اخبار   
 

 دریافت مالیات از سازندگان مسکن، از جیب مردم پرداخت می‌شود

رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک کشور معتقد است: دریافت هرگونه مالیات از سازندگانِ واحدهای مسکونی در کشور، در نهایت از جیب مردم پرداخت خواهد شد ...

دریافت مالیات از سازندگان مسکن، از جیب مردم پرداخت می‌شود

رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک کشور معتقد است: دریافت هرگونه مالیات از سازندگانِ واحدهای مسکونی در کشور، در نهایت از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

حسام عقبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در شرایطی که بازار مسکن در کشور در رکود قرار دارد، دریافت مالیات، رکود بیشتری را بر این بازار تحمیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات از تولید کنندگان مسکن از رونق بازار نیز جلوگیری خواهد کرد، گفت: این مساله در افزایش میزان اشتغالزایی و درآمدها نیز هیچگونه تاثیری نخواهد داشت و ما در این شرایط بازار مخالف دریافت مالیات از سازندگان مسکن در کشور هستیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در ادامه با اشاره به وضعیت خرید فروش واحدهای مسکونی در کشور و شهر تهران گفت: با وجود آغاز ماه مبارک رمضان معاملات نسبتا خوب بوده است به طوری که در ۲۰ روز خرداد ماه در مجموع ۳۲ هزار و ۲۴۴ واحد مسکونی در کشور خرید و فروش شده است. عقبایی یادآورشد: در این مدت ۴۲ هزار و ۴۵۵ قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک در سطح کشور تنظیم شده و در تهران نیز در ۲۰ روز خرداد ماه ۱۲ هزار و ۸۱ قرارداد اجاره بین موجران و مستاجران منعقد شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان این که با توجه به بحث انتخابات و آغاز ماه مبارک رمضان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ معاملات مسکن حدود ۷ درصد کاهش داشته است، اما این مساله یک امر طبیعی در ماه مبارک رمضان است که میزان معاملات در این ماه معمولا کاهش می یابد.

عقبایی با اشاره به میزان خرید و فروش مسکن در شهر تهران اظهارداشت: در ۲۰ روز خرداد ماه امسال در مجموع ۱۰ هزار و ۱۷۹ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران توسط همکاران ما در دفاتر مشاوران املاک پایتخت منعقد شده است.


به گزارش ایرنا، هیات وزیران روز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه ۱۳۹۶ تصویب کرد، درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان (عرصه و اعیانی) حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد خواهد بود.

بر اساس این مصوبه سازندگان مسکن بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از درآمدهای حاصل از نخستین فروش واحدهای ساخته شده را مالیات پرداخت می کنند و مقرر شده اشخاص حقوقی و شرکت های ساختمانی ۲۵ درصد از سود و تعاونی های مسکن ۱۸.۷۵ درصد از سود حاصل از ساخت و ساز خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

دولت این تصمیم را با توجه به انقضای یک سال از تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور رفع مشکلات اجرایی ذی نفعان موضوع اتخاذ کرد. همچنین به موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می‌‌شود.

این تصمیم شامل ساختمان‌هایی خواهد شد که از اول سال ۱۳۹۵ پروانه ساختمانی اخذ کرده اند و شامل ساختمان‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۴ پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز بعد از سال ۹۴ باشد، نمی‌‌شود و ساختمان‌هایی که پروانه ساخت آنها قبل از سال ۱۳۹۴ باشد، صرفا مشمول مالیات نقل و انتقال خواهد بود.

این تصمیم شامل ساخت و فروش ساختمان در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر نخواهد بود. ضمنا در مورد نقل و انتقال ساختمان‌های نیمه تمام، مبلغ فروش هر مرحله به عنوان بهای تمام شده خریدار مرحله بعدی محسوب و از درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک مذکور کسر می‌گردد.

در مورد اعیان احداث شده در املاک موقوفه، ارزش زمین در محاسبه درآمد مشمول مالیات ناشی از ساخت و فروش املاک منظور نخواهد شد.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  06:12   سه شنبه 23 خرداد 1396  
 نظرات