اخبار   
 

 حمایت صندوق ملی توسعه از نیروگاه‌های زباله‌سوز

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماند در مدیریت شهری گفت...



معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماند در مدیریت شهری گفت: براساس تکالیف قانون بودجه سال 93 از محل صندوق ملی توسعه برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش احداث نیروگاه زباله‌سوز استفاده خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، معصومه ابتکار در مراسم افتتاح نخستین نیروگاه زباله‌سوز کشور با بیان اینکه کارآمدی یکی از آرزوهای نظام و از اهداف جدی انقلاب 57 بوده است، اظهارکرد: فعالیت شهرداری تهران و بخش خصوصی امروز نتیجه داده است و حاصل آن بهبود محیط زیست و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی خواهد بود که امیدواریم نمونه ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز را در شهرهای گوناگون مشاهده کنیم.
وی از احداث نیروگاه زباله‌سوز در شهرک صنعتی ساری خبر داد و گفت: امیدوارم احداث این نیروگاه‌ها بتواند بخشی از مشکلات این شهرک صنعتی را حل کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت پسماند در کلانشهرها از مباحث اصلی مدیریت شهری است، ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی دقیق و منطبق با فعالیت‌های روز نداشته باشیم، با مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست روبه‌رو خواهیم شد که آلودگی‌هایی را در سطح شهر و مناطق اطراف ایجاد خواهد کرد و ضمن آلوده کردن آب و خاک، بخشی از سرمایه اقتصادی را از بین می‌برد، چراکه بازیافت می‌تواند ارزش اقتصادی را احیا کند.
ابتکار با اشاره به برنامه مدیریت پسماند که در دوره سوم شورای شهر مطرح شده بود، گفت: برای انواع پسماندها برنامه مشخص داریم. حتی در دولت نیز تصویب شده است تا تمام شهرداری‌ها و شوراها برنامه مدیریت پسماند را به دولت ارائه دهند و برای اجرا و تامین اعتبارات لازم، اقدام کنند که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور این برنامه را پیگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه موضوع پسماند یکی از مشکلاتی است که در برخی کلانشهرها و استان‌های شمالی با آن درگیر هستیم، گفت: تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، برنامه موفقی در حوزه مدیریت پسماند دارند که این موضوع در ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی تاثیرگذار است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مشارکت مردم به عنوان تولیدکننده پسماند افزود: مردم با مشارکت در موضوع تفکیک زباله از مبداء، چرخه اقتصادی را برای خود و شهرشان تسهیل می‌کنند تا شاهد شهری با هزینه کمتر برای مدیریت پسماند باشیم و شرایط زندگی از نظر محیط زیست در شهرها بهبود یابد.
ابتکار با بیان اینکه زباله‌سوز با توجیه اقتصادی در تولید برق یکی دیگر از مسائل مهم در بحث مدیریت پسماند است گفت: دولت قول داده است برق تولیدی از نیروگاه‌های زباله‌سوز را به قیمت قابل قبول خریداری کند و پیگیر این هستیم که صندوق ملی توسعه براساس تکالیف قانون بودجه سال 94 حمایت‌هایی را از سرمایه‌گذاری در این بخش انجام دهد.
وی درخصوص کاهش آلودگی‌ها با استفاده از فعالیت‌های زباله‌سوزی گفت: این نیروگاه‌ها خروجی آلوده‌ای دارد که در مجاورت شهرها باید استانداردهای بالایی را رعایت کنند تا با حل موضوع دفع پسماند معضل آلودگی تشدید پیدا نکند. بنابراین در این نیروگاه‌ها به اتاق کنترل پایش آنلاین براساس قوانین تصویب شده نیازمندیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید به طور جدی پایش آنلاین خروجی این نیروگاه‌ها را انجام دهیم، اظهارکرد: هر تاثیری که این نیروگاه داشته باشد باید ناشی از فناوری‌های نوین و استانداردهای روز جهانی باشد تا مخاطرات جدی در زمینه آلودگی هوا را تجربه نکنیم.
ابتکار با اشاره به ضرورت حذف پلاستیک و مواد شیمیایی از چرخه مصرف شهروندان گفت: در بازدیدی که از این نیروگاه داشتم، دیدم که مواد شیمیایی خطرناک و مواد پلاستیکی حجم نسبتا بالایی دارد. اما باید الگوی مصرف ما به شکلی تغییر کند که این مواد کاهش یابد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درخصوص پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که در انتهای خط باید از سازوکارهای مشابهی برای امحای پسماندهای خطرناک بیمارستانی استفاده شود که امیدوارم در این راستا وزارت بهداشت، شهرداری تهران برای تهران و سایر شهرها معضل را حل کنند تا از جانب پسماندهای پزشکی نگران نباشیم. البته سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌هایی را برای حمایت و نظارت دقیق در نظر دارد.

برگرفته از :
http://www.isna.ir

  منبع : ارسال شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  07:20   سه شنبه 21 بهمن 1393  
 نظرات    
 
م افتخاری 14:31 شنبه 25 بهمن 1393
0
 م افتخاری
امید که حمایت در حد رسانه‌ای شدن متوقف نشده به مرحله عمل نیز برسد.