اخبار   
 

 واکنش به هجمه‌های اخیر یک نماینده‌ی مجلس علیه مهندسان

رییسانِ سازمان‌های نظام مهندسی ساختمانِ سه استان البرز، گیلان و اردبیل نیز به جمع معترضان پیوستند و به اظهارات اخیر نماینده‌ی هتاک به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، واکنش صریح نشان دادند ...

واکنش شماری از رییسان نظام مهندسی به هجمه‌های اخیر یک نماینده‌ی مجلس علیه مهندسان
■ «بی‌پولی، مهندسان را مقهور نکرده ‌است»
■ «اظهارات نماینده‌ی هتاک، عجولانه بود»


رییسانِ سازمان‌های نظام مهندسی ساختمانِ سه استان البرز، گیلان و اردبیل نیز به جمع معترضان پیوستند و به اظهارات اخیر نماینده‌ی هتاک به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، واکنش صریح نشان دادند.

نقش نظام مهندسی در افزایش کیفیت انکارناپذیر است

عبدالرضا قاسمیان لنگرودی- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان- دراین زمینه درگفت وگو با خبرنگار صما ضمن انتقاد از اظهارات غیرکارشناسانه نماینده خمین در مجلس درباره سازمان نظام مهندسی گفت: بر کسی پوشیده نیست سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان با حدود بیست سال سابقه خدمت و با پشتوانه مباحث بیست و دوگانه مقررات ملی ساختمان، آیین نامه های موجود به ویژه آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰)، بخشنامه ها و دستورالعمل ها، تغییرات چشمگیری در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: با مقایسه­ای ساده و نگاهی به گذشته می­توان این حقیقت را به وضوح مشاهده کرد که ورود سازمان نظام مهندسی در چرخه ساخت و ساز، به چه میزان در کیفیت ساختمان ها تاثیرگذار بوده است.

قاسمیان لنگرودی با تاکید براینکه آمار تخریب و کشته شده های زلزله های بوئین زهرا، رودبار و بم موید این مطلب است اظهارداشت: شکی نیست مانند هر قانون و همانند هر سازمان دیگری، قوانین سازمان نظام مهندسی نیز دچار اشکالاتی است و به همین دلیل است که اکنون اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس در دست اقدام است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

مشکلات بی‌پولی مهندسان را مقهور نکرده‌است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان تاکید کرد: اما هرگز نمی­توان منکر خدماتی شد که این سازمان در زمینه استحکام و ایمنی ساختمان ها ارائه کرده است. آسیب‌های زلزله اخیر کرمانشاه در مقایسه با زلزله های پیش از این، بدون نظارت مهندسان محترم عضو این سازمان در تصور نمی­گنجد.

قاسمیان لنگرودی تاکید کرد: خدا را شاکرم که همکارانم در عرصه ساخت و ساز علیرغم سختی‌ها و ناعدالتی هایی که در زمینه شغلی و مالی با آن روبرو هستند، همواره تعهد و وجدان کاریشان را در اولویت قرار داده اند.

وی تصریح کرد: چنین هجمه ای به مهندسان و سازمان و نسبت دادن اتهام بی مسئولیتی افراد دیگر به این قشر را نمی توان جز با یک نظر غیرکارشناسانه و قضاوت عجولانه و نادرست، توجیه کرد. حساسیت و دقت مهندسان سازمان بارها و بارها به مذاق سازندگان غیرمتخصص خوش نیامده و عکس العمل‌های نامناسب زیادی را به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: جای بسی تاسف است که نماینده مجلس بدون کمترین اطلاعی از وظایف سازمان و همچنین مجریان پروژه های عمرانی چون بیمارستان ها و مدارس، انگشت اتهام را به سوی نظام مهندسی نشانه رفته است.

قاسمیان لنگرودی تاکید کرد: شکی نیست در روند ساخت و سازهای کشور مشکلاتی وجود دارد که بار سنگین آن از گذشته بر دوش این مردم گذاشته شده اما اینکه تخصصی ترین نهاد خدمت رسانی، پاسخگوی قصور دیگران باشد و به بی مسئولیتی و فساد متهم شود، جای تامل است.

