اخبار   
 

 مه‌دود فتوشیمیایی، بزرگترین معضل شهر اصفهان است

مسوول مرکز شیمی جو و آلودگی هوای هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه مه‌دود فتوشیمیایی، بزرگترین معضل شهر اصفهان است، افزود: اصفهان، یک شهر دره‌ای است لذا ...

مه‌دود فتوشیمیایی، بزرگترین معضل شهر اصفهان است

مصرف در کشور ما، ۲۰ برابر استاندارد جهانی است

مسوول مرکز شیمی جو و آلودگی هوای هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه مه‌دود فتوشیمیایی، بزرگترین معضل شهر اصفهان است، افزود: اصفهان، یک شهر دره‌ای است لذا آلاینده‌ها از شب تا صبح روی هم متراکم شده و صبح در برابر خورشید تجزیه می‌شوند و اوزن سطح زمین را تشکیل می‌دهند که برای سلامتی، بسیار خطرناک است.

به گزارش ایمنا، ویکتوریا عزتیان امروز در جمع اصحاب رسانه گفت: جهان در قرن ۱۸ و ۱۹ با انفجار صنعت مواجه شد و توسعه صنعتی، محور توسعه‌های جهانی قرار گرفت لذا به تدریج با معضلی به نام آلودگی هوا مواجه شدیم که این امر، منجر به یک بحران شد.

وی با بیان اینکه همین قضیه باعث شد در اوایل قرن ۱۹، سازمان جهانی هواشناسی تشکیل شود، افزود: بهای توسعه صنعتی، ایجاد معضلاتی مثل آلودگی هوا، آلودگی نوری و صوتی است و امروز نیز با معضل بارش‌های تَر چون بارش اسیدی و بارشِ خشک مانند گرد و غبارها مواجه هستیم.

مسوول مرکز شیمی جو و آلودگی هوای هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه این مرکز، تابش‌های فرابنفش را اندازه‌گیری کرده و بین ۲ تا ۱۱ طبقه‌بندی می‌کند، تصریح کرد: هر ساله از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد، تابش فرابنفش در شهر اصفهان، بین ۹ تا ۱۱ است که درصد خطرناکی آن بسیار زیاد می‌باشد؛ اما برای مقابله با این قضیه، راهکارهایی وجود دارد؛ به عنوان مثال باید در حد مقدور از ساعت ۱۰ تا ۱۴ از منزل خارج نشد و از لباس‌های با رنگ روشن، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرد.

وی، معضل اصفهان را مه دود فتوشیمیایی که ترکیبی از مه‌دود لندنی و لس‌آنجلسی است، عنوان کرد و افزود: شهر اصفهان، یک شهر دره‌ای است لذا آلاینده‌ها از شب تا صبح روی هم متراکم شده و صبح در برابر خورشید تجزیه می‌شوند و اوزن سطح زمین را تشکیل می‌دهند که برای تنفس، قلب و در بلند مدت بر DNA اثری بسیار مخرب دارد؛ این آلایندگی که آلایندگی ثانویه نام دارد برای ما بسیار خطرناک است.

ویکتوریا عزتیان، الگوی ناصحیح مصرف را بزرگترین مشکل مردم ما دانست و خاطرنشان کرد: مصرف در کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها، ۲۰ برابر استاندارد جهانی است ولی در مقابل، از لحاظ سلامت، بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی هستیم؛ امروز، ۶۵ الی ۷۰ درصد از آلودگی سطح شهر ما به خاطر حمل و نقل و بخاری‌ها و کولرها است اما متاسفانه ما فقط سعی می‌کنیم که در بحران‌ها به دنبال مقصر بیرونی بگردیم.

وی با بیان اینکه روز ۲۵ شهریورماه، روز اوزن نام دارد که شعار امسال آن " آینده، محیط زیست و مشارکت جوانان" بود، اظهار کرد: برای سنجش آلودگی هر شهر، شاخص AQI را اندازه‌گیری می‌کنند که در هر منطقه، ترکیب خاص خود را دارد؛ این شاخص در اصفهان ترکیبی از منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن و اوزن است.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  15:04   چهارشنبه 26 شهریور 1393  
 نظرات