اخبار   
 

 چهل‌ستون، حیاط خلوتى براى مدیران میراث

مهدى جعفرى، دبیر انجمن میراث‌بانان زنده‌رود امروز در یادداشتی در روزنامه‌ی «قانون» نوشته: کاخ چهل‌ستون از بناهای ارزشمند تاریخی اصفهان است که در دوره‌ی شاه‌عباس اول احداث شده و در سال ۲۰۱۱ در یونسکو به ثبت جهانی رسید. حفاظت از کاخ، یکی از اولویت‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور است؛ اما مسئولان به‌جای حفاظت، کلنگ به دست گرفته و با عملکرد نادرست خود موجب تخریب چهل‌ستون شده‌اند ...

چهل‌ستون، حیاط خلوتى براى مدیران میراث

مهدى جعفرى، دبیر انجمن میراث‌بانان زنده‌رود امروز در یادداشتی در روزنامه‌ی «قانون» نوشته: کاخ چهل‌ستون از بناهای ارزشمند تاریخی اصفهان است که در دوره‌ی شاه‌عباس اول احداث شده و در سال ۲۰۱۱ در یونسکو به ثبت جهانی رسید. حفاظت از کاخ، یکی از اولویت‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور است؛ اما مسئولان به‌جای حفاظت، کلنگ به دست گرفته و با عملکرد نادرست خود موجب تخریب چهل‌ستون شده‌اند.

وی افزوده : خرداد۹۶ مراسمى پر سر و صدا به میزبانی شهردارى اصفهان و با صدور مجوز از سوی اداره میراث فرهنگى اصفهان در کاخ چهل‌ستون برگزار شد. کاخ موزه جهانی چهل‌ستون اصفهان به‌علت محدودیت‌های سازه‌اى توان اجرای برنامه‌هایی که درحال حاضر در آن مکان برگزار می‌شود را ندارد.

ساختمان کاخ به‌صورت کوشک بنا شده و در ایوان آن از سازه‌هاى چوبى و به‌ویژه در سقف ایوان از سازه‌هاى سنگین چوبى استفاده شده است که سقف ایوانش ظرافت‌هاى بسیاری در تزیینات چوبى دارد. آیینه‌کارى دیواره‌هاى تالار و ایوان آیینه چهل‌ستون و همچنین فضاى درونى تالار، نقاشى‌ها، تزیینات بسیار زیبا ی روى دیوارهاى گچى، به صداهاى بلند و لرزه‌هاى تشکیل شده از صوت بلند و پیچش صوت در فضاى داخلى تالار و ایوان، حساس و آسیب پذیر است که اجرای چنین مراسمی موجب صدمه و تخریب کاخ می‌شود. این‌گونه مراسم‌ در شرایطى درچهل‌ستون برگزار می‌شود که سازمان میراث فرهنگی براى بازسازى، استحکام‌بخشى سازه‌هاى چوبى، پیشانى ایوان، تزیینات چوبى، پاکسازى و بازسازى تزیینات داخلى بنا صدها میلیون تومان اعتبار اختصاص داده و مرمت بنا درحال اجرا است. سوال اساسی اینجاست که اداره میراث فرهنگی که درحال مرمت بنا است چطور بازهم مجوز اجراى چنین برنامه‌هایى را صادر می‌کند که باعث صدمه به کاخ چهل‌ستون می‌شود. این موضع به‌اندازه‌ای مشهود است که حتى افراد غیرمتخصص هم متوجه این آسیب وارده به بنا می‌شوند پس چگونه کارشناسان آن سازمان خود را به ناآگاهى محض زده‌اند و چشم‌های خود را بر چنین تخریب‌هایی می‌بندند.


البته زمانى اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، کاخ چهل‌ستون را به حیاط خلوتى براى دستیابى به سیاست‌هاى سیاسى، جناحى، مدیریتى و چهره‌اى خودشان تبدیل کرده بودند، دیگر از شهرداری اصفهان چه انتظاری می‌رود که چنین مراسم‌های در آنجا برگزار نکند؟ شبیه این مراسم در اسفند سال گذشته با عنوان جشنواره جاده ابریشم با همکارى کشور کره ، شهردارى و سازمان میراث فرهنگى اصفهان و در ایام نوروز برگزار و در شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. حال پرسش این است آیا در اصفهان مکان دیگری برای اجرای برنامه‌های اینچنینی وجود ندارد؟ چه ضرورتی برای برگزاری جشن ورزش‌هاى زورخانه‌اى توسط شهردارى در کاخ چهل‌ستون وجود دارد؟ فضاهاى باز بسیاری در پارک‌هاى اصفهان همچون صفه، باغ گل‌ها، ناژوان، کنار پل خواجو یا بناهاى تاریخى که شهردارى احداث کرده است همانند میدان امام على وجود دارد که بتوان جشن‌های شهرداری را در آنجا برگزار کرد.

مراحل آماده‌سازی در چهل‌ستون برای اجرای مراسم در عرصه و حریم درجه یک بنا انجام شده است. در این مراسم از سیستم‌هاى صوتى بسیار قوى استفاده شده که منجر به آسیب بنا شده است. درنهایت دکور این مراسم ،تمامی زیبایی معماری این بنا را پوشانده و گردشگرانى که از هزاران کیلومتر دورتر براى دیدن و ثبت تصویر این بناى ارزشمند آمده‌اند با صحنه‌ زشت و زننده تخریب بصرى چهل‌ستون مواجه شده‌اند. روی سخنم با شهرداری اصفهان است. نهادی که خود را چهره‌اى فرهنگى، تاریخ دوست و دوستدار طبیعت معرفى می‌نماید چگونه است که درعمل، بناهای تاریخی و درنهایت بافت تاریخی شهر را تخریب می‌کند؟

  منبع : روزنامه‌ی قانون
  06:27   سه شنبه 23 خرداد 1396  
 نظرات