اخبار   
 

 چهره‌ی ماندگار مهندسی ساختمان : مهندسان در جایگاه واقعی خود نیستند

پروفسور محمود گلابچی، چهره‌ی ماندگار ایران در حوزه‌ی معماری و مهندسی راه و ساختمان، با بیان این که اکنون مهندسان در جایگاه واقعی خود نیستند، گفت: متأسفانه ساخت‌وساز کشور در اختیار مهندسان نیست و از آن رو که ساختمان در ایران یک کالای سودآور شمرده می‌شود، افرادی از حوزه‌های گوناگون، در حوزه‌ی معماری و مهندسی و ساختمان ورود کرده‌اند و باعث آشفتگی ساخت‌وسازهای کشور شده‌اند ...

چهره‌ی ماندگار مهندسی ساختمان : مهندسان در جایگاه واقعی خود نیستند

پروفسور محمود گلابچی، چهره‌ی ماندگار ایران در حوزه‌ی معماری و مهندسی راه و ساختمان، با بیان این که اکنون مهندسان در جایگاه واقعی خود نیستند، گفت: متأسفانه ساخت‌وساز کشور در اختیار مهندسان نیست و از آن رو که ساختمان در ایران یک کالای سودآور شمرده می‌شود، افرادی از حوزه‌های گوناگون، در حوزه‌ی معماری و مهندسی و ساختمان ورود کرده‌اند و باعث آشفتگی ساخت‌وسازهای کشور شده‌اند.

پروفسور گلابچی در گفت‌وگو با «صما» اظهار داشت: ساخت مسکن و ساختمان امری است که باید به دست اهل آن صورت گیرد چراکه ساخت‌وساز غیراصولی به دست افراد فاقد صلاحیت بازی باجان و مال بهره‌برداران از این محصول است.

این استاد برجسته معماری با بیان اینکه ساخت‌وسازهای کشور باید اصولی و برمبنای استاندارهای جهانی و در مسیر کاهش مصرف انرژی باشد،گفت: یکی از فاکتورهای مناسب برای ساخت‌وسازهای کشور توجه به ساختمان‌های سبز و یا ساختمان‌های پایدار است.

استاد صاحب کرسی یونسکو بابیان این‌که اجرای ساختمان سبز گران نیست گفت: برخلاف تصور بسیاری از مردم اجرای اصول انرژی دئر ساختمان ها هزینه بر نیست و نگاه سبز به ساختمان یاساخت ساختمان سبز گزینه ای لوکس یا مقوله‌ای که باعث افزایش قیمت ساختمان‌ها ‌شود، نیست.

وی افزود: بیشترین موردنقد شده در بنای ساختمان‌های پایدار هزینه آن است، فتوولتائیک‌ها لوازم و ابزار جدید و تکنولوژی‌های مدرن هزینه بیشتری در بردارند. اما باید گفت بازده نهایی اجرای ساختمان‌های پایدار چند برابر کل عمر ساختمان است. مشکل اصلی دراین‌باره ضعف بین اطلاع درباره هزینه‌های پیش رو در مقابل هزینه چرخه زندگی است.

چهره ماندگار ایران در حوزه مهندسی راه و ساختمان تشریح کرد: نگاه سبز به معنی یک نگاه کاملاً اقتصادی به موضوع ساختمان‌سازی است که در گام اول بر پایه استفاده درست از منابع و نیز کاهش بهای تمام‌شده ساختمان است که طبیعتاً کیفیت زندگی و بهره‌برداری از سازه را به نحو مقتضی بالا می‌برد.

example-image

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران رکود می‌توان سازندگان را برای ساخت معماری پایدار ترغیب کرد گفت: اگر سازندگان متوجه کاهش نهایی هزینه‌های حاصله از ساخت‌وساز پایدار شوند در مقابل این مبحث ایستادگی نمی‌کند. بسیاری از مباحث کاهش مصرف انرژی در ساختمان با اجرا و طراحی استاندارد و اصولی قابل‌حل است به‌طور مثال استفاده از پنجره‌های دوجداره در جهت مناسب ساختمان یا استفاده از مصالح عایق می‌تواند علاوه بر حفظ منابع ملی به‌هیچ‌عنوان هزینه دیگری بر ساختمان تحمیل نمی‌کند. با تغییر نگرش مردم و استفاده از طرح‌های فکر شده می‌تواند راهکار مناسبی برای ارزان‌سازی مسکن شود.

این استاد دانشگاه در این مورد تصریح کرد: گذشتگان ما نشان دادن که ساخت‌وساز اصولی و پایدار نیازی به هزینه کذاب ندارد به‌طور مثال استفاده از بادگیر در ساختمان‌های مناطق کویری این امر را به‌وضوح ثابت کرده است.

پروفسور گلابچی در پاسخ به این سؤال که آیا موانعی بزرگی در اجرای معماری پایدار ایران وجود دارد، گفت: متأسفانه هنوز بدفهمی‌ و کج فهمی‌های زیادی در مورد کلمه معماری سبز یا پایدار وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بایدراهنمایی‌های دقیقی برای معماران و طراحان ساختمان وجود داشته باشد تا آن‌ها را در درک این موضوع یاری کند،گفت: اکنون سیستم‌ها و تکنولوژی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد، به‌طوری‌که شاید دیگر نیازی به ایجاد سیستم جدید نباشد، اما افراد اندکی وجود دارند که دارای علم چگونگی استفاده از این تکنیک‌ها باشند.

پروفسور گلابچی تاکید کرد: باید در مدارس و دانشگاه‌ها در مورد معماری پایدار صحبت شود تا اطلاعات و چگونگی استفاده از این تکنیک‌ها در اختیار دانشجویان قرار داده شود تا در آینده معماری دارای کیفیت بالا داشته باشیم. آنچه پیرامون طراحی پایدار گفته شد نشان‌دهنده نویی نگرش به معماری است.

به اعتقاد وی اگر سازمان نظام‌مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های قانون‌گذار و نظارت‌کننده زمینه‌هایی را ایجاد کنند که مهندسان در جایگاه خود قرار گیرند.

چهره ماندگار ایران در حوزه مهندسی راه و ساختمان افزود: متأسفانه فضاهای مسکونی و سایر ساختمان‌های ما از مطلوبیت کافی برخوردار نیست و فاصله گرفتن از معماری مطلوب، موجب هرج‌ومرج و ازهم‌گسیختگی معماری کشور شده است.

پروفسور گلابچی در خاتمه گفت: ساخت وساز ارزان، با صرفه اقتصادی و پایدار راه نجات خانه دار کردن مردم و به نوعی حق مسلم آن‌ها محسوب می‌شود، نباید مردم فکر کنند چون پول اندکی برای خرید خانه دارند باید حاشیه نشین یا در بدترین خانه‌ها ساکن شوند. مهندسان می‌توانند با طراحی و اجراهای منسجم می تواند در بهبود وضعیت ساخت وساز های کشور فعال‌تر باشند.

  منبع : وبگاه صما
  12:09   سه شنبه 6 مهر 1395  
 نظرات