اخبار   
 

 تشریح صدور خدمات مهندسی در نظام مهندسی استان ها

جلسه کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی شورای مرکزی در محل ساختمان شورای مرکزی با حضور مهندس اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد...

تشریح صدور خدمات مهندسی در نظام مهندسی استان ها

جلسه کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی شورای مرکزی در محل ساختمان شورای مرکزی با حضور مهندس اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

حمایت دولت از مهندسان در اخذ پروژه های عمرانی سایر کشورها مهم است

به گزارش "صما" و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سیف زاده رییس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تغییرات اعمال شده در نظام نامه پیشنهادی کارگروه توسعه صادرات گفت: تلاش بر این است تا از فرصت پیش آمده در خصوص حضور مهندس ترکان در کسوت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بهره کافی برده شود. از این رو جلب حمایت دولت می تواند در اخذ پروژه های عمرانی در سایر کشور ها راهگشا باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: لازم است در این خصوص واحد مستقل اداری در محل شورای مرکزی تشکیل شود.

سیف زاده همچنین اظهار داشت: اگر مجلس شورای اسلامی در دادن مشوق های صادراتی به صادر کننندگان خدمات مهندسی به بازارهای جهانی همکاری لازم را داشته باشد می توان در توسعه این بخش بهتر عمل کرد.

گواهینامه های بین المللی لازمه صدور خدمات مهندسی است

فاطمی، رییس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی استان تهران در ادامه با اشاره به لزوم تدوین نقشه راه عملیاتی در صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: در جایی که برای یک موضوع چندین متولی ذکر می شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها از کارگروه می تواند به این مقوله ورود پیدا کند، لزوم تدوین نقشه راه بیشتر خودنمایی می کند.

وی گفت: در این خصوص لازم است تا زیر ساخت های مورد نیاز از گواهینامه های اشتغال به کار مورد قبول جامعه بین الملل باشد تا نظام نامه های حقوقی موثر برای صدور خدمات مهندسی فراهم شده و قوانین بالا دستی نیز اصلاح شود.

فاطمی در ادامه یادآور شد: این مسئله در سازمان نظام مهندسی نباید تنها در کارگروه خلاصه شود چرا که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، لازم است تصمیمات کارگروه لازم الاجرا باشد.

آمار و ارقام صادرات خدمات فنی و مهندسی شفاف تر شود

محمد صدیق ثابتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان نیز در صحبت های خود با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به امر صادرات خدمات مهندسی گفت: لازم است اسناد و مدارک موجود در خصوص میزان صادرات خمات فنی و مهندسی در سال های اخیر و همچنین ترسیم فرایند صادرات در این حوزه در اختیار کلیه استان ها قرار گیرد تا بتوان برای پیگیری آیین نامه اجرایی آن از نهایت ظرفیت ها بهره جست.

70 درصد صادرات خدمات به ساختمان و ابنیه تعلق دارد

طاهری, عضو کاگروه صادرات خدمات مهندسی از استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه در خصوص فعالیت های این استان در امر صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: استان خراسان رضوی یکی از موفق ترین استان ها در امر صادرات خدمات فنی و مهندسی است. در این استان کارگروه صادرات خدمات در سازمان نظام مهندسی ساختمان با ادغام در اتاق بازرگانی و نظامات معدن و کشاورزی به شکل کنسرسیوم در حال فعالیت است.

وی گفت : 70 درصد صادرات این استان در بخش خدمات به ابنیه و ساختمان تعلق دارد و تنها 30 درصد به بخش های دیگر پرداخته است. بدین جهت مهندس رییسی ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز به عنوان مسئول این کمیسیون انتخاب شده اند و نتایج خوبی نیز در بر داشته است.

مهندس طاهری افزود : این کنسرسیوم از تجمیع شرکتهایی شکل گرفته است که کار صادرات خدمات را انجام می دهند و کمیسیون صادرات استان نیز با با رصد مناقصات خارجی ، فرصت های کاری را مونیتورینگ کرده و با شرکت در آنها ، کار را به شرکت های عضو کنسرسیوم ارجاع می دهد.

وی اظهار داشت : بر اساس قطعنامه سال گذشته همایش صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار بر این است تا همایش استانی از امسال به صورت ملی برگزار شود تا بتوان تجربیات موفق استان ها را در این زمینه به اشتراک گذاشت.

استان همدان بیش از 50 میلیون دلار خدمات مهندسی صادر کرده است

مهندس قائمی ، نماینده استان همدان در کارگروه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در سخنان خود اظهار داشت : استان همدان بیش از 12 سال است که در این حوزه فعالیت می کند و تاکنون پروژه هایی به ارزش 50 میلیون دلار را در بخش های راهسازی و ابنیه در کشورهای همسایه اجرا نموده که بخش عمده ای از آن در کردستان عراق بوده است.

به گفته وی : برای تداوم این موفقیت ها همت مسئولان لازم و ضروری است و نیاز است در این بخش متولی پاسخگو داشته باشیم.

قائمی افزود : متاسفانه وابستگان اقتصادی دیگر کشورها از ظرفیت های کشور ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی از اطلاعات کمی برخوردارند و لازم است ارتباط سازمان نظام مهندسی ساختمان با این وابستگاه اقتصادی جدی تر شود و مدیریت کلان کشور نیز در این خصوص سیاستگذاری داشته باشند و علاوه بر حمایت های مالی ، حمایت های حقوقی را نیز مد نظر قرار دهد.

اعزام نیروی کار متخصص ملزم به داشتن گواهینامه های بین المللی مهندسان است

مهندس یونسیان رییس سازمان نظام مهندسی استان همدان نیز گفت : توجه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره ششم و شخص ریاست سازمان به حوزه صادرات قابل ستایش است اما ارتباط وهماهنگی بیشتر با ارگان های ذیربط و بالادست باید به گونه ای باشدکه تعاریف و تصمیمات کارگروه با قوانین کشور تعارضی نداشته باشد و این مسئله در گرو ارتباط بیشتر و تعامل بهتر با آنهاست.

وی افزود : باید به سمتی حرکت کنیم که صادرات خدمات از سوی شرکت های حقوقی انجام شود اما می توان با اعزام نیروی کار نیز به گونه ای در این حوزه حضور داشته باشیم لذا ارائه گواهینامه های بین المللی به مهندسان برای حضور در بازارهای جهانی لازم و ضروری است.

  منبع : خبرگزاری صما
  15:34   چهارشنبه 5 شهریور 1393  
 نظرات