اخبار   
 

 بازرسی از ساختمان‌ها طبق مبحث ۲۲ فعال می‌شود

چاره‌اندیشی برای مقابله با ناایمن بودنِ ساختمان‌ها در راستای کاهش خسارت‌ها و تلفات ناشی از حوادث طبیعی و ساختمانی، اخیراً به رسالتی مهم در میان نهادهای متولی تبدیل شده است ...

بازرسی از ساختمان‌ها طبق مبحث ۲۲ فعال می‌شود
■ ساختمان‌ها در صورت تغییر کاربری، اجازه‌ی فعالیت ندارند


چاره‌اندیشی برای مقابله با ناایمن بودنِ ساختمان‌ها در راستای کاهش خسارت‌ها و تلفات ناشی از حوادث طبیعی و ساختمانی، اخیراً به رسالتی مهم در میان نهادهای متولی تبدیل شده است.

در این گزارش مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های اصفهان و گیلان در گفت‌و‌گو با «صما» وضعیت ایمنی ساخت وسازها و توجه به الزامات زیست محیطی در استان‌های متبوع خود را تشریح کرده اند.

تغییرات، ساختمان‌ها را ناایمن می‌کند

در همین راستا مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به روال منطقی و اصولی ساخت‌وسازها در این استان و به‌خصوص در کلان شهر اصفهان گفت: یعنی در ساخت‌وسازها یک سازنده همه مراحلی را که باید برای ساخت‌وساز اصولی انجام دهد، طی می‌کند.

حجت اله غلامی در گفت ‌و گو با «دبیرخانه‌ چهره سال صنعت ساختمان» افزود: درواقع از زمان دریافت پروانه تا گرفتن پایان کار ساختمان، اگر همه موارد ایمنی کنترل و تأیید نشود پایان کار به آن ساختمان داده نمی شود.

وی با بیان اینکه این روزها حساسیت بسیار ویژه‌ای روی دو آیتم اساسی در ساخت و سازها اعمال می شود گفت: یک آیتم به سازه ساختمان برمی گردد که با ورژن های جدید مبحث زلزله، کلیه محاسبات بر آن اساس انجام می شود. بحث دوم هم به ایمنی ساختمان در بخش آسانسورها طبق استانداردها و ضوابط خاص خود برمی‌گردد و سختگیری‌ ویژه‌ای را برای تأیید نهایی آسانسور دارد و مرحله دوم آن هم مربوط به اعلان و اطفای حریق و بحث آتش‌نشانی در مجموعه‌های مسکونی است.

غلامی تاکید کرد: هر دوی این موارد بسته به مساحت مجموعه‌های مسکونی یا مجموعه‌ای که ساخته می‌شود، ضوابط خاص خود را در خصوص اطفا و اعلان حریق دارد و ساخت و سازها تا این قسمت به خوبی پیش می‌رود، سپس به مرحله بازرسی ساختمان و شناسنامه ساختمان می‌رسیم.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در حال حاضر بعد از پایان ساخت است گفت: بعد از پایان ساخت معمولاً برخی از مالکان به لحاظ منافع مشخصی که دارند، نسبت به یک سری تغییرات در داخل مجموعه اقدام می‌کنند که این تغییرات در راستای ناایمن کردن مجموعه است.

این مسئول ادامه داد: ما برای اینکه این روند را متوقف کنیم، درحال فعال کردن مبحث ۲۲ یعنی بازرسی ساختمان ها هستیم و بازرسی ساختمان برحسب قانون باید به‌صورت دوره‌ای انجام و گزارشات آن داده شود تا اگر مالکی برخلاف پایان ساخت، اقداماتی کرده که ایمنی ساختمان را به خطر انداخته، ساختمان متوقف ‌شود و تا برگرداندن ایمنی مجدد، از فعالیت آن ساختمان جلوگیری شود.


ضوابط ساختمان‌های گذشته با شرایط امروز همخوانی ندارد

غلامی با اعلام اینکه این اقدام در خصوص ساختمان‌های جدیدالاحداث و روند کنونی ساخت‌وسازهای استان انجام می‌شود ادامه داد: البته ضوابط ساختمان‌های گذشته عمدتاً متفاوت و متغیر است و با شرایط امروز همخوانی ندارد. بنابراین درصدد هستیم تا ساختمان‌هایی را که می‌تواند حادثه‌آفرین باشند و احتمالا در آینده ایجاد بحران کنند شناسایی و رفع خطر کنیم.

وی اضافه کرد: برای این منظور هم اکنون کمیته‌ای با ریاست استاندار تشکیل و قرار شده که مجموعه‌ای از مدیران مرتبط با مباحث ایمنی ساختمان شامل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، اداره استاندارد و نماینده دفتر فنی استانداری، ظرف یک ماه آینده فهرستی از ساختمان‌ها (مخصوصاً مجموعه‌های تجاری و مجموعه‌های مسکونی وسیع در سطح شهرهای استان) را که فاقد ضوابط ایمنی هستند و می توانند ایمنی ساختمان‌ها را به خطر بیندازند، اعلام کنند.

غلامی همچنین با اعلام اینکه هم‌اکنون ساخت‌وسازهای جاری استان هیچ‌گونه مشکلی ندارد یادآور شد: عمده مسائل مربوط به بعد از پایان ساخت است و برخی از مالکان با تغییراتی که می‌دهند، ایمنی ساختمان‌ها را به خطر می‌اندازند. لذا برای جلوگیری از این مسئله، قانون نظام‌مهندسی مبحث ۲۲ یا بازرسی از ساختمان‌ها را مطرح کرده و ما هم بحث بازرسی از ساختمان‌ها را فعال می‌کنیم.

