اخبار   
 

 درخشش معماری ایرانی در شرق اروپا

طرح معماران جوان آستارایی، با نام «پروژه‌ی مهرخانه» ضمن معرفی بخشی از معماری ایرانی، به خوبی در شرق اروپا درخشید ...

درخشش معماری ایرانی در شرق اروپا
■ «مهرخانه» چگونه جهانی شد؟


طرح معماران جوان آستارایی، با نام «پروژه‌ی مهرخانه» ضمن معرفی بخشی از معماری ایرانی، به خوبی در شرق اروپا درخشید. نیما کیوانی و سینا کیوانی، معماران جوان آستارایی با مشارکت شرکت Persian Primavera به سرپرستی سولماز فولادی از کشور اکراین با الهام از فرهنگ ایرانی و آیین مهرپرستی، پروژه ای را تحت عنوان "مهرخانه" در کشور "اکراین" اجرا نموده اند، که مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت و نگاه محافل معماری جهان را به سمت معماری ایرانی سوق داده است.

نیما کیوانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این پروژه با رویکردی کاملا متفاوت است که به شکلی مدرن، توجهی ویژه به فرهنگ و فضای معماری اصیل ایرانی دارد.

وی با بیان اینکه جهت ساخت این پروژه در شهر "کیف" پایتخت کشور اکراین، از نمادهای ایران باستان و آیین مهرپرستی بهره مند شده ایم، توضیح داد: خورشید به عنوان یک نماد بسیار مهم در پروژه "مهرخانه" نقش ایفا می کند.

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار است یک ساختمان در قاره اروپا با طراحی، ساخت و چیدمان داخلی یک تیم ایرانی اجرایی می شود، افزود: با توجه به محدودیت بودجه، نهایت تلاش گردید تا فضاهایی مینیمال (که برگرفته از آیین میتراییسم است) و ارزان و در عین حال هنری و ایرانی در طراحی ایجاد شود.


کیوانی با بیان این که در طراحی و اجرای این پروژه، خانم "سولماز فولادی" نقش کلیدی تری داشته است، بیان کرد: کار بصورت هم زمان و تیمی در ایران و اکراین پیش رفت و مدیریت اجرایی به عهده همکارمان در اکراین بود و من به اتفاق برادرم "سیناکیوانی" و اعضای استودیوی معماری کیوانی و همکاران در ایران متدهای طراحی را که مربوط به معماری ایرانی بود، طراحی کردیم.

وی تصریح کرد: در طراحی فضا، سبک معماری لافت بکار رفت و استفاده از بتن اکسپوز و میلگرد و آهن اکسید شده در طراحی فضا، به این دلیل است. در کنار آن با استفاده از متریال‌هایی همچون آجر و چوب و گیاه و نور به فضا گرمای لازم بخشیده شد و اتمسفر معماری ایرانی در فضا ایجاد و طراحی پله ها به عنوان شاخصه طراحی با الهام از فضای مهرابه‌ها و زیگورات‌ها صورت گرفت و بهره مندی از کانسپت خورشید در طراحی لوسترها و چراغ‌های روشنایی و طراحی سقف پروژه به فرم مثلتی و هرمی که شبیه امتداد تشعشع نور و هندسه خورشید ۱۲ پر موجود در معماری ایرانی می باشد، از مهمترین شاخصه های پروژه های مذکور هستند.

وی به برخی دیگر از ویژگی های پروژه اشاره کرد و گفت: در طراحی فضا از قدیمی‌ترین طرح حجاری سنگی خورشید به صورت تابلوی نورانی استفاده شده است و همچنین در طراحی مبلمان منزل، بتن و میلگرد همسو با کانسپت طراحی به کار رفته و این در تمام صندلی‌ها و میز و سایر مبلمان‌ها هم دیده می‌شود. در فضای آشپزخانه نیز همان کانسپت بتن حتی در طراحی کابینت دیده می‌شود ولی در کنار آن با استفاده از کاشی شیشه‌ای فیروزه‌ای با الهام از معماری سنتی ایران، حس مکان سنتی ایرانی داده شده است.

کیوانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش گل و گیاه در معماری ایرانی، خاطر نشان کرد: علاوه بر استفاده بهینه از این شاخصه در طرح مذکور، از سقف مقابل آشپزخانه و حتی در فضای روبه‌روی آشپزخانه هم در کنار پنجره یک گوشه دنج با متریال چوب و گیاه برای این منظور طراحی شده و منظره ای زیبایی در هنگام غروب خورشید را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، پروژه مهرخانه در بخش خارج از مسابقه نهمین جایزه معماری داخلی ایران به عنوان اثر اجرا شده از سوی معماران ایرانی در خارج از کشور مورد تشویق ویژه قرار گرفته است.

نیما کیوانی و سینا کیوانی پیش از این نیز با طراحی و اجرای پروژه معماری "ارسی خانه" در تهران توانسته بودند جایزه "آ دیزاین (A’ Design Award)" به عنوان بزرگترین و مطرح‌ترین جایزه بین‌المللی طراحی دنیا را از ایتالیا به خود اختصاص دهند.

چهار تصویر بالا برگرفته از خبرگزاری مهر هستند.
فرستاده‌شده توسط آیدا شیرانی
  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  14:56   دوشنبه 12 مهر 1395  
 نظرات