اخبار   
 

 به تخریب بافت تاریخی شیراز واکنش نشان می‌دهیم

درحالی بیش از 50 درصد از خانه واجد ارزش تاریخی پورنواب با مجوز راه تخریب شد و ضلع شمالی خانه و دو سوم از هشتی آن از بین رفت که هنوز عاملان اصلی این تخریب‌ها توسط حراست و اداره حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی کشور شناسایی نشده‌اند...

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت:

به تخریب بافت تاریخی شیراز واکنش نشان می‌دهیم

درحالی بیش از 50 درصد از خانه واجد ارزش تاریخی پورنواب با مجوز راه تخریب شد و ضلع شمالی خانه و دو سوم از هشتی آن از بین رفت که هنوز عاملان اصلی این تخریب‌ها توسط حراست و اداره حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی کشور شناسایی نشده‌اند. این در حالی است که دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری می‌گوید: «با عاملان تخریب بافت تاریخی شیراز که به دنبال توسعه حرم شاه چراغ صورت گرفته، برخورد می‌شود.»

سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به منظور توسعه حرم شاه‌چراغ در شیراز بخشی از خانه واجد ارزش تاریخی پورنواب با مجوز راه تخریب شد؛ این در حالی است که تاکنون اداره حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی به همراه حراست این سازمان درحال بررسی و پیگیری عاملان اصلی تخریب هستند؛ اما گفته‌ می‌شود، افرادی که به تخریب خانه پورنواب می‌پرداختند و نیروهای یگان حفاظت را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند تا این لحظه شناسایی نشده‌‌اند.

«پیروز حناچی»، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با CHN، در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه‌ای برای توسعه حریم شاه‌چراغ در این شورا موجود است ابراز کرد: «از دوره احمدی‌نژاد مصوبه‌ای در خصوص کلیات این طرح به وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شد اما جزئیات آن در طرح تفصیلی و کمیسیون ماده 5 و حتی در شورای عالی معماری و شهرسازی عنوان نشده است.»

وی افزود: «به طور حتم هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای تخریب بافت تاریخی و یا خانه‌های ثبت‌شده اطراف این حرم وجود نداشته و حتی هیچ مجوزی از سوی این شورا ارائه نشده است. البته هنوز پرونده قدیمی این مصوبه را ندیدم اما مطمئنم شورای عالی معماری و شهرسازی هیچ‌گونه مجوزی مبنی بر تخریب بافت تاریخی نداده است.»

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در پاسخ به این سوال که چه بخواهیم یا نه به دنبال توسعه حرم، اطراف آن تخریب می‌شود افزود: «تخریب شبانه با هدف خاصی انجام می‌پذیرد در غیر این صورت در روز روشن این اتفاق می‌افتاد.»

حناچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در درجه اول این خود سازمان میراث فرهنگی است که باید حساسیت نشان دهد اذعان داشت: «در حال بررسی هستیم و جلساتی با استانداری و شهرداری استان فارس در وزارت راه خواهیم داشت اما اگر این توسعه به بهای تخریب آثار فرهنگی و میراث ملی باشد قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

به گفته او، اجرای این طرح معمولا با سازمان عمران و بهسازی انجام می‌شود اما به طور استثنا این‌بار سازمان عمران دخالتی نداشته و حتی وزارت راه و شهرسازی مجری این طرح نیست.

به گزارش CHN، با این وجود «سیاوش صابری» مدیر کل اداره بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور به‌همراه تیم اعزامی کارشناسان پس از دو روز بررسی در بافت تاریخی شیراز به هدف اصلی این تخریب‌ها اشاره می‌کند و به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «تخریب بافت تاریخی شیراز و خانه واجد ارزش تاریخی پور نواب تنها برای ایجاد معبری برای هیات‌های زنجیرزن و دسته‌های عزاداری بوده است».

او معتقد است، ارگان راه‌ و شهرسازی برای توسعه شاهچراغ و ایجاد معبر برای هیات‌های عزاداری درحالی اقدام به تخریب 20 متر از بافت تاریخی شیراز کردند که این تخریب‌ها به‌صورت شبانه و طی دو مرحله سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته و بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی صورت گرفته است.

این درحالی است که به‌گفته صابری، در جلسات شورای سیاست‌گذاری توسعه شاهچراغ تصمیمی برای تخریب این خانه و هیچ بنای تاریخی دیگری گرفته نشده بود.

اما انگیزه تخریب به قدری بالا بوده که حامیان و نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وقتی مانع از تخریب می‌شوند مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

هر چند که درحال‌حاضر اداره حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی به همراه حراست این سازمان درحال بررسی و پیگیری عاملان اصلی تخریب هستند اما گفته‌ می‌شود، افرادی که به تخریب خانه پورنواب می‌پرداختند و نیروهای یگان حفاظت را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند تا این لحظه شناسایی نشدند.

سیاوش صابری می‌گوید: «تیم اعزامی به بافت تاریخی شیراز پس از گردآوری اطلاعات شروع به مستندسازی کرده و طی جلساتی که دفتر حفظ با مدیر کل اداره راه و شهرسازی، فرماندار، استاندار و مدیر کل دفتر فنی استانداری گذاشته شده، مسئولان شهری متعهد شدند که بافت تاریخی شیراز ارزشمند است و نباید اقدام به تخریب این بافت کنند.

  منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی
  09:43   سه شنبه 1 مهر 1393  
 نظرات