اخبار   
 

 ارتقای کیفیت بتن تنها توسط تولیدکنندگان امکان پذیر نیست

عضو هیئت رییسه انجمن بتن ایران با بیان اینکه تامین و تضمین کیفیت بتن هزینه هایی را دربردارد، گفت: تولیدکنندگان بتن حاضر به ارائه تضمین لازم برای محصولات خود از لحاظ معنوی و حقوقی هستند، اما در مقابل باید حمایت های لازم از تولیدکنندگان انجام شود...

ارتقای کیفیت بتن تنها توسط تولیدکنندگان امکان پذیر نیست

عضو هیئت رییسه انجمن بتن ایران با بیان اینکه تامین و تضمین کیفیت بتن هزینه هایی را دربردارد، گفت: تولیدکنندگان بتن حاضر به ارائه تضمین لازم برای محصولات خود از لحاظ معنوی و حقوقی هستند، اما در مقابل باید حمایت های لازم از تولیدکنندگان انجام شود.

مهدی چینی در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برای افزایش کیفیت محصولات ساختمانی و از جمله بتن فقط نباید به صورت یک طرفه از تولیدکننده انتظار داشت و در مقابل باید حمایت های لازم از این قشر انجام شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات عمده این است که بسیاری از تولیدکنندگان حاضر هستند محصولات دارای ضمانت و با کیفیت تولید کنند که هزینه آن هم اندکی بیش از محصولات فاقد این ویژگی ها باشد، اما در مقابل انتظار دارند که مسئولان از فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز جلوگیری کنند.

چینی تصریح کرد: دغدغه برخی از تولیدکنندگان این است که چه تضمینی وجود دارد که محصولات بی کیفیت اما ارزان به محصولات باکیفیت و گران تر آنها ترجیح داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در این چرخه باید هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را در نظر گرفت و نباید برای ارتقای کیفیت فقط به تولیدکنندگان فشار وارد آورد.

چینی با بیان اینکه در صنعت بتن از لحاظ دانش در سطح سایر کشورها هستیم، گفت: متاسفانه به دلیل ناآگاهی، مصرف کنندگان محصولات فاقد کیفیت را بدون توجه به دوام آنها خریداری می کنند و همین موضوع موجب شده که حتی ساختمان پانزده ساله هم کلنگی شود. این در حالی است که حتی در بسیاری از کشورها ساختمان های قدیمی را تخریب نمی کنند و این ساختمان ها را به مکان دیگری منتقل و نصب می کنند. به دلیل اینکه برای سازه ها ارزش قائل هستند و این موضوع به معنای برگشت سرمایه عظیم به کشور است.

خزانه دار انجمن بتن اظهار داشت: اگر حمایت های لازم از تولیدکنندگان انجام شود، در آینده نزدیک محصولات با کیفیت تولید خواهد شد. البته در حال حاضر نیز تمایل به خرید و استفاده از مصالح خوب و کیفی بیشتر شده است.

چینی با اشاره به اینکه مبحث سازنده پاسخگو در یک مقطع زمانی در مورد بتن آماده مطرح شد،گفت: حدود 10-12 سال پیش شرکت ها پذیرفتند که محصولات خود را با ضمانت محضری به فروش برسانند که اگر اشکالی در محصول به وجود آمد، بدون دریافت هیچ هزینه ای تا مدت مشخصی آن را تعویض کنند.

وی در ادامه افزود: در آن مقطع زمانی مطرح شدن این موضوع موجب شد که بسیاری از شرکت ها برای خارج نشدن از گردونه رقابت و برای آنکه بتوانند ضمانت های لازم را ارائه دهند، یک پله خود را بالا بیاورند. همین موضوع سبب شده که کیفیت بتن آماده از 10 سال گذشته تاکنون به شدت رشد و بهبود پیدا کند اما هنوز جا دارد که این کیفیت بیش از پیش بهبود بیابد.

چینی در عین حال خاطرنشان کرد: البته اگر حمایت از تولیدکنندگان بتن باکیفیت کامل تر و جدی تر شده و از فعالیت افراد سوء استفاده گر و تولیدکنندگان محصولات بی کیفیت جلوگیری شود، خیلی سریع تر می توانیم به اهداف مد نظر دست بیابیم.

خزانه دار انجمن بتن ایران با تاکید بر اینکه قرار نیست این راه یک ساله طی شود، گفت: این اقدام باید ظرف چهار تا پنج سال انجام شود و سند چشم انداز بتن 1404 هم در همین راستا مطرح شده است.

چینی با بیان اینکه در سند چشم انداز بتن 1404 افزایش مقاومت به 40 تا 50 مگاپاسکال مطرح شده است، اظهار داشت: البته در پشت پرده موضوع مقاومت بحث دوام و پایایی مطرح است و زمانی که به یک سطح مقاومتی می رسیم، ناخودآگاه در کنار آن مساله دوام نیز تامین خواهد شد ولی از آنجا که دوام و پایایی مبحث پیچیده ای است، به فراموشی سپرده شده و فراگیر نخواهد شد.

خزانه دار انجمن بتن ایران در پایان گفت: اگر مسایل مد نظر خود در مورد مقاومت بتن را اجرا کنیم، مسلما 40 تا 50 درصد به دوام آن افزوده خواهد شد و در واقع هدف ما دوام است و نه مقاومت.

  منبع : خبرگزاری صما
  15:31   سه شنبه 29 مهر 1393  
 نظرات