اخبار   
 

 جشن جهانی صدسالگی باهاوس برگزار می‌شود

با نزدیک شدن به گذشت یک سده از فعالیت مکتب باهاوس، برنامه‌های متعددی در سراسر جهان میزبان جشن بین‌المللی صدسالگی این مکتب هنری می‌شوند ...

جشن جهانی صدسالگی باهاوس برگزار می‌شود

با نزدیک شدن به گذشت یک سده از فعالیت مکتب باهاوس، برنامه‌های متعددی در سراسر جهان میزبان جشن بین‌المللی صدسالگی این مکتب هنری می‌شوند.

آلمانی‌ها طی یک برنامه‌ریزی گسترده در همکاری با مراکز هنری از سراسر جهان، صد سالگی باهاوس را جشن می‌گیرند. پس از یک قرن تاثیرگذاری، این مکتب هنری پرنفوذ به عنوان شاخص‌ترین نمود اشاعه فرهنگ از این سرزمین شناخته می‌شود؛ مکتب که تا امروز همچنان تاثیرگذاری‌اش را حفظ کرده است.

بزرگداشت مکتب باهاوس با شعار " نگاه دوباره به جهان" ویژه برنامه‌های متعددی را در همکاری با مراکز هنری در سراسر جهان تدارک دیده است. این برنامه‌ها از ماه‌های آینده آغاز و تا سال ۲۰۱۹ یعنی صد سالگی باهاوس ادامه خواهند داشت. کشف روایت‌های تاریخی از تاثیرگذاری این مکتب هنری در این رویداد مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ مکتبی که طی حضورش امکان آزمایش‌ها، تحقیقات و تولیدات یگانه و منحصر بفردی را برای جهان هنر به ارمغان آورده و انقلابی در هنر، صنعت، زندگی روزمره و زیست اجتماعی را شکل داده است. در این بازیابی دست‌آوردهای باهاوس، درک مدرنیسم کلاسیک و تاثیراتی که تا جهان معاصر ادامه یافته مرور خواهد شد.

تور بین المللی با عنوان "مهاجران باوهاوس" از سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. این پروژه نفوذ بین المللی و پذیرش این مکتب در اقصی نقاط جهان، همچنین ارتباطات جهانی آن با دیگر اشکال مدرنیسم را بررسی می‌کند. ارتباط بین باهاوس و مدارس هنری در هند و ژاپن بخشی از این پروژه نمایشگاهی است که یافتن پاسخی برای این پرسش را دنبال می‌کند که مطالعات باهاوس در مورد تکنیک‌های بومی در تجربیات زیبایی شناسی چگونه پیش رفته است. اینکه ایده‌های باهاوس در زمینه فرهنگ‌های دیگر چگونه تفسیر شد و توسعه یافت. و این پرسش که آیا فرهنگ نسل‌های نوآمده در تاریخ معاصر از پانکیسم تا تکنو تا چه اندازه بر میراث تجربی این مکتب در ارتباط است؟ مجموعه ای از نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، سمپوزیوم‌ها، نمایش فیلم و آثار هنری جدید در این بخش با همکاری باهاوس وایمار، شبکه جهانی مؤسسات گوته، همچنین نهادهای فرهنگی و هنری محلی اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا صورت برگزار خواهند شد. همچنین نمایشگاه‌هایی در دانشگاه‌های مسکو، کیوتو، سائوپائولو و نیویورک همزمان با برنامه‌های سخنرانی و نمایشگاهی جامع در برلین در این بخش ارائه خواهند شد.این بخش از بزرگداشت میراث باهاوس با یک مجله آنلاین و کاتالوگ همراه خواهد بود.

مراکز باهاوس در برلین، وایمار و دسائو با تمرکز بر گفتگوی هنر مدرن و معاصر نمایشگاه‌های دیگر را در این رویداد میزبانی خواهند کرد. در یکی از این نمایشگاه‌ها موقعیت‌های معاصر که مفهوم سازی در هنر را به عنوان کارکرد اصلی طراحی در جهان امروز پیش می‌برند ودر گفتگو با هنر مدرن ارائه خواهد شد. نمایشگاه دیگر در این بخش به بازخوانی دست آوردهای کارگاه‌های گرهارد مارکس در باهاوس اختصاص دارد. گرهارد مارکس هنرمند مجسمه ساز نه تنها یکی از اولین مدرسان باهاوس ، بلکه یکی از معدود هنرمندانی بود که ایده اصلی بازسازی هنر از طریق صنایع دستی را حمایت کرد و در انتقال مفاهیم هنری این مکتب به مدارس و جوامع هنری فراتر از مرزهای اروپا کوشید.

و بالاخره از میان برنامه اصلی بزرگداشت میراث باهاوس باید به تور بزرگ " ۱۰۰ سال مدرنیسم" اشاره کرد. گراند تور مدرنیسم یک مسیر ویژه طراحی شده است که بازدیدکنندگان را از مدرنیسم آلمانی گذر می‌دهد. تمرکز بخشی از این تور به آثار معماری منعطف است و طی آن حدود یکصد سایت فرهنگی متشکل از آیکون‌های شاخص هنری و آثار برجسته معماری بر اساس ارتباط تاریخی‌شان در معرض بازدید قرار می‌گیرند.

  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  19:11   سه شنبه 3 مرداد 1396  
 نظرات