اخبار   
 

 «بازگشایی‌ها باید هوشمندتر از محدودیت‌ها اجرا شود»

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ثابت شدن شیب کاهشی بیماری در استان، گفت: اگر بازگشایی هوشمندانه نداشته باشیم، ممکن است تجربه‌ی اردیبهشت‌ماه تکرار شود، پس همان‌طور که محدودیت‌های دقیق و هوشمند اجرا و نتایج مؤثر آن آشکار شد، بازگشایی‌ها نیز باید هوشمند و حتی هوشمندتر از محدودیت‌ها اجرا شوند و مرحله‌ای باشند ...

«بازگشایی‌ها باید هوشمندتر از محدودیت‌ها اجرا شود»
هشدار و نگرانی جدی از افزایش روند بیماری در بهمن‌ماه
رعایت ۹۰درصدیِ پروتکل‌های بهداشتی در جامعه


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ثابت شدن شیب کاهشی بیماری در استان، گفت: اگر بازگشایی هوشمندانه نداشته باشیم، ممکن است تجربه‌ی اردیبهشت‌ماه تکرار شود، پس همان‌طور که محدودیت‌های دقیق و هوشمند اجرا و نتایج مؤثر آن آشکار شد، بازگشایی‌ها نیز باید هوشمند و حتی هوشمندتر از محدودیت‌ها اجرا شود و مرحله‌ای باشد. آرش نجیمی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون آخرین وضعیتِ همه‌گیری کرونا در حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: از آغاز آذرماه امسال شیوع بیماری کووید ـ ۱۹ در استان روند کاهشی شتابنده‌ای را آغاز کرد، به گونه‌ای که نخست در شیوع بیماری و سپس بستری شدنِ بیماران در بیمارستان‌ها، شاهد روند کاهشی شایان‌توجهی بودیم.

شیب کاهشی بیماری ملایم شده است

وی با بیان اینکه از اواخر آذرماه شاهد روند کاهشی در موارد حاد بیماری بودیم، افزود: در دی ماه کاهش موارد فوت بیماران کووید۱۹ را در استان داشتیم و به مرور شیب کاهشی بیماری ملایم شد، به طوری که هم اکنون تقریبا با اعداد ثابتی مواجه هستیم. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هم اکنون تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ و بستری در استان تقریبا ثابت شده است، گفت: تحلیلی که وجود دارد این است که موارد ابتلای حاد و فوت بیماران نیز به همین حالت ثابت برسد. وی با مقایسه وضعیت کنونی همه گیری کرونا در استان اصفهان نسبت به آبان ماه، تصریح کرد: آمارهای فعلی نسبت به آبان ماه اختلاف فاحشی دارد و همین موضوع باعث شده سیستم بهداشتی و درمانی فرصتی برای استراحت پیدا کند و آرایش بیمارستان ها در ارائه خدمات تغییر کند، اما در عین حال می تواند هشداری باشد که این ثبات، زنگ خطری برای افزایش موارد ابتلا به بیماری در بهمن ماه باشد.

هشدار و نگرانی جدی از افزایش روند بیماری در بهمن‌ماه

نجیمی با اشاره به این هشدار و نگرانی جدی از افزایش روند بیماری در بهمن ماه، توضیح داد: باتوجه به اینکه هم اکنون تعداد موارد ابتلا و بستری بیماران کووید در استان ثابت شده، این نگرانی وجود دارد که در بهمن ماه بار دیگر روند بیماری افزایش یابد، اما امیدواریم دوباره روند کاهشی را ادامه دهیم و تا خاموشی همه گیری پیش برویم. وی با بیان اینکه آمارهای روزانه از موارد ابتلا و بستری و مرگ و میر، ثابت شدن روند بیماری را نشان می دهد، گفت: با این وجود، این روند ثابت می تواند بعدا به سمت روند افزایشی و یا ادامه روند کاهشی پیش برود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه تقریبا هر روز حدود ۱۰ مورد فوت بیماران قطعی و مشکوک مبتلا به کووید۱۹ را در استان داریم که نصف این تعداد، موارد مثبت قطعی است.