وی در عین حال کاربرد فنّاوری‌های نوین ساختمان را در راستای مباحث زیست‌محیطی دانست و افزود: در حال حاضر در جریان پرداخت وام‌ به ساختمان‌های جدیدالاحداث، وام‌های ویژه به ساختمان‌هایی داده می‌شود که از فنّاوری‌های نوین استفاده می‌کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: استفاده از دیوارهای عایق ضدحریق خارجی ساختمان‌ها یا اجرای الزامی درب‌ها و پنجره‌های دوجداره، گامی در راستای صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی است که قاعدتاً این کاهش مصرف انرژی می‌تواند تأثیر مستقیمی را روی موتورخانه ساختمان‌ها یا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها داشته باشد و همه این‌ها در راستای اصول زیست‌محیطی شهرها است و تأثیر مستقیمی بر سلامت هوای شهرها دارد.

توجه مردم به رعایت ضوابط ایمنی بیشتر شده است

مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه با کمبود قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها در حوزه تامین ایمنی ساختمان ها مواجه نیستیم گفت: عمده مشکلات به بحث اجرا و نظارت بر اجرا برمی‌گردد که این مشکلات در همه مناطق کشور و ازجمله گیلان وجود دارد.

به گزارش «صما» علی خاوری در گفت ‌و گو با «دبیرخانه‌ چهره سال صنعت ساختمان» ادامه داد: حادثه زلزله منجیل و رودبار در سال ۶۹ در استان گیلان، یک قوه محرکی بود برای اینکه اولین آیین‌نامه زلزله ۲۸۰۰ در کشور نوشته شود و اکنون نیز ورژن پنجم آن تهیه شده و تلاش ما بر این است که در گیلان هم مثل سایر استان ها این دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه ها اجرایی شود.

وی وضعیت ایمنی ساختمان ها در مقایسه با سال های گذشته قابل‌قبول دانست و افزود: هرچند به وضعیت ایده آل در این بخش نرسیده ایم، اما نسبت به سنوات و چند دهه قبل کیفیت و رعایت مقررات ملی در تمام بخش ها ازجمله در بخش ایمنی بیشتر شده است.

خاوری با بیان اینکه علیرغم مقررات موجود، شاید تاکنون مباحث ایمنی در سازه ها چندان مورد توجه جدی قرار نمی‌گرفت افزود: اتفاق تلخی که در ساختمان پلاسکوی تهران رخ داد، توجهات به این قسمت را بیشتر از قبل کرد.

وی اعلام کرد: به طوری که ما سمینارهایی برگزار کردیم و گروه هایی را تشکیل دادیم تا ساختمان‌های حساس را ازنظر تجهیزات مربوط به ایمنی ساختمان بازنگری و بررسی کنند و این گروه ها شروع به بازدید از ساختمان‌های بلندمرتبه و دولتی کرده‌اند.

خاوری با بیان اینکه ساختمان اداره راه وشهرسازی ازنظر رعایت مسائل ایمنی ضعیف است، افزود: این ساختمان در حال بازدید و بازنگری است تا نواقص آن در حد امکان رفع شود. ضمن اینکه این دقت نظر و حساسیت، امروز بیشتر از قبل برای ساختمان‌های دیگر هم ایجاد شده است.

ضعف فرهنگی و وجدان کاری در رعایت ایمنی

وی معضلات موجود در بخش رعایت ایمنی را مربوط به ضعف فرهنگی دانست و اظهار داشت: قوانین و مقررات در کشور موجود است، ولی از نظر وجدان کاری و فرهنگی ضعف داریم. کما اینکه دولت هم باید در بعضی از حوزه ها ورود و تاحدی هزینه‌ های این مهم را پرداخت کند و یا حداقل سوبسیدهایی در این بخش بدهد تا مشوقی برای مردم ایجاد شود.

خاوری تاکید کرد: اما واقعیت آن است که امروز توجه مردم به رعایت ضوابط جلب شده و وظیفه نظارتی ما و متولیان اصلی ازجمله شهرداری‌ها هم حکم می‌کند که حتماً توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

وی همچنین درخصوص میزان توجه به الزامات زیست‌محیطی در ساختمان ها گفت: یکی از الزاماتی که اکنون در گیلان و سایر نقاط کشور به شدت در ساختمان‌های شخصی و دولتی رعایت می‌شود، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و ازجمله مواردی است که توسط سازندگان موردتوجه بسیار قرار می‌گیرد.

این مسئول با ارائه مثالی تشریح کرد: مثلاً در بخش گازرسانی، چون نظام‌مهندسی و شرکت های کنترل این کار را انجام می‌دهند، کیفیت ایمنی در حوزه گاز و رصدهای حین اجرا و دوره بهره‌برداری بسیار سخت‌گیرانه است و این دقت نظر از سه سال قبل در بخش گاز قوی شده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مباحث محیط‌زیست هم جزو مقررات الزام آور و از موضوعاتی است که به جد در ساخت‌وسازهای گیلان و کشور رعایت می‌شود.

  منبع : وبگاه صما
  19:45   شنبه 23 بهمن 1395  
 نظرات