اخبار   
 

 نظام مهندسی در بهینه سازی مصرف انرژی تنهاست

تقویت نگاه ملی در موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مهم ترین اهداف دوره ششم شورای مرکزی است که در این راستا چندی پیش تفاهم نامه ای با بنیاد جهانی انرژی نیز منعقد شد...

نظام مهندسی در بهینه سازی مصرف انرژی تنهاست

تقویت نگاه ملی در موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مهم ترین اهداف دوره ششم شورای مرکزی است که در این راستا چندی پیش تفاهم نامه ای با بنیاد جهانی انرژی نیز منعقد شد.

این در حالی است که تعامل میان 7 رشته نظام مهندسی به عنوان یکی از پیش شرط های این مقوله به حساب می آید. البته باید متذکر شد که سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمی تواند در بحث صرفه جویی انرژی اقدام نماید، بلکه این امر نیازمند همکاری و تعامل هر چه بیشتر میان ارگان های ذی ربط می باشد. از این رو خبرنگار «صما» اقدام به تهیه گزارشی از برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص بند یک خط مشی شورای مرکزی دوره ششم نموده که در زیر به تفسیر می خوانید.

صرفه جویی در انرژی؛ مهم ترین وظیفه شورای مرکزی

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به صرفه جویی انرژی در حوزه ساخت و ساز گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از وظایف خود را در دوره ششم شورا، بر پایه به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساختمان در نظر گرفته است.

شیرازپور با اعلام این مطلب اذعان داشت: شورای مرکزی دوره ششم سعی دارد براساس مباحث 19 و 22 مقررات ملی ساختمان یک سری طرح های مصرف بهینه انرژی را ارائه دهد. وی ادامه داد: در همین راستا شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بنیاد جهانی انرژی که خود یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل متحد است، یک تفاهم نامه ای را منعقد کرده است.

شیرازپور به امنیت و آسایش مردم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخت و ساز اصولی است که منجر به آسایش و رفاه هر چه بیشتر ساکنان آن شود. از این رو با ارائه طرح های کارشناسی سعی بر رسیدن به این مهم داریم. شیرازپور در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیدن به خانه های سبز است.

استفاده از سنت ها گامی در جهت صرفه جویی انرژی عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در ارتباط با صرفه جویی انرژی در ساخت و ساز گفت: استفاده از سنت های بومی، فرهنگی و سازگار با محیط زیست می تواند در بحث صرفه جویی انرژی بسیار موثر واقع شود.

محمد حسین آیت الهی با اعلام این مطلب اذعان داشت: معماری در گام نخست باید پاسخگوی مصرف انرژی باشد. این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در خصوص استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ساختمان گفت: باید در طراحی ساختمان از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود و در این راستا هوشمند سازی ساختمان گامی موثر برای تامین سایر انرژی ها تلقی می شود.

آیت الهی در پایان خاطر نشان کرد: مهم ترین عامل دستیابی در خصوص صرفه جویی در انرژی تعامل میان 7 رشته موجود در نظام مهندسی است .

کاهش مصرف انرژی در گرو هوشمند سازی

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بحث انرژی با اشاره به صرفه جویی مصرف انرژی در حوزه ساخت و ساز گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی نیازمند تعامل سایر ارگان ها است، چرا که سازمان به تنهایی نمی تواند در این امر اقدام نماید.

اسماعیلی در ارتباط با استفاده از مصالح نوین در ساخت و ساز اذعان داشت: استفاده از مصالح نوین ساختمانی، سبک سازی و همچنین هوشمندسازی منجر به کاهش انرژی خواهد شد. وی افزود: داشتن یک متولی واحد در امور ساخت و ساز می تواند در این راستا کمک رسان باشد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مدیریت واحد در شهرداری ها اشاره کرد و گفت: اگر امور ساخت و ساز تنها یک متولی داشته باشد می توانیم در بحث صرفه جویی انرژی بهتر عمل کنیم.

وی در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای پتانسیل های لازم در این خصوص است می تواند با خارج کردن عوامل غیر ذی صلاح در صرفه جویی انرژی اقدامات اساسی انجام دهد. مشاور ترکان در بحث انرژی با اشاره به استفاده از مهندسان در حوزه شهرسازی گفت: استفاده از مهندسان واجد شرایط در حوزه شهرسازی منجر به آسایش و رفاه بیشتر برای مردم خواهد شد.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مدیریت واحد در امور ساخت و ساز نیازمند تعامل و همکاری همه جانبه نهادها و ارگانهای ذیربط هستیم و امیدواریم این اتفاق در دوره ششم شورای مرکزی محقق شود.

  منبع : خبرگزاری صما
  16:22   یکشنبه 8 تیر 1393  
 نظرات    
 
محمدرضا رضایی 20:29 یکشنبه 8 تیر 1393
0
 محمدرضا رضایی
من فکر می کنم اگر همکاران در بخش طراحی و نظارت و اجرادر رعایت مباحث مرتبط با موضوع صرفه جویی در انرژی در ساختمان سازی تمام توان خود را هم به کار بگیرند اما کارفرما و صاحبکار در این موضوع توجیه نباشد کار زیادی حاصل نخواهد شد و این موضوع ایجاب می کند تا موضوع در کشور فرهنگ سازی شود از طریق رسانه ها و همچنین گنجاندن این موضوع در دروس آموزش و پرورش...