اخبار   
 

 آیین گشایش جام جهانی ۲۰۲۲ : نمایشی از بادیه‌نشینی مدرن

انتظار ۱۲ساله‌ی قطری‌ها برای میزبانی مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان، امروز به پایان می‌رسد. ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آیین گشایش (افتتاحیه) جام جهانی ۲۰۲۲ رسماً آغاز می‌شود تا دنیا شاهد برگزاری دومین جام جهانی آسیا و نخستین جام جهانی خاورمیانه باشد؛ رقابتی که برای نخستین بار در تاریخ در زمستان برگزار می‌شود و مشروعیت و نقض حقوق‌ بشری که در این سال‌ها بابت آن اتفاق افتاده، هنوز محل بحث و جدل است و قوانین محدودکننده‌اش هم صدای تماشاگران را درآورده است ...

آیین گشایش جام جهانی ۲۰۲۲ : نمایشی از بادیه‌نشینی مدرن

انتظار ۱۲ساله‌ی قطری‌ها برای میزبانی مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان، امروز به پایان می‌رسد. ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آیین گشایش (افتتاحیه) جام جهانی ۲۰۲۲ رسماً آغاز می‌شود تا دنیا شاهد برگزاری دومین جام جهانی آسیا و نخستین جام جهانی خاورمیانه باشد؛ رقابتی که برای نخستین بار در تاریخ در زمستان برگزار می‌شود و مشروعیت و نقض حقوق‌ بشری که در این سال‌ها بابت آن اتفاق افتاده، هنوز محل بحث و جدل است و قوانین محدودکننده‌اش هم صدای تماشاگران را درآورده است. اما چه اتفاقاتی قرار است در این مراسم رخ دهد؟

ورزشگاه بادیه‌نشین‌ها

مراسم افتتاحیه و دیدار نخست جام‌جهانی قطر قرار است در ورزشگاه ۶۰ هزار نفری آل‌بیت در ۴۰ کیلومتری شمال دوحه برگزار شود. استادیومی که دورترین ورزشگاه به پایتخت قطر است و در نوامبر سال گذشته افتتاح شد. در طراحی ورزشگاه آل‌بیت از چادر سنتی اعراب به نام بیت‌الشعر استفاده شده که الهام گرفته از چادرهایی است که اعراب بادیه‌نشین از آن استفاده می‌کردند. البته تکنولوژی فوق مدرن این ورزشگاه با تهویه بی‌نظیر هوا و سقفی که قابلیت جمع شدن دارد، کمتر شباهتی به دوران بادیه‌نشینی دارد! این ورزشگاه قرار است علاوه بر افتتاحیه، میزبان ۵ بازی دیگر از مرحله گروهی، یک بازی از مرحله یک شانزدهم و یک بازی از نیمه نهایی هم باشد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
مراسم نامشخص

قطع به یقین قطری‌ها برنامه ویژه‌ای برای مراسم افتتاحیه دارند. آنها ۲۲۰ میلیارد دلار برای برگزاری این جام هزینه کرده‌اند و قطعا قصد دارند تا در تاریخ ماندگار شوند. هرچند هنوز از جزئیات مراسم امروز خبر خاصی در دست نیست. به جز اینکه جونگ کوک، خواننده گروه کره‌ای بی‌تی‌اس موسیقی مخصوص این دوره از رقابت‌ها را اجرا خواهد کرد. در جام‌جهانی قبل مراسم افتتاحیه با حضور رونالدو نازاریو، ولادیمیر پوتین و جیانی اینفانتینو آغاز شد و رابی ویلیامز خواننده مشهور انگلیسی هم با حضور در استیج یک اجرای هیجان‌انگیز داشت. حال باید دید گروه بی‌تی‌اس که محبوبیت عجیبی میان نوجوانان جهان دارد، ‌برای ماندگار شدن موزیک مخصوص جام‌جهانی ۲۰۲۲ چه سورپرایزی خواهد داشت. شاید قطری‌ها هم مثل آفریقایی‌ها که در جام جهانی ۲۰۱۰ از رقص محلی و سوسک بزرگی که جابولانی‌(توپ مخصوص مسابقات) را حمل می‌کرد، الهام گرفته باشند و المانی از تاریخ خودشان را در مراسم به نمایش بگذارند.

پایبندی به سنت میزبانی

درحالی که از مدت‌ها قبل عنوان شده بود که قطر برخلاف میزبانان ۴ دوره اخیر جام جهانی دیدار افتتاحیه را برگزار نمی‌‌کند، نظر فدراسیون فوتبال این کشور تغییر کرد و برگزاری جام‌جهانی به یک روز زودتر موکول شد تا این سنت آغاز جام توسط میزبان که از سال ۲۰۰۶ باب شده، کماکان پابرجا بماند. البته این را هم نباید فراموش کرد قطر نخستین میزبان تاریخ این مسابقات است که پیش از این سابقه حضور در جام جهانی را نداشته و قطعا این موضوع فشار زیادی را بر تیم فلیکس سانچز ایجاد می‌کند. یک ساعت پس از آغاز مراسم، قطر و اکوادور نخستین دیدار جام‌جهانی ۲۰۲۲ را برگزار می‌کنند. دیداری که با توجه به شرایط خاص آن بنگاه‌های شرط‌بندی قدرت تقریبا برابری را برای دو تیم پیش‌بینی کرده‌اند. درحال حاضر احتمال برد قطر ۳۰ درصد، برد اکوادور ۳۹ درصد و مساوی هم ۳۱ درصد پیش‌بینی می‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده رقابت نزدیک دو تیم است. البته ۴ سال قبل و در ورزشگاه جاسم بن حمد، دو تیم در رقابتی دوستانه به مصاف یکدیگر رفتند که قطری‌ها با نتیجه ۴‌بر‌۳ پیروز شدند. اکنون اکوادور که پس از یک دوره غیبت برای چهارمین بار به جام جهانی صعود کرده، قصد دارد بهترین نتیجه تاریخش که صعود از مرحله گروهی در سال ۲۰۰۶ بود را تکرار کند. آنها آن سال هم با میزبان یعنی آلمان همگروه بودند و با وجود شکست برابر میزبان، به دور حذفی رسیدند که البته از پس انگلیس برنیامدند.


  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:18   یکشنبه 29 آبان 1401  
 نظرات