده و ماهیتی چسبناک پیدا می کند. دانشگاه ساسکس فعلا بودجه ای ۴۱ هزار دلاری برای تجاری سازی این طرح در اختیار پژوهشگران مخترع قرار داده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  15:06   سه شنبه 5 آذر 1398  
 نظرات