اخبار   
 

 جایگاه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در بیانیه‌های شورای مرکزی نظام مهندسی

ایران یکی از سه کشوری است که بیش‌ترین تعداد دانش‌آخوختگان رشته‌های مهندسی را در سال گذشته داشته‌اند. برابر آمار، نزدیک به ۴۰۰هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده‌اند که در هفت رشته‌ی مرتبط با ساختمان، متقاضی کار هستند ...

جایگاه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در بیانیه‌های شورای مرکزی نظام مهندسی

ایران یکی از سه کشوری است که بیش‌ترین تعداد دانش‌آخوختگان رشته‌های مهندسی را در سال گذشته داشته‌اند. برابر آمار، نزدیک به ۴۰۰هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده‌اند که در هفت رشته‌ی مرتبط با ساختمان، متقاضی کار هستند.

شاید در گذشته‌ای نه‌چندان دور، رشد کمی مهندسان نیز یکی از دغدغه‌های مدیران کشور بود؛ زیرا در مسیر توسعه نیازمند نیروهای متخصص بودند و شاید همین نیاز، مجوزی برای جذب دانشجویان به رشته‌های مهندسی را فراهم آورد و البته جذابیت، جایگاه اجتماعی و درآمد مناسب نیز مزید بر علت کشش عبورکنندگان از سد کنکور بود تا به مهندسی روی آورند.

اما گذشت زمان نشان داد کیفیت آموزش در پای کمیت دانشجویان مهندسی ذبح شرعی شد و رکود و رونق‌های گاه‌ و بیگاه صنعت ساختمان، بیشتر به این بی‌سامانی‌ها دامن زد و مطالبات را به سمت سازمان نظام مهندسی سوق داد.

بدین ترتیب، سازمانی که وظیفه حرفه‌ای و حسن نظارت اجرای مقررات ملی ساختمان را به عهده دارد، خواسته و ناخواسته به سمت سازمانی صنفی حرکت کرد که اعضای آن از سازمان انتظار ایجاد اشتغال و تقسیم کار داشتند.

در واقع، نظام مهندسی به کارگاه یا دانشگاهی کاربردی تبدیل شده بود که فارغ‌التحصیلان دروس انتزاعی دانشگاه‌ها را تحویل می‌گرفت و بدون دریافت هیچ بودجه دولتی، به آنها آموزش‌های کارگاهی می‌آموخت تا بعد از چند سال بتوانند دانش تئوری دانشگاه را با واحدهای عملی بگذرانند و در سیستم ارجاع نظام مهندسی تلفیق کنند.

البته این آموزش در کارگاهی به نام خانه‌های مردم تکمیل می‌شد. در واقع، نظام مهندسی ساختمان جور کوتاهی انجام وظایف دانشگاه‌ها را به دوش می‌کشید و نامه‌نگاری‌ها و هشدارهای مدیران و روسای سازمان برای متناسب‌کردن جذب دانشجویان رشته‌های مهندسی با نیاز بازار کار هیچ‌گاه جدی گرفته نشد و حتی شرایط ورود بدون کنکور به این رشته‌ها نیز فراهم شد.

نگاهی به چند بند از قطعنامه‌های اجلاس‌های گذشته شورای مرکزی نشان می‌دهد این موضوع همواره دغدغه هیئت‌مدیره‌های سازمان بوده است که در ادامه، چند نمونه از آنها ذکر می‌شود:

قطعنامه اجلاس پنجم؛ گیلان، زیباکنار،۲ تیر ۱۳۸۱

بند ۵ . درخواست از وزارت علوم، فنون، تحقیقات و فناوری درخصوص بازنگری تعداد پذیرفته‌شدگان رشته عمران با توجه به نیازهای جامعه.

قطعنامه اجلاس هشتم؛ اراک،۳۰ تیر ۱۳۸۴

بند ۶. با عنایت به افزایش روزافزون تعداد فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه‌های داخلی و خارجی و ملحق‌شدن آنها به جامعه حرفه‌ای مهندسی، ضروری است کمیسیون‌های داخلی شورای مرکزی و سازمان‌های استان‌ها طرح‌های مشخصی در زمینه اشتغال نوپیوستگان به سازمان به‌ویژه مهندسان جوان تهیه و از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی تحقق قانونی و اجرایی آنها را مستمراً پیگیری کنند. همه برآوردها نشان‌دهنده آن است که نیاز کشور به عمران و توسعه کالبدی و نرم‌افزاری به حدی زیاد است که برای همه دانش‌آموختگان مهندسی می‌توان اشتغال مولد و آبرومند به وجود آورد.

example-image

قطعنامه اجلاس دهم؛ تهران، هتل استقلال، ۳ تیر ۱۳۸۶

بند ۸.در راستای وظایف قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان، هماهنگی‌های جدی و موثر با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی معمول گردد تا نسبت‌به ایجاد تعادل در تعداد پذیرفته‌شدگان رشته‌های هفت‌گانه مهندسی و هماهنگ‌کردن تعداد پذیرفته‌شدگان با نیاز جامعه اقدام اکید معمول گردد. همچنین در زمینه ارتقای کیفی برنامه‌ریزی‌های آموزشی رشته‌های فنی و مهندسی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری شود.

قطعنامه اجلاس پانزدهم؛ کرمانشاه، ۲۱ تیر ۱۳۹۱

بند ۸. با توجه به رشد روزافزون فارغ‌التحصیلان در رشته‌های هفت‌گانه موضوع قانون نظام مهندسی، همچنین رشته‌های مرتبط با آنها، از شورای مرکزی ساختمان نظام مهندسی ساختمان کشور خواسته می‌شود با هماهنگی با وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت‌به تعدیل دانشجویان این رشته‌ها به نحوی که نیاز جامعه برآورده شود، اقدام لازم را به عمل آورد.

قطعنامه اجلاس شانزدهم؛ جزیره کیش، ۱۷ تیر ۱۳۹۲

بند ۱۲. مستند به ماده ۲۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شورای مرکزی مأموریت دارد با مکاتبات و برگزاری نشست‌های لازم با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، خواستار تنظیم برنامه‏های پذیرش دانشجو مطابق تقاضای مورد نیاز در بخش‌های مختلف اشتغال کشور از جمله ساخت‌و‌ساز گردد.

قطعنامه اجلاس هفدهم؛ تهران سالن اجلاس سران، ۴ تیر ۱۳۸۳

بند ۱۸. درخواست تنظیم برنامه پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف مهندسی ساختمان با توجه به نیاز بازار آتی صنعت ساختمان به همراه ارتقای سطح کیفی آموزش، از خواست‌های قطعی این هیئت عمومی است که با تعامل لازم با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری لازم برای سامان‌دهی آن به عمل آید.

با توجه به نکات گفته‌شده به نظر می‌رسد رسیدگی به موضوع فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفت‌گانه مهندسی و تناسب ورود این رشته‌ها به دانشگاه با میزان اشتغال و دغدغه آموزش‌های کاربردی و عملی در کنار دروس تئوری باید در صدر دستور کار شورای مرکزی هفتم قرار گیرد تا این سازمان بهتر بتواند به وظایف خود جامع عمل بپوشاند.

  منبع : وبگاه صما
  14:09   سه شنبه 15 تیر 1395  
 نظرات