وی تاکید کرد: پر واضح است اگر به درستی از تخصص نیروهای این جامعه فرهیخته به تناسب در پروژه های عمرانی استفاده می­شد و پشتوانه علمی و فنی این سازمان در تمام فرایند ساخت و ساز دخیل می­شد، قطعا شاهد شرایطی بسیار بهتر از وضع موجود ­بودیم.

قاسمیان لنگرودی تاکید کرد: ضمن اینکه باید به این حقیقت واقف بود در هر رشته و صنفی تخلفاتی صورت می­پذیرد اما تعمیم آن از یک فرد به کل مجموعه نه اخلاقی است نه منصفانه و به نحوی نادیده گرفتن خدمات خالصانه اشخاصی است که در این مسیر گام برمی­دارند.

وی اظهارداشت: در هر صورت با توجه به انحراف اذهان عمومی و هجمه های ناروای وارده به سازمان، بار دیگر ضمن دفاع از عملکرد عموم همکاران شریف سازمان اعلام می­دارم به منظور ایجاد بستری امن در ساخت و ساز و رفع مشکلات عدیده ای که در این وادی از گذشته مانده است، تعامل بیش از پیش سازمان‌ها و عوامل مسئول ضروری بوده تا ضمن اطمینان خاطر از درستی چرخه صنعت ساختمان، شاهد بیان مطالب اشخاص ناآگاه در این عرصه نباشیم.

قداست سازمان نظام مهندسی نباید مخدوش شود

اما درهمین زمینه مهندس کوروش غفاری –رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز درگفت وگو با خبرنگار صما ضمن دفاع ازعملکرد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان وتاثیر نقش آن در بهبود کیفیت ساخت وسازها درعین حال از انجام مکاتبه با نمایندگان مجلس استان البرز به منظور اعتراض به سخنان نماینده خمین خبرداد و اظهارداشت: عملکرد بهینه جامعه مهندسی درحوزه نظارت باعث شده که سطح کیفیت ساخت وسازها درقیاس با سنوات قبل افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به کاهش حجم خسارتهای جانی درزلزله کرمانشاه درقیاس با زلزله های گذشته این ادعا قابل اثبات است.

وی با تاکید براینکه اگرچه تا رسیدن به نقطه ایده آل دراین زمینه هنوز فاصله داریم تاکید کرد: درحال حاضر مجلس با تهیه طرح بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان ونیز دولت با تهیه یکسری آیین نامه های مربوطه به دنبال فراهم کردن زمینه های تقنینی جهت افزایش کیفیت خدمات مهندسی هستند و به نظرمی رسد که با تصویب این قوانین، زمینه های مساعد برای رسیدن به نقاط مطلوب در عرصه ارائه بهینه خدمات مهندسی فراهم شود.

غفاری درادامه اظهارات خود همچنین با انتقاد از سخنرانی اخیر نماینده مجلس درباره نظام مهندسی گفت: درهمه ارگان ها ممکن است که تخلفاتی صورت بگیرد اما اینکه بخواهیم این کار را به همه افراد تعمیم دهیم تعبیر نادرستی است ،ضمن اینکه دربدنه سازمان نظام مهندسی ،شوراهای انتظامی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات مهندسی ایفای نقش می کند و مطابق با تخلفات صورت گرفته احکامی را صادرمی کند.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید شانیت یک سازمان را زیرسوال ببریم گفت: به عنوان مثال حتی در قشر روحانیت وقضات نیز ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد که در دادگاه های ویژه به این تخلفات رسیدگی خواهد شد اما درعمل این تخلفات محدود به هیچ وجه باعث نمی شود که بخواهیم عملکرد جامعه روحانیت و قضات را به طورکلی زیرسوال ببریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با یادآوری این موضوع که بدنه مهندسی به هیچ وجه نباید اجازه بدهد که عده ای قداست سازمان نظام مهندسی ساختمان را زیر سوال ببرند درعین حال تاکید کرد: درحال حاضرسازمان نظام مهندسی استان البرز نیز مشغول مکاتبه با نمایندگان این استان است تا مراتب اعتراض خود را ازاین رهگذراعلام کند.

