اخبار   
 

 یک بنای مدرنیستی دیگر در معرض تخریب قرار گرفت

با اطلاع‌رسانی یکی از معمارانِ حاضر در محل در مورد تخریب موزه‌ی دفینه (متعلق به بنیاد مستضعفان)، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تهران و مأموران شهرداری راهی مکان وقوع این حادثه شدند ...

یک بنای مدرنیستی دیگر در معرض تخریب قرار گرفت

با اطلاع‌رسانی یکی از معمارانِ حاضر در محل در مورد تخریب موزه‌ی دفینه (متعلق به بنیاد مستضعفان)، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تهران و مأموران شهرداری راهی مکان وقوع این حادثه شدند.

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۹۶ حوالی ساعت ۲ بعدازظهر، بعد از اطلاع‌رسانی پیگیری‌های شیوا آراسته یکی از معماران و استادان دانشگاه حاضر در محل و برخی از اصحاب رسانه در مورد تخریب بخشی از موزه دفینه، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تهران راهی محل شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، ضمن ابراز مخالفت با این اقدام غیرمسئولانه، خواستار توقف فوری این عملیات شد و یگان حفاظت به حالت آماده‌باش راهی محل شدند. ضمن اینکه با پیگیری و درخواست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، مأموران شهرداری نیز در محل موزه دفینه واقع در میرداماد حضور یافتند.

رجبعلی خسروآبادی همچنین از ارسال پرونده ثبت اضطراری این بنا در فهرست آثار ملی به دفتر معاونت میراث‌فرهنگی کشور تا فردا صبح خبر داد.


کمال کمونه، که از شاگردان برجسته فرانک لوید رایت معمار معروف آمریکایی است، این بنا را به‌سفارش یک مالک خصوصی و به‌منظور استفاده از آن به‌عنوان سوپرمارکتی بزرگ طراحی می‌کند، اما هنوز این مرکز افتتاح‌نشده انقلاب‌اسلامی رخ می‌دهد و بنیاد مستضعفان این ملک را مصادره می‌‌کند.

معماران و کارشناسان درباره بنای موزه دفینه می‌گویند که این بنا به‌دلیل طرح خاص و اجرای بتن یک‌تکه‌اش اثری ارزشمند است و باید در فهرست آثار ملی ایران جای بگیرد.

کمال کمونه متولد ۱۳۱۲ در تهران است. او تحصیلات تکمیلی خود را در رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند. در همان زمان تحصیل بود که با مهندس نظام عامری از معماران برجسته ایران و شاگرد "فرانک لوید رایت" آشنا شد. شیفتگی کمونه به مکتب رایت شرایط همکاری او با نظام عامری را در سال ۱۳۴۲ فراهم کرد و با تأسیس گروه مهندسان مشاور نظام عامری‌ـ کمونه ‌ـ خسروی رسماً فعالیت آنها در زمینه معماری بناهای شهری فراهم شد.

حاصل تلاش این گروه تا قبل از انقلاب، مشاوره، طراحی و اجرای بیش از ۹۰ طرح بهداشتی و بیمارستانی، تجاری، مسکونی، خدماتی و... بود.

در سال ۱۳۶۹ کمونه، گروه معماری خود را تأسیس و فعالیتش را آغاز کرد. او در مدت اقامت ۱۲ ساله‌اش خارج از ایران طرح‌های متعددی اجرا کرد. از ویژگی‌های معماری این گروه توجه خاص‌شان به نور، آب، گیاه، مصالح طبیعی و بومی در قالب فرم‌های ارگانیک است، چیزی که خلأ آن در زندگی شهری مردم تهران به چشم می‌خورد.

گزارش‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و روزنامه‌ی «شهروند» از این رویداد،
در بخش «گزارش‌ها»ی iiiwe (این‌جا) در دسترس است.


  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  19:45   شنبه 16 اردیبهشت 1396  
 نظرات