اخبار   
 

 رایزنی برای واگذاری برخی اختیارات به نظام مهندسی استان‌ها

عضو هیأت رییسه‌ی شورای‌ مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، از رایزنی برای واگذاری برخی اختیارات ـ همچون ایجاد پایگاه‌های آموزشی و واگذاری صدور پروانه‌ی فعالیت حرفه‌ای اعضا ـ به نظام مهندسی استان‌ها خبر داد ...

رایزنی برای واگذاری برخی اختیارات به نظام مهندسی استان‌ها

عضو هیأت رییسه‌ی شورای‌ مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، از رایزنی برای واگذاری برخی اختیارات ـ همچون ایجاد پایگاه‌های آموزشی و واگذاری صدور پروانه‌ی فعالیت حرفه‌ای اعضا ـ به نظام مهندسی استان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در یزد، حمید بدیع امروز در همایش ملی نظارت کارگاهی که در سالن غدیر یزد برگزار شد، با اشاره به تدوین و ابلاغ خط مشی ۱۷‌گانه سازمان نظام مهندسی کشور، گفت: متعاقباً ۱۵۰ برنامه عملیاتی برای آن تعیین و منتشر شده است که تثبیت نظارت کارگاهی به عنوان یکی از این موضوعات توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با مشارکت شهرداری در قالب این همایش مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی در ادامه به مشکلات ریشه‌ای صنعت ساختمان از جمله نداشتن تکنسین فنی، نبود یا کمبود کارگر ماهر، تولید و عرضه مصالح ساختمانی، نحوه اعطای تسهیلات بانکی و غیره اشاره و تصریح کرد: البته صنعت ساختمان با مشکلات وسیعی مواجه است که بخش کوچکی از آن مربوط به عرضه خدمات مهندسی است که نظام مهندسی سازمان عهده‌دار آن است و در این بین نیز بخش کوچکی از خدمات مهندسی مرتبط با مقوله نظارت است چرا که سهم بیشتر این مبحث در ارتباط با پیمانکاران صاحب صلاحیت است.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی کشور در امور استان‌ها با اشاره به اقدام یزد برای عملیاتی کردن موضوع نظارت کارگاهی، استان یزد را خط مقدم این جبهه خواند و گفت: اجرایی شدن موضوع نظارت کارگاهی بسیار سخت و از ریسک بالایی برخوردار است.

بدیعی گفت: اگر هر یک از استان‌های متعهد به عملیاتی کردن یکی از بندهای خط مشی سازمان شوند قطعاً طی چند سال آتی شاهد یک حرکت جدی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز و توسعه مهندسی ساختمان در کشور خواهیم بود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش از رایزنی‌های صورت گرفته توسط نظام مهندسی ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد پایگاه‌های آموزشی در این سازمان برای ارتقای سطح دانش اعضاء خبر داد.

وی همچنین عنوان کرد: در این رایزنی‌ها خواستار واگذاری صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای اعضاء در رسته‌های مختلف شغلی را نیز خواستار شده‌ایم و همچنین امیدواریم امکان عرضه کارنامه و رزومه کاری مهندسان به جامعه فراهم شود چرا که معتقدیم که مردم حق دارند از سوابق مهندسان ناظر خود آگاه باشند و اختیار آنها آنها را داشته باشند.

بدیعی خاطرنشان کرد: البته هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی نیز در قبال این اختیارات باید پاسخگو باشند و قطعاً وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالی بر فعالیت‌ها در این رابطه نظارت خواهد داشت و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی در پایان سخنانش نیز پیام اکبر ترکان، رییس نظام مهندسی کشور را قرائت کرد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:45   دوشنبه 10 خرداد 1395  
 نظرات