اخبار   
 

 ضرورت به رسمیت شناخته شدن چالش کم‌آبی از سوی حکمرانان

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با تأکید بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن چالش کم‌آبی از سوی نظام حکمرانی کشور، گفت: مسئولان کشور هنوز چالش کم‌آبی در جای‌جای ایران را به رسمیت نشناخته‌اند. دکتر بنفشه زهرایی افزود: طرح نهضت ملی مسکن و طرح‌های مشابه در صورت برنامه‌ریزی علمی و دقیق، می‌توانستند فرصتی باشند برای توزیع بهتر جمعیت در بیرون از فلات مرکزی، متناسب با توان سرزمین برای تأمین آب، خاک و هوای سالم؛ اما هم‌اکنون به طرح‌های بحران‌زا در حوزه‌ی محیط زیست تبدیل شده‌اند ...

ضرورت به رسمیت شناخته شدن چالش کم‌آبی از سوی حکمرانان
«طرح نهضت ملی مسکن عملاً در برخی از مناطق به طرح‌های بحران‌زا در حوزه‌ی محیط زیست تبدیل شده‌اند»
«پیش‌نویس‌های برنامه‌ی هفتم توسعه نشان از کم‌توجهی مسئولان به چالش‌های آب دارد»
«توسعه‌ی مسکن به شکل کنونی، چالش‌های جدی برای تأمین آب در پی خواهد داشت»


دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با تأکید بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن چالش کم‌آبی از سوی نظام حکمرانی کشور، گفت: مسئولان کشور هنوز چالش کم‌آبی در جای‌جای ایران را به رسمیت نشناخته‌اند. دکتر بنفشه زهرایی افزود: طرح نهضت ملی مسکن و طرح‌های مشابه در صورت برنامه‌ریزی علمی و دقیق، می‌توانستند فرصتی باشند برای توزیع بهتر جمعیت در بیرون از فلات مرکزی، متناسب با توان سرزمین برای تأمین آب، خاک و هوای سالم؛ اما عملاً هم‌اکنون در برخی از مناطق به طرح‌های بحران‌زا در حوزه‌ی محیط زیست تبدیل شده‌اند. وی ادامه داد: بدون منابع آب زیرزمینی، اکثر مناطق در فلات مرکزی ایران، زیست‌پذیری خود را از دست خواهند داد. تصور ایران در دهه‌های آینده بدون نمادهای تمدن چندهزار ساله در شهرهایی مثل یزد، کرمان، سمنان و اصفهان واقعاً دشوار و آزاردهنده است. دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در ادامه با تأکید بر این‌که سطح اراضی کشاورزی در فلات مرکزی ایران باید به‌شدت کاهش یابد و به کشت‌های استراتژیک با نیاز آبی پایین اختصاص داده شود، گفت: کشت محصولاتی که نیاز آبی زیادی دارند مثل برنج در فلات مرکزی ایران، هیچ توجیهی ندارد و تیشه به ریشه‌ی سرزمین زدن است. متأسفانه در سال‌های گذشته، تصمیمات غلط و مخرب زیادی در حوزه‌ی آب گرفته شده و به هشدارهای متخصصان کمتر توجه شده است.

دکتر زهرایی ادامه داد: آخرین جلسه شورای‌عالی آب در ۱۹ مهر ماه، «طرح اصلاح الگوی کشت» مصوب شد. برنامه الگوی کشت ملی که در شهریور ماه سال جاری توسط وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است، نشان از ناهماهنگی قابل توجه بخش‌های آب و کشاورزی دولت دارد. به طور مثال، لازم است به مواردی توجه شود. وی افزود: در برنامه الگوی کشت ملی نیاز آبی ناخالص بخش کشاورزی در سال پایه (کل برداشت آب بخش کشاورزی) ۴/۴۸ میلیارد متر مکعب ذکر شده است که نزدیک نصف عددی است که به عنوان برداشت آب بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو منتشر می شود. این بدین معنی است که بین دو وزارت خانه نیرو و جهاد کشاورزی، چیزی حدود ۴۰ درصد کل منابع آب تجدید پذیر ایران سرگردان است. مشروح این سخنان دکتر زهرایی امروز در بخش «گزارش‌ها»ی وبگاه بازنشر شده و در دسترس دوستداران و مخاطبان ارجمند است.


با کلیک بر روی تصویر، گزارش «چالش‌های جدی برای تأمین آب با توسعه‌ی مسکن به شکل کنونی»
که امروز در بخش گزارش‌های وبگاه بازنشر شده است، برای شما گشوده خواهد شد.
با کلیک بر روی تصویر، گزارش «چالش‌های جدی برای تأمین آب با توسعه‌ی مسکن به شکل کنونی»
که امروز در بخش گزارش‌های وبگاه بازنشر شده است، برای شما گشوده خواهد شد.


  منبع : واحد تأمین محتوای وبگاه
  12:06   چهارشنبه 11 آبان 1401  
 نظرات