اخبار   
 

 خانه‌های نانویی مستحکم و ارزان با محصولات ایرانی

پژوهشگران کشورمان محصولاتِ نانوییِ ویژه‌ی بخش‌های گوناگونِ یک خانه را طراحی و تولید کرده‌اند، که نسبت به محصولاتِ همانند غیرنانویی استهلاک پایین و استحکام بسیار بالایی دارند؛ خانه‌ای که بازدید از آن در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، به‌ویژه برای انبوه‌سازان مسکن بسیار جذاب بود ...

خانه‌های نانویی مستحکم و ارزان با محصولات ایرانی

پژوهشگران کشورمان محصولاتِ نانوییِ ویژه‌ی بخش‌های گوناگونِ یک خانه را طراحی و تولید کرده‌اند، که نسبت به محصولاتِ همانند غیرنانویی استهلاک پایین و استحکام بسیار بالایی دارند؛ خانه‌ای که بازدید از آن در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، به‌ویژه برای انبوه‌سازان مسکن بسیار جذاب بود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در یازدهمین جشنواره‌ی فناوری ‌نانو که از ۲۱ تا ۲۴ مهرماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، ۵۰ نوع محصول ساختمانی برای بازدید علاقمندان حوزه عمران با اهداف نمایش خواص و کاربرد نانو در صنعت ساختمان در خانه نانو این نمایشگاه، عرضه شد، که دارای تائیدیه نانو مقیاس و دیگر تاییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌های مرتبط با این صنعت بودند.
در این خانه نانویی که در ابتدای درب ورودی سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در داخل یک کانکس ۶۰ متری طراحی شده بود، نسبت به سال گذشته ۱۰ محصول ساختمانی افزوده شده بود.

محصولات ارائه شده در حوزه‌های بتن و سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ، رنگ و رزین، لوله و اتصالات، پروفیل درب و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان هستند.

دکتر علی شریف کارگزار بخش عمران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این خصوص به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: در این خانه انواع و اقسام محصولات به نمایش گذاشته شده است که از صفر تا صد نانو هستند. وی با تاکید براین که شرکت ها برای تولید یک محصول نانویی نیازمند دریافت استانداردها و تاییدیه محصول تحت عنوان نانو مقیاس از ستاد نانو هستند، افزود: تست های نانومقیاس برای دریافت تاییدیه ستاد نانو برای تولید صنعتی دارای سه مرحله است.

شریف ادامه داد: در ابتدا برای تولید محصول باید از فناوری نانو و دانسته‌های علمی نانومقیاس (۱۰۰-۱ نانومتر) استفاده‌ شده باشد، دوم اینکه کارکرد یا ویژگی محصول با فناوری نانو بهبود یافته باشد و در آخر اینکه فرآیند تولید محصول مهندسی باشد. به گفته کارگزار بخش عمران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تک تک این محصولات باعث صرفه جویی مالی و همچنین صرفه جویی انرژی می شود که برای کشور یک مزیت است و با دانش بومی تولید شده است.

شریف می گوید: محصولات ساختمانی نانو دارای کارایی فوق العاده و نسبت به کالاهای حتی اروپایی بسیار ارزان تر هستند که در صورت صادرات ارزآوری خوبی برای کشور بدنبال خواهد داشت به گفته وی، در حال حاضر برخی از این محصولات مانند شیشه کنترل کننده انرژی، چسب مگااستون و کاشی گرانیتی ضد لک به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

در خانه نانویی برپا شده در نمایشگاه، حدود ۵۰ محصول ساختمانی و خانگی از جمله بتن فوق سبک سازه ای، چسب نانویی جایگزین ملات ساختمانی، آجر های ساختمانی با پوشش ضد آب، شیرآلات آشپزخانه و دستشویی ضد خش و خوردگی و ضد لک، عایق های صوتی، پروفیل درب و پنجره UPVC، شیشه کنترل انرژی، پوشش سیمانی ضد حریق، فرش آنتی باکتریال، یخچال نانویی، گاز و هود یا مبلمان با خاصیت آب و لکه گریزی، تمیزشوندگی راحت و فاقد چسبندگی به روغن و سایر مواد غذایی به نمایش گذاشته شده بود. بخشی از ویژگی های تعدادی از محصولات که در خانه‌ نانویی یازدهمین جشنواره فناوری نانو به نمایش گذاشته شده بود، به شرح زیر است:

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
نانوعایق شنیداری نازک و سبک

عایق صوتی مطابق با استانداردهای مرتبط، ضخامت بسیار کم و همچنین انعطاف پذیری بیشتر نسبت به پشم سنگ از مهمترین ویژگی های این محصول است که مانند کاغذ دیواری روی دیوار چسبانده می شود.

بتن اَبَرسبک سازه‌ای

افزایش نسبت مقاومت به وزن، کاهش حجم بتن ریزی، کاهش ابعاد اِلِمان های سازه و استفاده بهینه از فضاها، کاهش بارهای مرده سازه مهمترین ویژگی این محصول ساختمانی است .

سرویس بهداشتی آنتی‌باکتریال

خاصیت این توالت فرنگی ایجاد خاصیت آنتی باکتریال، خاصیت آسان تمیزشوندگی، کاهش آلودگی میکروبی در محیط سرویس بهداشتی است.

