اخبار   
 

 طرحی برای ارتقای آموزش مهندسی با همکاری صنعت

معاون آموزشیِ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: «مصیر» (شرکت مپنا ـ خواجه‌نصیر) طرحی برای ارتقای آموزش مهندسی است که دانشگاه و صنعت با یکدیگر در این طرح همکاری خواهند کرد. علی اشرفی‌زاده روز سه‌شنبه در سمپوزیوم نیروگاه ـ دانشگاه که در دانشکده‌ی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همکاری‌های آموزشی و پژوهشی گونه‌گونی را با صنعت کشور در زمینه‌های مختلف آغاز کرده است ...

طرحی برای ارتقای آموزش مهندسی با همکاری صنعت

معاون آموزشیِ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: «مصیر» (شرکت مپنا ـ خواجه‌نصیر) طرحی برای ارتقای آموزش مهندسی است که دانشگاه و صنعت با یکدیگر در این طرح همکاری خواهند کرد. علی اشرفی‌زاده روز سه‌شنبه در سمپوزیوم نیروگاه ـ دانشگاه که در دانشکده‌ی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همکاری‌های آموزشی و پژوهشی گونه‌گونی را با صنعت کشور در زمینه‌های مختلف آغاز کرده است. وی افزود: تمرکز طرح های نوین، همکاری برای گسترش و تبادل دانش و تجربه با مشارکت مستقیم صنایع در برگزاری برنامه های درسی و حضور استادان و دانشجویان در صنعت در قالب برنامه های مهارت محور است که این همکاری ها در پنج حوزه مختلف در حال پیگیری است. اشرفی زاده ادامه داد: سنگ بنای این طرح ها، همکاری‌های آموزشی پژوهشی با همکاری شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا است که با نام طرح "مصیر" از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: هدف از طرح مصیر تعمیق همکاری‌های آموزشی پژوهشی میان صنعت و دانشگاه در حوزه انرژی الکتریکی و مهندسی نیروگاه است که به کارگیری تجربیات ارزنده و فناورانه گروه مپنا و کارشناسان خبره و کارآزموده این گروه به ویژه شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا در برگزاری برنامه های درسی دانشگاه، حضور مستقیم اعضای هیات علمی و دانشجویان در صنعت نیروگاهی کشور با رویکرد تقویت توانمندی‌های مهارتی، تعریف مسائل واقعی صنعت به عنوان مباحث آموزشی و کمک به طرح و رفع چالش‌های صنعت نیروگاهی کشور، از برنامه‌های اجرا شده در این طرح مشترک است. وی افزود: در این راستا تاکنون ۱۰ درس مرتبط با مهندسی نیروگاه با همکاری دانشکده‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع با مشارکت اعضای هیات علمی و کارشناسان گروه مپنا برگزار شده و دانشجویان در قالب برنامه‌ های کارآموزی ویژه و مهارت محور با راهبری کارشناسان صنعت نیروگاهی در این طرح مشارکت کرده‌اند.

اشرفی‌زاده تصریح کرد: هم اکنون دفتر همکاری‌های دانشگاه و گروه مپنا در نیروگاه پرند مستقر است. این نیروگاه که از نیروگاه‌های مدرن و پیشرو در آموزش مهندسی نیروگاه در کشور است، در راهبری طرح مصیر همکاری دارد. همچنین در حال تاسیس آزمایشگاه مدرنی در این نیروگاه هستیم تا دانشجویان بتوانند در بازدید از این نیروگاه از امکانات این آزمایشگاه استفاده کنند.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی محورهای این سمپوزیوم را پایش وضعیت و تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی، سیستم‌های حفاظت و اتوماسیون پست و نیروگاه، مهندسی نیروگاه و چالش زیست محیطی، فناوری توربین‌های گازی نیروگاهی، پایش بر خط راندمان و تست کارایی در نیروگاه حرارتی، پیش‌بینی اوج بار و انرژی الکتریکی و توسعه ظرفیت نیروگاهی و تشخیص عیب در نیروگاه‌های حرارتی عنوان کرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
دانش‌آموختگان دانشگاه خواجه‌نصیر بیش‌ترین قرابت را با صنعت دارند

محمدرضا شریفی، مدیر عامل شرکت مپنا که خود فارغ التحصیل همین دانشگاه است، در سمپوزیوم نیروگاه- دانشگاه اظهار داشت: به دور از هر گونه تعصب، فارغ التحصیلان دانشگاه خواجه نصیر بیشترین قرابت را با صنعت دارند. با توجه به آمار فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر، فارغ التحصیلان این دانشگاه به نسبت دانشگاه‌های دیگر بیشتر به دنبال کار مرتبط با رشته تحصیلی خود رفته و در پی کسب شغل مرتبط با رشته خود هستند.

شریفی که از فارغ التحصیلان همین دانشگاه است که به دنبال شغل مرتبط با رشته دانشگاهی خود رفته است، ادامه داد: حدود دو سال پیش که همایش آموزش و مهندسی در همین مکان برگزار شد، بحثی تحت عنوان چالش‌های آموزش مهندسی از دیدگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان مطرح شد. در این چالش ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر به صورت ویترینی مطرح شد که افراد تنها برای گذراندن دوره کارآموزی به این مرکز می‌آیند.

مدیر عامل شرکت مپنا گفت: از حدود دو سال پیش که جرقه این بحث زده شد تلاش شده ارتباط صنعت و دانشگاه از مرحله شعار خارج شود و صورت عملیاتی‌تر و به دور از شعار پیدا کند و به صورت جدی‌تر دنبال شود. شریفی افزود: از جمله کارهای منحصر به فرد استفاده از کارشناسان خبره صنعت بود که در دانشگاه تدریس می کردند. وی گفت: تمام شرکت‌ها و کارخانجات توربین، ژنراتور و سیستم اندازه‌گیری را طراحی کرده و در نیروگاه نصب می‌شود . تمام دانش به کاربرده شده در کارخانجات و شرکت‌های نصب کننده تجهیزات در آخر به حلقه ای که شرکت ما است وارد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، مدیر عامل شرکت مپنا با اشاره به تنوع جغرافیایی نیروگاه‌های این شرکت در کل کشور خاطرنشان کرد: شرکت مپنا در سال گذشته وارد عرصه های جدیدتری شد و فعالیت‌های آن تنها به نیروگاه خلاصه نمی شود؛ بلکه در عقد و راه اندازی پالایشگاه‌ها نیز با جدیت تلاش‌های بسیاری انجام شد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:03   چهارشنبه 6 آذر 1398  
 نظرات