مراقب تکرار تجربه‌ی اردیبهشت‌ماه باشیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در مورد برداشته شدن تدریجی محدودیت های کرونایی، گفت: با اجرای محدودیت سازی هوشمند در کشور نتایج قابل توجهی دیدیم، درحالی که اگر بازگشایی هوشمند نداشته باشیم، ممکن است تجربه اردیبهشت ماه تکرار شود، پس همانطور که محدودیت های دقیق و هوشمند اجرا شد، بازگشایی ها نیز باید هوشمند و حتی هوشمندتر از محدودیت ها اجرا شود و مرحله ای باشد. نجیمی با یادآوری اینکه در حال نزدیک شدن به سالگرد شروع همه گیری کرونا هستیم، گفت: سیستم بهداشتی و درمانی ما یک سال در حال مقابله با این همه گیری است، درحالی که اگر با بازگشایی ها شاهد پیک دوباره بیماری باشیم، اجرای دوباره محدودیت ها و مقابله با بیماری بسیار مشکل تر خواهد بود. وی همچنین به وضعیت بیمارستان های اصفهان اشاره کرد و گفت: پذیرش بیماران کووید در بیمارستان الزهرا(س) در اوج بیماری به ۶۰۰ بیمار رسید، درحالی که هم اکنون حدود ۲۲ بیمار در این بیمارستان بستری هستند و امیدواریم این بیمارستان بتواند خدمات تخصصی را با شدت و قوت انجام دهد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
خالی بودن دوسوم تخت‌های تنها بیمارستان مرجع کرونا در اصفهان

وی، بیمارستان عیسی بن مریم را بیمارستان مرجع کرونا در شهرستان اصفهان اعلام کرد و افزود: بیمارستان عیسی بن مریم با ۱۰۰ تخت بستری، درحال حاضر ۳۱ بیمار کووید بستری دارد که نشان می دهد در بخش دولتی مشکلی از نظر ظرفیت برای پذیرش بیماران وجود ندارد، درحالی که زمانی ظرفیت تمام بیمارستان های دولتی تکمیل شده بود.

رعایت ۹۰درصدیِ پروتکل‌های بهداشتی در جامعه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص پایبندی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی نیز گفت: درحالی که آبان ماه حدود ۵۰ درصد رعایت پروتکل ها را داشتیم، رعایت پروتکل های بهداشتی از آذرماه روند خوبی داشت و حتی در هفته گذشته به نزدیک ۹۰ درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه رسیدیم، اگرچه به نظر می رسد در حال حاضر از میزان پایبندی مردم به ویژه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کاسته شده است.

۹ شهرستان استان در وضعیت آبی و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد

نجیمی همچنین به رنگ بندی شهرستان های استان و اضافه شدن رنگ آبی اشاره کرد و توضیح داد: رنگ آبی به معنای وضعیت کم خطر است، درحالی که هنوز خطر به طور کامل برطرف نشده و به وضعیت سفید نرسیده ایم. هم اکنون ۹ شهرستان استان شامل شهرستان های برخوار، بوئین میاندشت، تیران و کرون، خور و بیابانک، شاهین شهر، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف آباد آبی و بقیه شهرستان های استان زرد هستند، درحالیکه اواخر آبان ماه تمام شهرستان های استان قرمز و نارنجی بودند و تعداد شهرستان های قرمز خیلی بیشتر بود، اما در مدت یک ماه و نیم، تغییر اساسی در وضعیت استان شاهد بودیم. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رعایت پروتکل های بهداشتی را تجربه بیماری کووید۱۹ دانست که باعث شده امسال بیماری آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی کمتری داشته باشیم، تاجایی که مشخص شد رعایت پروتکل های بهداشتی ساده که سال ها گفته می شد تا چه اندازه می توانند در انتقال ویروس های تنفسی مثل آنفلوآنزا و کرونا موثر باشند.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:35   چهارشنبه 24 دی 1399  
 نظرات