اظهارات نماینده، خارج از شأن مجلس بود

همچنین میر محمد سید هاشمی- رییس سازمان نظام مهندسی استان - اردبیل نیز به «صما» گفت: نماینده محترم مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور بی پایه و اساس و نادرست روز چهارشنبه اول آذرماه۹۶، سازمان قانونی نظام مهندسی ساختمان را سازمانی فاسد و منفعت طلب خواند و با بی مهری تمام تلاش کرد تا فعالیت های علمی و صادقانه اعضای سازمان را زیر سوال ببرد.

وی تاکید کرد: غافل از آنکه فرزندان تحصیل کرده کشورمان در حوزه فنی و مهندسی در طی بیش از ۲۰ سال فعالیت منطبق بر قوانین و مقررات ملی و با رعایت اصول مهندسی، آرامش و امنیت را برای ملت فهیم ایران به ارمغان آورده اند و همواره مورد اعتماد مردم هستند.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان سازمانی تخصصی همواره با تعهد و دلسوزی اعضای خود، رعایت مقررات ملی ساختمان در کلیه عرصه‌های ساخت و ساز را اجرایی کرده و در راستای احیا و ارتقاء شان و جایگاه مهندسی و آسایش مردم همواره تلاش کرده است.

هاشمی خاطرنشان ساخت: اعضای فرهیخته این سازمان به‌عنوان بخشی ازمتخصصان جامعه توانسته اند در سیاست گذاری‌های فنی عرصه عمران و آبادانی و ارائه مشاوره برای کلیه دستگاه‌ها و نهادهای قانون گذار و اجرایی تاثیرگذار بوده و خدمات قابل ملاحظه ای ارائه کنند که تمامی این مسائل نشان از موفقیت سازمان نظام مهندسی است و آینده‌ای تخصص محور را رقم می‌زند.

رییس نظام مهندسی استان البرز تاکید کرد: در صورتیکه تمامی نهادها و ارگان های دخیل در امر ساخت و ساز با سازمان نظام مهندسی تعامل مثبت و سازنده ای داشته باشند این سازمان بیش از پیش می تواند در این حوزه گام های موفق تری بردارد؛ بر این باوریم در مسیر دستیابی به کشوری آباد و آرام، درک صحیح از قوانین و مقررات و اجرای آن باید در اولویت همگان قرار گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: با افزایش اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال های اخیر و کاهش میانگین سنی و ظرفیت مهندسان، این جامعه شاداب و پرانرژی ظرفیت بسیاری برای ارائه خدمات مطلوب مهندسی دارد و انتظار می‌رود تا مسئولان با ایجاد زمینه حضور و اجرای تفکرات مهندسی ایشان، این نیروی عظیم را در جهت آباد کردن ایران اسلامی هدایتگر باشند.

هاشمی تصریح کرد: آنچه به‌عنوان مشکل در امر ساخت و ساز مطرح است اشکال در اجرای پروژه‌ها توسط افراد غیرمتخصص است و برای حل این مشکل اساسی باید مسئولان و قانون‌گذاران در تدوین برنامه‌ای که بتواند کار را از افراد غیرمسئول گرفته و به صاحبان دانش دارای مسئولیت بسپارد، اقدامی جامع انجام دهند.

وی افزود: ضمن ابراز تاسف به دیدگاه نماینده محترم خمین در مجلس شورای اسلامی مراتب اعتراض خود را را نسبت به اظهارات غیرکارشناسی و نامسئولانه و خارج از شان مجلس شورای اسلامی که بنا به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب، امام خمینی(ره)، نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند، اعلام داشته و امیدوارم با اصلاح تفکرات خود نسبت به فرزندان دانشمند، تلاشگر و صدیق ایران اسلامی در سرافرازی میهن عزیز، جامعه مهندسی را یاری‌گر باشند.

  منبع : وبگاه صما
  11:18   یکشنبه 12 آذر 1396  
 نظرات    
 
سیدرسول سجادی 07:28 چهارشنبه 22 آذر 1396
0
 سیدرسول سجادی
واقعا جای تاسف دارد که همیشه کاسه کوزه ها را سرمهندسان بیچاره خرد میکنند. مگه یه مهندس ناظر برای نظارت یک پروژه چقدر دستمزد میگیره؟