اخبار   
 

 تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی، در دست بررسی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماریِ ایران ضمن اعلام واکاوی بایدها و نبایدهای تشکیل نظام معماری در دوازدهمین نشستِ کمیته‌ی اعتلای معماری، از بررسی شکل‌گیری اتحادیه‌ی معماری در نشست‌های آینده‌ی کمیته‌ی اعتلا خبر داد و گفت: در جلسه‌ی سیزدهم کمیته‌ی اعتلای معماری روی پیشنهاد تشکیل نظام معماری که در دستور کار و بررسی دولت است، تمرکز خواهیم کرد ...

تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی، در دست بررسی
■ واکاوی بایدها و نبایدهای تشکیل نظام معماری
■ مطرح شدن پیشنهاد تشکیل اتحادیه‌ی معماری


دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماریِ ایران ضمن اعلام واکاوی بایدها و نبایدهای تشکیل نظام معماری در دوازدهمین نشستِ کمیته‌ی اعتلای معماری، از بررسی شکل‌گیری اتحادیه‌ی معماری در نشست‌های آینده‌ی کمیته‌ی اعتلا خبر داد و گفت: در جلسه‌ی سیزدهم کمیته‌ی اعتلای معماری روی پیشنهاد تشکیل نظام معماری که در دستور کار و بررسی دولت است، تمرکز خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دوازدهمین جلسه کمیته اعتلای معماری با حضور محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و جمعی از صاحبنظران عرصه معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با موضوعِ بررسی تشکیل نظام معماری برگزار شد.

در همین زمینه محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در جمع‌بندی نشست فوق و خروجی‌های آن نشست، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در اعتلای معماری هم به عنوان پیشنهاد اعضا مطرح شد و هم در دستورالعمل تشکیل کمیته مطرح بود، نهادسازی در عرصه معماری بود که موضوع گفتگوی دوازدهمین جلسه کمیته اعتلای معماری بود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که متاسفانه جامعه معماری از فقدان یک نهاد دربرگیرنده همه اعضای معمار، رنج می‌برد، افزود: پیشنهادهایی در این عرصه مطرح شده؛ از تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی تا تشکیل یک صنف و یا جامعه معماری که همه آنها در جلسه دوازدهم به بحث و بررسی گذاشته شد. تجربه‌هایی نیز در این عرصه اتفاق افتاده بود همچون جامعه مهندسان معمار ایران که حدود ۱۲ سال پیش شکل گرفت اما متاسفانه با مشکلات حقوقی نتوانست ادامه فعالیت بدهد و این موضوع از دیگر محورهای گفتگوی نشست با معماران بود.

ایزدی با یادآوری اینکه در جلسه همه گزینه‌ها به طور مشروح مورد بحث قرار گرفت، گفت: حتی پیشنهاد تشکیل یک اتحادیه معماری که بتواند خود را به اتحادیه معماران دنیا ملحق کند در جلسه طرح موضوع شد.

وی در جمع بندی مباحث دوازدهمین جلسه کمیته اعتلای معماری، خاطرنشان کرد: قرار بر این شد تا ما به تفکیک در وهله نخست، راجع به پیشنهادی که آقای مظاهریان به کمک آقای عرفانیان‌جم در قالب نظام‌نامه جدید پیشنهاد دادند برای تشکیل نظام معماری در جلسه آتی بحث کنیم و اگر این پیشنهاد را به عنوان گام اول در ایجاد یک نهاد تخصصی در حوزه معماری بپذیریم آن را نهایی کنیم.

به گفته وی، در گام بعدی پیشنهادهای ارایه شده مبنی بر شکل گیری اتحادیه معماری که همه‌شمول خواهد بود در دستور کار قرار می‌‌گیرد. وی افزود: بنابراین جلسه آتی را متمرکز می‌کنیم روی پیشنهاد نخست در قالب نظام معماری که در دستور کار و بررسی دولت است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  08:45   یکشنبه 16 دی 1397  
 نظرات