اخبار   
 

 صدور پروانه‌ی ضد زلزله برای ساخت‌وسازهای روی گسل

نقشه‌ی پهنه‌های گسلی شهر تهران پس از طی مراحل قانونی، به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد، تا شهرداری بتواند مطابق با تکلیفی که ۱۰ سال پیش طرح جامع شهر تهران برای مدیریت شهری پایتخت تعیین کرده بود، صدور پروانه‌ی ساختمانی در تهران را منوط به کسب استعلام‌های شهرداری‌های مناطق از نقشه‌ی تازه‌ی گسل‌های تهران و ارتباط آن با محل دقیق احداث ساختمان‌های جدید کند ...

صدور پروانه‌ی ضد زلزله برای ساخت‌وسازهای روی گسل

نقشه‌ی پهنه‌های گسلی شهر تهران پس از طی مراحل قانونی، به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد، تا شهرداری بتواند مطابق با تکلیفی که ۱۰ سال پیش طرح جامع شهر تهران برای مدیریت شهری پایتخت تعیین کرده بود، صدور پروانه‌ی ساختمانی در تهران را منوط به کسب استعلام‌های شهرداری‌های مناطق از نقشه‌ی تازه‌ی گسل‌های تهران و ارتباط آن با محل دقیق احداث ساختمان‌های جدید کند.

گسل های شهر تهران در جریان تدقیق و به روز رسانی نقشه پهنه های گسلی پایتخت در اختیار سازمان مدیریت بحران شهر تهران و نهادهای مسئول مقابله با زلزله و ایمن سازی پایتخت قرار گرفت. این نقشه که هم اکنون برای تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری رفته است بعد از تصویب از سوی این شورا، به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا شهرداری بتواند مطابق با تکلیفی که ۱۰ سال پیش طرح جامع شهر تهران برای مدیریت شهری پایتخت تعیین کرده بود صدور پروانه ساختمانی در تهران را منوط به کسب استعلامات شهرداری های مناطق از نقشه جدید گسل های تهران و ارتباط آن با محل دقیق احداث ساختمان های جدید کند. در مقابل شهرداری تهران و سپس سایر شهرها موظف خواهند شد با اعلام آدرس دقیق گسل ها و محل قرار گیری هر پلاک ملکی سازنده و مالکان را از محل دقیق قرار گیری گسل در مکانی که قرار است روی آن ساخت وساز انجام شود، مطلع کنند.

به این ترتیب شهرداری مناطق مختلف شهر تهران و سایر شهرها مکلف خواهند شد قبل از صدور مجوز ساخت و ساز برای هر پلاک ملکی، ابتدا موقیعت آن را بر روی نقشه گسل ها از نظر قرار گیری این پلاک ها در محدوده گسل های اصلی و فعال بررسی کرده و متناسب با محل ساخت وساز جدید و موقعیت آن از نظر دوری یا نزدیکی به گسل اصلی و فعال، مجوز ساخت وساز صادر کنند. پس از ابلاغ نقشه پهنه های گسلی شهر تهران، ساخت وسازهای مربوط به کاربری های عمومی مهم مانند بیمارستان ها و همچنین برج سازی ها محدود می شود و در محدوده سایر گسل ها رعایت مقررات ویژه ساخت وساز از جانب سازندگان الزامی خواهد شد.

با تهیه نقشه پهنه های گسلی شهر تهران در صورت تصویب نهایی این نقشه در شورایعالی شهرسازی و معماری، ۳ اتفاق مهم و عمده برای ساخت و سازهای شهر تهران و نهادهای ذی ربط خواهد افتاد.

اولین اتفاق، تکلیفی است که با تهیه و ابلاغ این نقشه متوجه دستگاه های خدمات رسان شهری به خصوص ادارات برق، گاز و اب و فاضلاب شهری می شود به این صورت که این نقشه در اختیار مسئولان خدمات زیربنایی و شریان های حیاتی شهر قرار خواهد گرفت و آن ها باید با انطباق نقشه گسل ها با مسیرهای شریان های اصلی و زیربنایی شهری، اقدام به شناسایی تقاطع این شریان ها با مرزها و محدوده های گسلی کنند.

به این معنا که اگر در مناطقی از پایتخت و سپس در سایر شهرها وکلانشهرهای کشور، خطوط و لوله های انتقال آب، برق، فاضلاب و گاز در نزدیکی یا تقاطع گسل های اصلی و فعال قرار داشته باشد مسئولان شریان های حیاتی باید نسبت به تغییر مسیر یا تجهیز آن ها به سیستم های قطع خودکار برای جلوگیری از بروز حوادث ثانویه پس از وقوع زلزله اقدام کنند.

دو اقدام دیگری که برای کل ساخت و سازهای شهر تهران در ضوابط جدید مربوط به ساخت و ساز در پهنه های گسلی تکلیف خواهد شد، یکی مربوط به محدودیت ساخت ساختمان های عمومی با کاربری با اهمیت – از جمله بیمارستان ها – در پهنه های گسلی فعال و اصلی است؛ این در حالی است که ساخت و سازهای مسکونی، اداری و تجاری واقع در پهنه های گسلی هم مشمول ضوابط و مقررات لرزه ای می شوند و آن دسته از ساختمان های موجود تهران که دارای کاربری عمومی مهم هستند و در عین حال روی گسل های اصلی و فعال یا در محدوده آن ها قرار گرفته اند از طریق هماهنگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با نهادهای ذی ربط با مسئولان این ساختمان ها از جمله بیمارستان ها، مشمول عملیات مقاوم سازی خواهند شد.



احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست گفت: در نقشه پهنه های گسلی شهر تهران اهمیت هر پلاک مسکونی، تجاری، اداری، عمومی و ... و ارتباط آن با پهنه های گسلی در هر یک از مناطق ۲۲ گانه پایتخت، به تفصیل مشخص شده است که در زمان اقدام سازندگان برای دریافت مجوز ساخت این اطلاعات به صورت دقیق در اختیار وی قرار خواهد گرفت. او ادامه داد: در خصوص میزان تغییر ضریب ایمنی شهر تهران در نتیجه تدوین نقشه پهنه های گسلی پایتخت توضیح داد: امنیت شاخص های مختلفی دارد و صرف قرار گرفتن بر روی گسل و یا قرار نگرفتن در محدوده آن به معنای نا امنی و یا ایمنی مطلق نیست بلکه نوع ساخت وساز، بافت منطقه، تراکم جمعیت و پارامترهای دیگر در امنیت منطقه از نظر زلزله موثر است.

صادقی تاکید کرد: در صورت بروز زلزله در شهر تهران حتی ساختمان هایی که در پهنه های گسلی هم قرار دارند به شرط عدم مقاومت کافی دچار اسیب خواهند شد و بنابراین موضوع مقاوم سازی در پایتخت وسایر کلانشهرها و مراکز شهری لرزه خیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، نیز اظهار کرد: در اغلب شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی مثل تهران، مشهد، کرمان و دیگر شهرها با موضوع مهم زلزله روبرو هستیم و تجربه نشان داده است موقعیت‌ها و مکان‌های نزدیک این مکان‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را در هنگام زلزله دارند. محمد شکرچی زاده با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال است که تعیین پهنه گسل‌ها مطالبه عمومی شهروندان است گفت: با توجه به مطالعاتی که در سازمان زمین‌شناسی و شهرداری تهران انجام شد و با توجه به هماهنگی‌های وزارت راه و شهرسازی بر سرعت گرفتن آن، هفته گذشته پروتکل روشن و مشخصی برای پهنه‌بندی زلزله و ضوابط اولیه ساخت وساز به جمع‌بندی رسید.

شکرچی‌زاده افزود: اگر سال‌ها قبل این اتفاق رخ می‌داد آستانه خطرپذیری زلزله در شهر تهران به طور قطع کمتر می‌شد. همچنین مرحله بررسی و تدقیق گسل‌ها و مطالعات کماکان ادامه می‌یابد و علاوه بر شهر تهران در سایر شهرها اجرا خواهد شد.

او از هماهنگی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با وزارت بهداشت جهت شناسایی دقیق بیمارستان‌هایی که در پهنه گسل زلزله قرار دارند و مقاوم‌سازی سازه‌ ای آنها خبر داد. الگوی سازی شهر تهران برای سایر کلانشهرهای زلزله خیز مانند تبریز، کرمان و مشهد و شناسایی گسل های مهم تهران و نحوه ساخت و ساز ساختمان های بزرگ در محدوده این گسل ها و همچنین ممنوعیت ساخت برج در حریم های این گسل ها از نتایج مثبت تهیه این نقشه ها است.

او گفت: با اجرایی شدن ضوابط اجرایی این نقشه ها هرگونه ساخت ساختمان های ۱۲ طبقه در محدوده های گسل ها با رعایت ضوابط انجام می شود و ساختمان های بلند نباید در این محدوده ها ساخته شود.

رییس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: گسل های فعال و غیرفعال شهر تهران در این نقشه ها به خوبی مشخص شده و در مجموع بیش از ۳۰ قطعه گسل اصلی، فعال و مهم با وسعت مختلف در شهر تهران شناسایی شده است.

او با بیان این که در مجموع ۴۱۰ کیلومتر گسل زلزله در محدوده و خارج از محدوده شهر تهران شناسایی شده است که ۲۴۹ کیلومتر آن در داخل محدوده شهر تهران قرار دارد، افزود: در مجموع ۸۰ کیلومترمربع وسعت گسل های تهران در داخل و خارج از محدوده است که ۴۷ کیلومتر گسل زلزله در داخل محدوده تهران قرار دارد.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین با بیان این که ۹ بار زمین لرزه با بزرگی ۷ ریشتر در حوالی گسل‌های شهر تهران ثبت شده است گفت: تهران دهمین شهر جهان از حیث خسارت به جنگل پس از وقوع زلزله است.

اقبال شاکری با اشاره به ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران ادامه داد: موثرترین اقدام در وهله اول شناسایی پلاک‌ها و واحدهای مسکونی بر روی پهنه‌های گسل‌های تهران است.

شاکری تاکید کرد: به طور قطع باید ساخت و ساز در محدوده این گسل‌ها با ضوابط خاص انجام شود.

  منبع : وبگاه بلدیه
  13:18   یکشنبه 6 تیر 1395  
 نظرات