اخبار   
 

 «رعایت ۵۰درصد مقررات ملی ساختمان، بنا را در برابر زمین‌لرزه مقاوم می‌کند»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: رعایت حتی ۵۰درصد از مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها، بناها را در برابر بلایای طبیعی همچون زمین‌لرزه مقاوم می‌کند ...

«رعایت ۵۰درصد مقررات ملی ساختمان، بنا را در برابر زمین‌لرزه مقاوم می‌کند»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: رعایت حتی ۵۰درصد از مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها، بناها را در برابر بلایای طبیعی همچون زمین‌لرزه مقاوم می‌کند.

علی سیفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقررات ملی ساختمان فعلی در کشور پاسخگوی زلزله هایی به قدرت زلزله بم است زیرا ساختمانهایی که ۵۰ درصد مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده بودند در این زلزله خراب نشدند. وی گواهی تاییده نظام مهندسی را نشان استاندارد برای هر ساختمان توصیف و بیان کرد: تاکنون کار مطالعاتی دقیقی در زمینه میزان آسیب پذیری ساختمانها در برابر زلزله در ایران انجام نشده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: در برخی مناطق شهر مشهد شمار زیادی بنا و پروژه های ساختمانی وجود دارند که مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده است. مردم می توانند با نخریدن ساختمانهایی که تاییده نظام مهندسی را ندارند به ترویج این فرهنگ و ایمن سازی شهر کمک کنند.

وی گفت: مسکن گرانترین کالایی است که فرد در طول دوران زندگی خود آن را خریداری می کند لذا مردم همانطور که به داشتن نشان استاندارد روی یک کیک حساس هستند باید نسبت به ساختمانی که گواهی تاییده نظام مهندسی یعنی استاندارد ساختمان سازی را ندارد حساس باشند و آن را نخرند.

سیفی افزود: به منظور فرهنگ سازی در زمینه همگانی کردن رعایت مقررات ملی ساختمان در بناها باید در ابتدا سازمان نظام مهندسی نسبت به نشان یا گواهی تاییده خود برای رعایت قوانین ساختمان ارزش قائل باشد و آن را ارزان اعطا نکند زیرا این نشان مورد اعتماد مردم است.

وی ادامه داد: همچنین مردم باید نسبت به ساخت و سازهای فاقد گواهی تاییده نظام مهندسی حساس باشند و ساختمان فاقد آن را به این اعتبار که فقط ارزان فروخته می شود نخرند زیرا سازمان نظام مهندسی نمی تواند به اجبار جامعه را وادار به رعایت مقررات ملی ساختمان کند.



بساز و بفروشی به هیچ وجه بد نیست

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: مقوله ای به نام 'بساز و بفروشی' به هیچوجه بد نیست زیرا در جامعه یک سری افراد سازنده و یک سری افراد خریدار هستند. وی افزود: اکنون بساز و بفروشهایی در مشهد مشغول برج سازی هستند که اعتبار زیادی در بازار دارند و خود را ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان می دانند. سیفی ادامه داد: قطعا هر فردی با رعایت مقررات ملی ساختمان اقدام به ساخت و ساز کند به محصول خوبی دست پیدا خواهد کرد و هر فردی که این مقررات را رعایت نکند نمی تواند ساختمان استاندارد داشته باشد.

وی گفت: بخش عمده ای از بودجه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در بخش آموزش برای ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان هزینه می شود و این نهاد در حوزه آموزشهای همگانی برای مردم نیز در این زمینه نیز ورود کرده است.

دستمزد مهندسان مرتبط با توانمندی آنان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی همچنین گفت: نمی توان رقمی برای حقوق مهندسان ساختمان از یک پروژه ساختمانی اعلام کرد، دستمزد آنان به میزان توانمندی و اعتماد مردم بستگی دارد.

سیفی افزود: مهندس ساختمانی در مشهد وجود دارد که ماهیانه ۲۰۰ میلیون ریال حقوق می گیرد و در مقابل مهندس ساختمانی وجود دارد که یا بیکار است یا دستمزد بسیار کمی دریافت می کند. وی گفت: مردم به دنبال ژست، مهر و امضا نیستند بلکه خواهان دریافت خدمت خوب می باشند لذا توانمندی در ارائه خدمت تعیین کننده حقوق مهندسان است.

۶۵۰ مجموعه انبوه ساز، هزار و ۸۰۰ شرکت مشاوره ای و دو هزار شرکت پیمانکاری در خراسان رضوی فعالیت می کنند. سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با ۲۴ هزار عضو مهندس در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری و معماری دومین سازمان نظام مهندسی بزرگ کشور بعد از تهران است. حجم ساخت و سازها در خراسان رضوی در زمان رونق اقتصادی سالانه بالغ بر هفت میلیون مترمربع است.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  14:45   دوشنبه 1 آذر 1395  
 نظرات    
 
سعید گنجی 09:00 سه شنبه 2 آذر 1395
0
 سعید گنجی
"""رعایت ۵۰درصد مقررات ملی ساختمان، بنا را در برابر زمین‌لرزه مقاوم می‌کند"""" این حرف اصلا علمی نیست