اخبار   
 

 پیکر مهندس پرویز مؤیدعهد بدرقه شد

پیکر زنده‌یاد مهندس پرویز مؤیدعهد، طراح مصلای امام خمینی تشییع و در صحن دارالرحمه‌ی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد ...

پیکر مهندس پرویز مؤیدعهد بدرقه شد

پیکر زنده‌یاد مهندس پرویز مؤیدعهد، طراح مصلای امام خمینی تشییع و در صحن دارالرحمه‌ی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

دکتر مؤیدعهد، اول اسفند سال 1308 در تهران متولد شد. او از کودکی استعداد و مهارت خاصی در نقاشی و طراحی داشت. تحصیلات عالیه را در فرانسه و در رشته معماری و شهرسازی گذراند. در سال 1336 با مدرک دکتری از دانشگاه سوربن پاریس به زادگاهش بازگشت و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد. همان زمانی‌ که در دانشگاه‌های مختلف تهران تدریس می‌کرد، در دنیای معماری شناخته‌شده و سرشناس بود. از دانشکده سلطنتی انگلستان، به او نشان درجه‌ اول معماری داده بودند.

او صاحب مدال لورآی از دانشگاه بوزار فرانسه بود که در آن زمان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مدال معماری جهان به‌شمار می‌رفت. در ایتالیا و فرانسه، صاحبان بزرگ‌ترین و کهن‌ترین تمدن معماری جهان در عهد روم باستان، مدرسه و کلیسا و شهرک‌هایی است که به طراحی این معمار چیره‌دست ساخته شده‌اند؛ اما او خود را متعلق به ایران می‌دانست و آرزو داشت در ایران اثری ماندگار و تاریخی از خود به‌جای بگذارد.

این چهره‌ی ماندگار حوزه‌ی معماری، طرح اولیه‌ی خود را برای مصلای تهران در سال 1365 ارائه داد که مورد تأیید واقع شد و تا سال 1372 بی هیچ چشم‌داشتی، هفت سال عمرش را برای تکمیل جزییات طرح مصروف داشت. نتیجه زحمات او، طرحی بود که تقریبا تمام خطوط ناظم معماری اسلامی و ایرانی در آن رعایت شده بود، باشکوه، زیبا و بدیع و آنچه را نظام از این اثر توقع داشت برآورده کرد.

در سال 1380 به پاس زحمات و تلاش خالصانه دکتر مؤیدعهد، نشان چهره‌های ماندگار از طرف رییس‌جمهوری اسلامی ایران به او اهدا شد.

  منبع : وبگاه همشهری‌آنلاین
  12:15   دوشنبه 12 بهمن 1394  
 نظرات    
 
علی حسن رمضانی 20:02 دوشنبه 12 بهمن 1394
0
 علی حسن رمضانی
روحش شاد.