اخبار   
 

 طرح ضوابط نمای ساختمان در تعلیق

تهران هیچ‌گاه مقرراتی برای ساماندهی‌ نمای ساختمان‌های اداری و مسکونی شهر نداشته و همین باعث شده است معماران و طراحان هر کدام بر اساس سلیقه شخصی خود طرحی را اجرا کنند...

طرح ضوابط نمای ساختمان در تعلیق

تهران هیچ‌گاه مقرراتی برای ساماندهی‌ نمای ساختمان‌های اداری و مسکونی شهر نداشته و همین باعث شده است معماران و طراحان هر کدام بر اساس سلیقه شخصی خود طرحی را اجرا کنند.

اجرای طرح های شخصی چهره شهر تهران را درهم ریخته، شلوغ و آشفته کرده است و از آن شهری بی هویت ساخته است. از این رو شورای اسلامی شهر تهران لایحه تهیه طرح ضوابط نمای ساختمان ها را تصویب و از شهرداری خواست که آن را هر چه زودتر تدوین کند. اما ظاهرا هنوز شهرداری این ضوابط را تدوین و امضا نکرده است.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در جریان برگزاری نود و چهارمین جلسه شورا ابلاغ کامل لایحه ضوابط نمای ساختمان را به مناطق خواستار شد.

وی تاکید کرد: شورا طرحی را مبنی بر تهیه لایحه‌ای توسط شهرداری تهران درخصوص تدوین ضوابط نمای ساختمان به تصویب رسانده است. دراین طرح به شهرداری یکماه مهلت داده شده تا لایحه مذکور را تهیه و به شورا جهت تصویب ارائه کند اما گویا لایحه تهیه شده و در دفتر شهرداری ترهان جهت تایید نهایی است، ولی هنوز به امضا نرسیده است.

رییس کمیسیون شهرسازی شورا افزود: البته بخش هایی از این لایحه به مناطق ابلاغ شده است. منتهی مشکل این است که در لایحه مجموعه ایی از ضوابط کمی و کیفی آمده است اما تنها، چند آیتم کمی و سنجش پذیر آن به مناطق برای اجرا ابلاغ شده است.

به گفته او شهرداری ملزم بود طی مدت یک ماه لایحه ضوابط نمای ساختمان را به شورای شهر بیاورد که به صورت جامع و کامل بررسی و در نهایت تصویب شود اما هنوز شهرداری این لایحه را برای تصویب به شورا نفرستاده است و این موضوع از طرف کمیسیون معماری و شهرسازی "به عنوان تذکر به شهردار تهران" ابلاغ شده است.

سالاری دلیل این موضوع را اینطور تشریح می‌کند: شهرداری می‌گوید ما خودمان ابلاغ کرده‌ایم و در حال انجام‌شدن است اما کمیسیون معماری معتقد است وقتی شهرداری این ضوابط را به عنوان دستورالعمل به مناطق ابلاغ می‌کند ممکن است چند وقت دیگر منصرف شود یا حتی شهردار بعدی این دستورالعمل را لغو کند اما وقتی مصوبه شورا است مدیران آینده هم ملزم به اجرای آن‌اند.

او با اشاره به اینکه در این کمیته‌ها باید "شهرسازان و معماران همراه با مسئول فنی معاونت شهرسازی که ضوابط را می‌داند" حضور داشته باشند، می‌گوید در حال حاضر به علت اینکه ارباب‌رجوع پشت درهای این کمیته‌ها می‌مانند و شهرداری وقت نمی‌کند تمام پرونده‌ها را بررسی کند، ضوابط به درستی اعمال نمی‌شود.

سالاری در نهایت این روش ابلاغ و اجرای ضوابط نما را درست نمی‌داند و معتقد است این روش به نتیجه نخواهد رسید و بر همین اساس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر برنامه‌ای برای حضور در تمام مناطق دارد تا شهرداری را ملزم به ایجاد کمیته‌های بررسی نما کند. ضمن اینکه شورا همچنان اصرار دارد که لایحه ضوابط نمای ساختمان باید به برای تصویب به شورای شهر فرستاده شود.

وی پیش از این در این باره گفته بود ساماندهی سیما و منظر شهری به عنوان یکی از راهبردهای 17 گانه شهر تهران موضوعی است که در گذشته به آن توجه نشده است.

او همچنین اشاره کرده بود آنچه امروز شاهد آن هستیم تنها برگرفته ناقص از مدل های اجرا شده در سایر کشورها است و سیما و منظر شهری موضوعی است که برای ایجاد آرامش در شهر به وجود می‌آید. این در حالی است که به دلیل عدم وجود عقلانیت به خاطر انتقال و اجرای ناقص مدل‌های شهرسازی شاهد حالت نابه هنجار کنونی در شهر هستیم.

سالاری با تاکید بر لزوم توجه به حقوق اشخاص در ساخت و سازها گفت: متاسفانه در حالی امروز در نماسازی دخالتی وجود ندارد که در خصوص مکان‌های واقع در داخل ساختمانها نظرهای مختلفی اعمال می‌شود و این موضوع سبب شده است که شهر تهران تبدیل به شهری بی‌هویت در این زمینه شود. ساماندهی سیما و منظر شهر سبب ایجاد آرامش در شهر شده و حتی می تواند زمینه ساز کاهش بسیاری از جرم ها را در شهر شود.

وی همچنین اشاره کرده بود معماری ایرانی و اسلامی یعنی ایجاد شهری که برای طبیعت، اقلیم، محیط و شهروندان احترام قائل است و نباید ساماندهی سیما و منظر شهر به تاخیر بیافتد چرا که تاخیر در این موضوع سبب ایجاد ناهنجاری می شود.

در هر حال معماران و طراحان هنوز منتظر هستند تا ببینند لایحه ضوابط نمای ساختمان به کجا می‌کشد و تا چه میزان می‌تواند اجرایی باشد و از آشفتگی ظاهری شهر بکاهد.

  منبع : هنرآنلاین
  12:08   یکشنبه 23 آذر 1393  
 نظرات