اخبار   
 

 پایان مرمت جام‌های سفالی کلیسای وانک اصفهان

عملیات مرمت صراحی‌ها و جام‌های سفالی لعاب‌دار ضلع شمالی ساختمان کتابخانه کلیسای وانک اصفهان به پایان رسید...

پایان مرمت جام‌های سفالی کلیسای وانک اصفهان

عملیات مرمت صراحی‌ها و جام‌های سفالی لعاب‌دار ضلع شمالی ساختمان کتابخانه کلیسای وانک اصفهان به پایان رسید.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پایگاه‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی استان اصفهان "فریدون اله‌یاری" گفت: صراحی‌ها، لبه بام و ستون‌های ضلع شمالی کتابخانه کلیسای وانک دچار آسیب‌دیدگی شدید و ترک‌خوردگی شده بود که مرمت و بازسازی شد.

وی اظهار کرد: در اجرای این عملیات ۸۴ صراحی تک‌رنگ در لبه تخت بام و ۴۵ عدد صراحی زمینه سفید افشان آبی‌رنگ در سطح شیب‌دار لبه بام و شش جام بزرگ سفالی بر روی ستون‌ها بازسازی شد.

اله‌یاری تصریح کرد: علاوه بر بازسازی صراحی‌ها، مرمت لبه بام و شش ستون هشت‌ضلعی آجری لبه بام نیز استحکام‌بخشی و بازسازی شد.

به گفته وی، با اتصلات فلزی کلیه سازه‌ها اعم از ستون‌ها، سفال‌ها و جام‌ها به یکدیگر متصل شدند.

وی مرمت و بازسازی این قسمت از کلیسای تاریخی وانک را با اعتباری بالغ بر ۵۶۰ میلیون ریال ذکر کرد.

"مریم دلگشا عبدالملکی "پیمانکار این پروژه نیز گفت: بیشترین آسیب‌پذیری در قسمت محل اتصال نصب صراحی‌ها بود به همین دلیل صراحی‌ها متفاوت از نصب اصلی اجرا شد.

وی رنگ لعاب صراحی‌ها را جهت اجرا بسیار مهم ذکر کرد و گفت: برای اجرای آن بیش از ۲۰ مرتبه تست لعاب در کارگاه سفالگری استاد سهیلی در شهرضا گرفته شد.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان است و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. وانک در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع است.

ارامنه بعد از کوچ بزرگ یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس دوم به اصفهان آورده شدند. آن‌ها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وهله‌ی اول کلیساها را بنا کردند.

پرونده کلیسا وانک جهت ثبت جهانی و ارسال در دست اقدام است.

  منبع : هنرآنلاین
  14:27   دوشنبه 30 آذر 1394  
 نظرات