آینه با نانوپوشش کروم

بازتاب با کیفیت عالی، مناسب برای حمام، کف استخر و کشتی مهمترین ویژگی این محصول است.

آینه با نانوپوشش نقره

بازتاب عالی، شفافیت بالا و مناسب برای مکان های لوکس از جمله ویژگی های این محصول تولیدی است.

آینه با نانوپوشش آلومینیوم

بازتاب عالی و مناسب برای مکان های بدون رطوبت .

دستگیره

افزایش مقاومت به خراش، افزایش زیبایی و افزایش مقاومت به سایش از مهمترین ویژگی های این محصول است.

پروفیل در و پنجره UPVC

افزایش استحکام ضربه، افزایش استحکام فشاری، کاهش مصرف مواد اولیه و همچنین بهبود خواص مکانیکی از جمله مهمترین ویژگی این محصول است.

چسب مگااستون

یک ملات جایگزین جهت ملات های فعلی ساختمانی برای چسباندن سنگ، بتن و آجر، چسبندگی و تنش برشی بالا، سبکی محصول، سهولت کاربرد و تمیزی از جمله مهمترین ویژگی این محصول است

لوله‌های اتصالی تخلیه‌ی فاضلاب

این لوله های اتصالات ساختمانی با قابلیت استحکام می باشند که کاهش دهنده صدای تخلیه فاضلاب تا ۱۸ دسیبل است به طوری که با استفاده از این لوله دیگر هیچ صدایی از تخلیه فاضلاب شنیده نمی شود.

رنگ تزیینی

با ویژگی امکان اجرای همزمان دو فام مختلف روی سطح، قابلیت ترمیم لطمات سطحی در درازمدت بدون رنگ آمیزی کل کار، تنوع نامحدود فام های مختلف که قابلیت اجرا روی سطوح رنگ پذیر پلاستیکی و آسترهای مختلف را دارد. .

شیشه‌ی کنترل انرژی

یک ویژگی مهم آن انعکاس طیف حرارتی (امواج مادون قرمز) و امواج مضر ( ماوراء بنفش)، کاهش مشهود میزان عبور امواج فروسرخ از شیشه LOW – E در مقایسه با شیشه معمولی و کاهش ضریب انتقال حرارت است که باعث عدم ورود و خروج انرژی از ساختمان می شود.

رادیاتور

استفاده از پوشش تبدیلی نانو سرامیک، جایگزین فسفات روی، ایجاد مقاومت خوردگی، چسبندگی بهتر رنگ، عدم نیاز به انرژی، کاهش هزینه، سهولت انجام فرایند، کاهش مصرف آب و سازگای با محیط زیست از جمله مهمترین ویژگی این محصول است.

پوشش سیمانی ضد آتش‌سوزی

پوشش های ضد حریق هستند که به صورت یک لایه سیمانی روی آهن الات استفاده می شود و هیچ حرارتی را تا چهارساعت اجازه عبور نمی دهد ؛ گفته می شود اگر این محصول روی پلاسکو استفاده شده بود این ساختمان ریزش نمی کرد.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی

جلوگیری از عبور امواج الکترومغناطیسی، مناسب برای اتاق کودک، مناسب برای محیط های دارای امواج مضر از مهمترین ویژگی های این محصول است.

رنگ آنتی‌باکتریال

ویژگی آن کاهش بار میکروبی، مقاوم در برابر رشد میکرو ارگانیسم ها در سطوح و مناسب برای فضای بیمارستانی و درمانی است.

پوشش‌های آب‌گریز

جلوگیری از نفوذ آب یا مایعات به عمق بافت، دارای خاصیت آسان تمیز شوندگی و عدم نیاز به شست وشوی مداوم از جمله ویژگی های این محصول است.

شیرآلات بهداشتی نانویی

بهبود خواص سایشی، مقاومت به خوردگی و فرسایش و حفظ زیبایی ظاهری از جمله ویژگی های این محصول نانویی است.

ماشین لباس‌شویی نانویی

این ماشین لباسشویی با پوشش تبدیلی نانو سرامیک است و دارای مقاومت، خوردگی و چسبندگی خیلی بالا و سازگار با محیط زیست و با ویژگی کاهش مصرف آب و برق است.

مبلمان نانویی

این مبلمان ضد آب با پوشش نانویی تولید شده است و به هیچ عنوان آب و مواد دیگر به آن رسوخ نمی کند.

فرش آنتی‌باکتریال

ویژگی های این فرش شامل کاهش بار میکروبی، مقاوم در برابر رشد میکرو ارگانیسم ها در سطوح است که برای اتاق کودکان، سالمندان و افراد دارای مشکلات تنفسی و دارای پوست های حساس به میکروب ها تولید می شود.

یخچال

ویژگی های مهم این محصول شامل پوشش تبدیلی نانو سرامیک، جایگزین فسفات روی، ایجاد مقاومت خوردگی، چسبندگی بهتر رنگ، سازگاری بهتر با محیط زیست، عدم نیاز به انرژی، کاهش هزینه، سهولت انجام فرایند و همچنین کاهش مصرف آب است.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  10:08   یکشنبه 29 مهر 1397  
 نظرات