اخبار   
 

 نگاهی به نقش و حضور سازنده‌ی‌ بانوانِ مهندس در صنعت ساختمان

دوشنبه، ٢٢ بهمن‌ماه (۱۱ فوریه) در تقویم جهانی سازمان ملل، «روز جهانی زنان و دختران در علم» نامیده شده است. پنجم اسفندماه نیز چند سالی است روز ملی بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین توسی و روز مهندس نام‌گذاری شده است. از همین رو، در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به نقش و حضور بانوانِ مهندس در صنعت ساختمانِ کشورمان، که در این سال‌ها با حضورشان جایگاه خود را در این گستره تثبیت کرده‌اند ...

نگاهی به نقش و حضور سازنده‌ی‌ بانوانِ مهندس در صنعت ساختمان

دوشنبه، ٢٢ بهمن‌ماه (۱۱ فوریه) در تقویم جهانی سازمان ملل، «روز جهانی زنان و دختران در علم» نامیده شده است. پنجم اسفندماه نیز چند سالی است روز ملی بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین توسی و روز مهندس نام‌گذاری شده است. از همین رو، در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به نقش و حضور بانوانِ مهندس در صنعت ساختمانِ کشورمان، که در این سال‌ها با حضورشان جایگاه خود را در این گستره تثبیت کرده‌اند.

این روز به منظور ارج نهادن به فعالیت‌ها و دستاوردهای بانوان دانشمند و تشویق هر چه بیشتر دختران به تحصیل نامگذاری شده است. روز جهانی زنان و دختران در علم فرصتی است برای همه تا از حضور زنان و دختران در علم پشتیبانی کنند.

الهام امینی، عضو البدل هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در رشته ی شهرسازی به عنوان تنها بانوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال در عرصه های مطالعاتی و پژوهشی این هیات مدیره، طی مصاحبه ای به همین مناسبت، ضمن تبریک این روز به زنان فعال در عرصه های علمی کشور، علی الخصوص بانوان مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعلام داشت امروز حضور زنان دانشمند و فرهیخته ایران اسلامی در عرصه های فنی و مهندسی قابل توجه و در خور تقدیر است. آمار منتشره از سوی دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ١٣٩٦ نشان می دهد حضور زنان و دختران در آموزش عالی طی ۲۷ سال اخیر ۱۴ برابر شده است.

او که خود از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تأسیس تاکنون به عنوان یک نهاد آموزشی، نقش گـسترده ای را در جهت رشد، گسترش و توسعه آموزش و بالا بردن سطح دانش آموختگی و تعالی افـراد جامعـه علی الخصوص زنان در جای جای ایران دارا بوده و است.

امینی ادامه داد این فعالیت تأثیر بسیار زیادی بر رشد و توسعه کشور در عرصه های فنی و مهندسی داشته و دارد و عملکرد و تأثیر گذاری این دانشگاه در این توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این عضو هیات علمی افزود با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر فراهم سازی فرصت ها برای پیشرفت زنان، امید آن داریم توانمندسازی زنان و مشارکت کامل آنان برپایه برابری، در همه زمینه هـا ازجملـه در فرایند تصمیم گیری و مدیریت جامعه ی اسلامی، که کشور ما سخت بدان نیازمند است، در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و مهندسی فراهم شده و فرصت منصفانه بروز خلاقیت و استعداد زنان دوشادوش مردان برقرار شود.

با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

هم اکنون به جرأت می توان گفت حدود نیمی از فارغ التحصیلان شهرسازی ایران را زنان تشکیل می دهند که تعداد کثیری از آنان به علت موانع و محدودیتهایی که پیش روی آنها است، بیشتر در حیطة امور دفتری مشغول فعالیت هستند و تـاکنون پیشـرفت آنهـا در مشـاغل حسـاس مـدیریتی و اجرایـی محسوس نبوده است.

امینی ضمن ارزنده دانستن نقش بانوان در نظام مهندسی تاکید کرد درصد قابل توجهی از اعضا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را بانوان تشکیل می‌دهند، که فعالیت بیشترشان در بخش معماری و شهرسازی است.

با استفاده از تجربیات و خرد جمعی این افراد قطعا راه برای نوآوری و خلاقیت در صنعت ساخت و ساز استان فراهم شده و همچنین در عرصه آینده پژوهی سازمان موثر خواهند بود.

نقش سازنده‌ این زنان مهندس در صنعت ساختمان استان تهران بی بدیل و لایق تحسین است، از این رو باید کوشید تا از یک سو با رفع موانع و کشف توانمندی‌های عظیم آنان، زمینه حضور چشمگیر و تاثیرگذار این بخش از سرمایه انسانی را در توسعه صنعت ساختمان فراهم نمود.

وی إظهار امیدواری کرد که با عزم و جدیت هیات مدیره دور هشتم این سازمان، برنامه ریزی برای افزایش توسعه مشارکت بانوان مهندس در بخش های مختلف، شناسایی بانوان مستعد و توانمند و دارای پتانسیل در راستای تقویت و مشارکت آنان در عرصه های مختلف به ویژه سطوح تصمیم سازی

فراهم شده و آرزو داریم از حضور صمیمانه و مستمر آنها در تمامی فعالیت های سازمان بهره مند باشیم.

امینی در خاتمه، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی بانوان شاغل در صنعت ساختمان و تبریک مجدد روز جهانی زنان و دختران در علم، موفقیت، بهروزی، رشد و تعالی همگی همکاران را از خداوند منان مسئلت نمود.

  منبع : وبگاه صما
  16:05   سه شنبه 23 بهمن 1397  
 نظرات