اخبار   
 

 احداث پل طبقاتی در جنوب قزوین،‌ حریم آثار تاریخی را تهدید می‌کند!

کلنگ پل طبقاتی در کمربندی جنوب قزوین درحالی چندی پیش به زمین خورد که این پروژه در حریم دو بنای تاریخی «میمون‌ قلعه» و «امامزاده حسین» صورت گرفته است...

احداث پل طبقاتی در جنوب قزوین،‌ حریم آثار تاریخی را تهدید می‌کند!

کلنگ پل طبقاتی در کمربندی جنوب قزوین درحالی چندی پیش به زمین خورد که این پروژه در حریم دو بنای تاریخی «میمون‌ قلعه» و «امامزاده حسین» صورت گرفته است. رییس اداره میراث‌فرهنگی قزوین با اعتراض به این اقدام شهرداری می‌گوید، کلنگ‌زنی این پروژه بدون استعلام از میراث‌فرهنگی بوده و حریم دو بنای ارزشمند تاریخی و باغستان قزوین را تهدید می‌کند.

تکلیف پروژه‌ احداث بلوار شهید انصاری شرقی قزوین همچنان در ابهام قرار دارد که کلنگ شهرداری قزوین در یک اقدام ناگهانی و بدون استعلام از میراث‌فرهنگی، بر سر دو بنای تاریخی، میمون قلعه و امامزاده حسین فرود می‌آید. پروژه پل طبقاتی کمربند جنوبی قزوین درحالی در حریم دو بنای تاریخی میمون قلعه و امامزاده حسین کلنگ می‌خورد که این پل از جنوب این دو بنا و شمال گورستان کهن قزوین که متصل به باغستان جنوب شهر است می‌‌گذرد.

به‌گزارش CHN، میمون قلعه قزوین که مربوط به دوره آل بویه است در شرق مقبره امامزاده حسین واقع شده است. این اثر تاریخی آذرماه 75 با شماره ثبت 1778 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با این حال رییس اداره میراث‌فرهنگی قزوین از میمون قلعه و امامزاده حسین به‌عنوان آثاری یاد می‌کند که حریم آن توسط پروژه‌های شهرداری قزوین مورد تهدید است.

«محمدعلی حضرتی‌ها»، رییس اداره میراث‌فرهنگی قزوین با بیان این مطلب به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «شهرداری قزوین در یک اقدام عجیب و بدون هیچگونه هماهنگی و استعلام از میراث‌فرهنگی درحالی پروژه پل طبقاتی کمربندی جنوب قزوین را کلنگ‌ زد که این پل دقیقا از مقابل و حریم بنای میمون قلعه و امامزاده حسین عبور می‌کند.»

آنطور که رییس اداره میراث‌فرهنگی قزوین می‌گوید، این پروژه از جنوب دو بنای امامزاده حسین و قلعه میمون و از شمال گورستان کهن قزوین که متصل به باغستان جنوب شهر است، می‌گذرد.

او تاکید کرد: «باغستان‌ها در شهر همیشه کارکرد دفاعی داشته‌اند به‌گونه‌ای که شهر با وجود باغستان نیاز به حصار و بارویی نداشته است. چنانچه باغستان‌ها نه‌تنها در برابر تهاجمات نقش پدافند فیزیکی داشته‌اند که در حوادث طبیعی مثل سیل و بادهای گرم کویری که اتفاقا در دشت قزوین خیلی رخ می‌دهد بسیار تاثیر گذار بوده‌اند.»

او گفت: «اجرای پروژه پل طبقاتی در حریم دو بنای بسیار مهم میمون قلعه و امامزاده حسین و همینطور گورستان کهن شهر، مداخله‌ای است که بدون در نظر گرفتن ملاحظات میراث‌فرهنگی در داخل بافت تاریخی قزوین انجام می‌گیرد.»

آنطور که حضرتی‌ها می‌گوید، هرچند که این پروژه در مرحله کلنگ‌زنی است اما میراث‌فرهنگی قزوین مخالفت و اعتراض خود را اعلام کرده است.

  منبع : میراث فرهنگی
  11:26   چهارشنبه 26 آذر 1393  
 نظرات