اخبار   
 

 رعایت قانون از اصلی‌ترین مصادیق اخلاق حرفه‌ای مهندسی است

رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور دو هدف عمده را در صنعت ساختمان دنبال خواهد کرد، گفت: ایجاد شفافیت و سازمان‌دهی و تبدیل سازمان نظام مهندسی به اصلی‌ترین نهاد حرفه‌ای در حوزه‌ی ساخت، از عمده‌ترین اهداف شورای مرکزی هفتم است ...

رعایت قانون از اصلی‌ترین مصادیق اخلاق حرفه‌ای مهندسی است
■ نظام مهندسی به اصلی‌ترین رکن ساخت‌و ساز تبدیل شود


رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور دو هدف عمده را در صنعت ساختمان دنبال خواهد کرد، گفت: ایجاد شفافیت و سازمان‌دهی و تبدیل سازمان نظام مهندسی به اصلی‌ترین نهاد حرفه‌ای در حوزه‌ی ساخت، از عمده‌ترین اهداف شورای مرکزی هفتم است.

به گزارش «صما»، فرج الله رجبی در نشستی که برای نخستین بار در مسئولیت جدید خود برگزار کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگار «صما» مبنی براینکه با توجه به نظام نامه اخلاق حرفه‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد، سازمان نظام مهندسی کشور چه برنامه‌ای در اجرای این نظام‌نامه در نظر دارد، گفت: رعایت اخلاق حرفه ای یک فرایند است که آموزش نیزجزیی از این فراینده بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان را اصلی‌ترین مصداق اخلاق حرفه‌ای دانست و افزود: سازمان نظام مهندسی فعالیت زیادی در این زمینه انجام داده است که آموزش هم باید بخشی از این فرایند تعریف شود که در راستای هدف گذاری کلی انضباط تشکیلاتی قرار گیرد.

رجبی همچنین در ادامه در پاسخ به اینکه آیا ریاست سازمان نظام مهندسی کشور شغل محسوب نمی‌شود، گفت: وظایف شورای مرکزی سازمان مهندسی کشور این است که در حوزه مربوط به خود سیاست‌گذاری کند در دوره‌های قبلی نیز رؤسای این سازمان در برخی از سمت‌های دیگر حضور داشتند و حال که بنده رئیس سازمان شدم بحث اینکه این سمت شغل محسوب می‌شود، مطرح است.

وی با اشاره به پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها در کشور گفت: هیچ راهی جز اینکه جامعه به این سمت برود که مقررات ملی ساختمان به خوبی پیاده شده و تمام ارگان‌ها و سازمان‌های موازی با سازمان نظام مهندسی از این مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند، نیست.


رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: باید شخص حقوقی ناظر فنی ساختمان باشد که این موضوع در مقررات ملی ساختمان به آن به خوبی اشاره شده است پس اگر مقررات ملی ساختمان به خوبی رعایت شود عمر مفید ساختمان‌ها افزایش خواهد یافت.

رجبی تأکید کرد: در خود مقررات ملی ساختمان گفته شده است که هر ۳ سال یک بار باید این مقررات بازنگری شود پس اگر بتوانیم به عمر مفید ساختمان که در حال حاضر ۳۰ سال است یک سال اضافه کنیم می‌توانیم ۳.۱۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با دو راهبر اساسی مسئولیت ریاست نظام مهندسی کشور را پذیرفته است، گفت: ایجاد انضباط تشکیلاتی و شفافیت بر سازمان‌های نظام مهندسی و اینکه این سازمان در ادامه و فرایند رو به رشد خود به اصلی‌ترین نهاد تخصصی در مهندسی ساختمان تبدیل شود.

رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه عضو کمیته بررسی حادثه پلاسکو نیز است، گفت: سخنگوی کمیته بررسی پلاسکو رئیس دانشگاه تربیت مدرس است از این‌رو به جزئیات نمی‌توانم چندان ورود کنیم چرا که گزارش آن به زودی ارائه خواهد.

  منبع : وبگاه صما
  19:18   چهارشنبه 13 بهمن 1395  
 نظرات