اخبار   
 

 سخنان و مواضعی دیگر در زمینه‌ی امضافروشی مهندسان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در واکنش به گفته‌ها و انتقادات اخیر مبنی بر امضافروشی در میان جامعه‌ی مهندسان گفت: بحث امضافروشی موضوع بسیار گسترده‌ای است که نمی‌توان در چند جمله به آن پرداخت، بر آن صحه گذاشت، یا آن را تکذیب کرد ...

سخنان و مواضعی دیگر در زمینه‌ی امضافروشی مهندسان
■ تأیید مجریان ساختمان به‌صرف قبولی در آزمون ورود به حرفه، نادرست است
■ در شرایط دوشغله بودنِ مهندسان، ارائه‌ی خدماتِ صوری دور از انتظار نیست


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در واکنش به گفته‌ها و انتقادات اخیر مبنی بر امضافروشی در میان جامعه‌ی مهندسان گفت: بحث امضافروشی موضوع بسیار گسترده‌ای است که نمی‌توان در چند جمله به آن پرداخت، بر آن صحه گذاشت، یا آن را تکذیب کرد.

مجید اسماعیلیان در گفت‌و گو با «صما» افزود: بحثی که وجود دارد و باید در اصلاح قانون دیده و گنجانده شود، انجام و ارائه خدمات صوری در بخش ساخت و ساز است و بهتر است که به جای لفظ امضافروشی از انجام و ارائه خدمات صوری استفاده ‌کنیم.

مجری‌گریِ ساختمان باید شغل تمام‌وقت باشد

وی با انتقاد از دوشغله بودن مهندسان فعال در بخش ساخت و ساز اظهار داشت: بحث ما این است که هرچند بسیاری از اعضای سازمان، عنوان مهندس را دارند، ولی حرفه اصلی آنها شغل دیگری است و در حرفه های دیگری شاغل هستند و این در حالی است که این مهندسان به یقین در بخش‌هایی از خدمات مهندسی ورود می کنند.

اسماعیلیان ادامه داد: اگر اعتقاد داشته باشیم که خدمات مجری‌گری ساختمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خدمات مهندسی، می‌بایست توسط افرادی ارائه شود که به صورت تمام‌وقت در این شغل مشغول و قبل از عوامل اجرایی در کارگاه حضور داشته باشند و پس از عوامل اجرایی از کارگاه خارج شوند، از ارائه خدمات صوری جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد: به لحاظ مسئولیتی که قانون بر عهده مجری ساختمان گذاشته است، به یقین اگر این تعاریف به‌ درستی و در جایگاه خودش انجام شود، مشکلی به نام خدمات صوری وجود نخواهد داشت، اما وقتی که به استناد پروانه اشتغال صادره، روی کاغذ یک نفر را مجری تشخیص می‌دهند، بدون اینکه رزومه‌ای دریافت و یا سوابق حرفه‌ای این فرد را بررسی کنند، صرفا در آزمون پذیرفته می‌شود، بروز مشکلات بدیهی است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه مجری‌گری باید شغل تمام‌وقت باشد که برای آن بیمه در قانون تامین اجتماعی دیده شود، اظهار داشت: وجود چنین تناقضاتی باعث می‌شود که فرد، شاغل در سیستم دیگری باشد و در حرفه مهندسی هم به عنوان یک مجری معرفی شود و یقینا در چنین شرایطی انجام این خدمات صوری است.

ارتباط خدمات حرفه‌ای با پیشینه‌ی آموزشی

اسماعیلیان در عین حال با تاکید بر اینکه به هیچ ‌وجه نمی‌توان خدمات حرفه ای را در یک بخشی جدا از پیشینه آن دید، گفت: به هر حال مهندسان از سیستم آموزش عالی کشور شکل گرفته و تبدیل به جامعه مهندسان شده اند و حال باید بررسی کرد که در سیستم آموزش عالی کشور ارائه مطالب و محتوا به فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی، در چه سطحی و با چه کیفیتی انجام می شود.

این مسئول با انتقاد از اینکه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و بعد از سه سال به حکم قانون دارای پروانه اشتغال می‌شوند بیان کرد: متاسفانه مهندسان دوره کارآموزی واقعی نمی‌بینند و در طول سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی، به صورت صوری و با شرکت و قبولی در یک آزمون توسط وزارت راه و شهرسازی، دارای پروانه اشتغال می‌شوند.

ضعف در ارتقای دانش علمی مهندسان

اسماعیلیان ادامه داد: بنابراین باید دید ما چه اقدامی برای ارتقای کیفیت سطح دانش و علمی مهندسان انجام داده‌ایم. چرا که این رویه باعث می‌شود تا خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی که وارد جامعه مهندسان می‌شوند، بدون برخورداری از تخصص لازم، همه متقاضی شغل باشند.

رئیس سازماننظام مهندسیساختمان استان کرمان همچنین با بیان اینکه عملا کاری که ارائه می‌شود بسیار کمتر از نیاز جامعه مهندسان است، گفت: در چنین شرایطی مهندسان مجبور می‌شوند خدمات خود را با هر کیفیت و خدماتی ارائه دهند و کنترل‌ها در این بخش متاسفانه ضعیف است.

اسماعیلیان در پایان با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم که یک مهندس در این جایگاه تخلف می‌کند، اظهار داشت: ارائه خدمات حرفه‌ای و مهندسی یک زنجیره است که از آموزش ابتدایی شروع می‌شود و تا آموزش عالی ادامه دارد و درنهایت مهندسان وارد حوزه‌های تخصصی می‌شوند. لذا باید دید در ابتدا و طول این زنجیره آموزش چه اتفاقاتی می‌افتد و مهندسانی که در انتها به عنوان متخصصان حرفه وارد می‌شوند، چه افرادی هستند.

  منبع : وبگاه صما
  09:36   یکشنبه 21 آبان 1396  
 نظرات