اخبار   
 

 ضرورت توجه به پتانسیل مهندسان در اصلاح قانون نظام مهندسی

با گذشت دو دهه از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یکی از دغدغه‌های اعضای سازمان نظام مهندسی کشور، بازنگری قانون کنترل ساختمان است ...

ضرورت توجه به پتانسیل مهندسان در اصلاح قانون نظام مهندسی
■ سامان‌دهی صلاحیت حرفه‌ای مهندسان، از وظایف مهم سازمان


با گذشت دو دهه از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یکی از دغدغه‌های اعضای سازمان نظام مهندسی کشور، بازنگری قانون کنترل ساختمان است.

به گزارش «صما» اخیراً موضوع اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است. به اعتقاد اعضای سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان این قوانین مربوط به دو دهه گذشته بوده و برای اینکه در دهه سوم نظام‌مهندسی شاهد پیشرفت باشیم، باید این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد.

ساماندهی صلاحیت حرفه‌ای مهندسان از وظایف مهم نظام‌مهندسی

در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌مهندسی یزد بابیان اینکه اصلاح و بازنگری قوانین نظام‌مهندسی می‌تواند در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و جایگاه سازمان نظام‌مهندسی مؤثر باشد. گفت: البته باگذشت دو دهه از عمر سازمان نظام‌مهندسی این ارگان به جایگاه مطلوبی رسیده و در حال حاضر این سازمان در استان‌ها به‌عنوان کمک یار مطلوبی برای ارتقای ساخت‌وساز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار «صما» رضا فرشید در حاشیه بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درگفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: ما از نظر تعداد مهندسان به نسبت جمعیت کشور در رده‌های نخست جهانی هستیم و می‌طلبد که در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی گام‌های بلندتری برداریم تا ضمن تقویت جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی، زمینه اشتغال تعداد فزاینده مهندسان فراهم شود.

فرشید بابیان اینکه در حال حاضر تعداد مهندسان فاقد پروانه اشتغال بیشتر است، گفت: یکی دیگر از وظایف سازمان نظام‌مهندسی ساماندهی صلاحیت حرفه‌ای مهندسان است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی یزد همچنین گفت: با توجه به گستردگی جامعه مهندس باید ارتقای مؤلفه‌های مانند اخلاق حرفه‌ای و حفظ حقوق شهروندی از اولویت‌ها و برنامه‌های آتی سازمان نظام‌مهندسی باشد.

وی در ادامه در خصوص صدور خدمات مهندسی نیز یادآور شد: اگرچه اشتغال مهندسان از برنامه‌های اصلی سازمان نظام‌مهندسی نیست اما این سازمان می‌تواند با ارتقای وضعیت صدور خدمات مهندسی در اشتغال مهندسان مؤثر باشد.

فرشید در ادامه بابیان این‌که در کنار این مباحث، جایگاه و ارزش انرژی مغفول مانده گفت: سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند در خصوص مبحث انرژی دو رویکرد مهم ازجمله تولید مصالح ساختمانی بهینه (در حال حاضر مصالح ساختمانی بسیار گران و با مصرف انرژی زیادی تولید می‌شود) و ساخت‌وساز سبز داشته باشد و با توجه به این موارد می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد همچنین دستاوردهای بیست‌ساله سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در سطح کشور را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در سطح استان نیز در حوزه‌های تعاملات با دستگاه‌های مرتبط ازجمله نظارت بر لوله‌کشی گاز منازل، بحث تفکیک آپارتمان‌ها و سیستم ارت ساختمان‌ها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

وی درنهایت خواستار رعایت و توجه به مباحث مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مباحث ۱۹ و ۲۲ مربوط به مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها و موضوعات مرتبط با نگهداری ساختمان‌ها و رعایت حقوق بهره‌برداران شد.


لزوم بازنگری قوانین و قواعد سازمان نظام مهندسی

همچنین در ادامه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مازندران بابیان اینکه بعد از گذشته دو دهه نیاز مبرمی در خصوص بازنگری قوانین و قواعد سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد. گفت: این قوانین زمانی ایجادشده که تعداد اعضای سازمان نظام‌مهندسی حدود ۵۰ هزار نفر بودند و در حال حاضر این تعداد بالای ۵۰۰ هزار نفر است.

مهران فرصت در حاشیه بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درگفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: بیست سال زمان اندکی برای تحقق اهداف و مسئولیت‌های تعریف‌شده برای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان است، اما با این ‌وجود در این بازه زمانی کوتاه این سازمان موفق شده است گام‌های مثبتی برای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها بردارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مازندران درعین‌حال افزایش فرهنگ‌سازی درباره کیفیت ساخت‌وساز که سبب افزایش آگاهی مردم و مطالبه گری آن‌ها شده است را از عواملی برشمرد که زمینه‌ساز رشد کیفیت ساخت‌وسازها شده است.

فرصت درعین‌حال موارد مذکور را به عواملی تعبیر کرد که زمینه‌ساز اجرای شناسنامه فنی ملکی شده است و تصریح کرد: اگرچه شناسنامه فنی ملکی حدود دو سال است که در استان ما اجرایی می‌شود اما تا رسیدن به نقطه ایده آل هنوز فاصله است و به نظر می‌رسد که مسئله شناسنامه فنی هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بین کارفرمایان و مالکان پیدا کند.

وی درنهایت درباره ضرورت ارتقای موضوع ایمنی در ساخت‌وسازها چه درزمان اجرا و چه درزمان بهره‌برداری نیز به اظهارنظر پرداخت و گفت: در بسیاری از موارد شاهد آن هستم که عوامل اجرایی کارگاه‌های ساختمانی در طول دوره اجرا و ساخت‌وساز از ریسک‌ها و مخاطراتی که درزمان اجرا با آن مواجه هستند غافل هستند و این بی‌اطلاعی باعث می‌شود که به‌راحتی مسائل ایمنی را نادیده بگیرند.

در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی توجهی به پتانسیل مهندسان نشده است

در ادامه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان البرز بابیان اینکه باگذشت دو دهه تغییر آیین‌نامه‌های سازمان نظام‌مهندسی یک ضرورت است گفت: چراکه از تدوین این آیین‌نامه بیش از ۱۲ سال می‌گذرد و با توجه به افزایش اعضای نظام‌مهندسی این تغییر در وهله کنونی یک ضرورت به‌حساب می‌آیید.

محمد قنبری در حاشیه بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درگفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: اما به نظر می‌رسد در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی توجه چندانی به موضوع پتانسیل مهندسان نشده است بنابراین این موضوع مغفول مانده است.

وی در ادامه گفت: افزایش فارغ‌التحصیلان مهندسی باکیفیت و باسواد و معلومات مهندسی برای جامعه بسیار مفید است ولیکن متأسفانه فارغ‌التحصیلان کم‌سواد و بدون معلومات مشکلات زیادی را برای مردم، خودشان و جامعه مهندسی ایجاد کرده که بعضاً خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

قنبری درنهایت گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی برای مجریان، مالکان و مهندسان ناظر در خصوص HSE، ایمنی و بهداشت نقش بسیار مؤثری در افزایش ایمنی در ساختمان‌ها دارد و سازمان نظام‌مهندسی البرز در این زمینه گام‌های مؤثری را برداشته است.

  منبع : وبگاه صما
  10:35   دوشنبه 26 تیر 1396  
 نظرات